Sv: Nyss skaffat Sunny 1.5 Sedan- 87
Aldrig någonsin har jag kollat ett sånt avstånd å då har jag meckat jäkligt mycket…. det här är såna pryttlar som e billiga och dom byter man med jämna mellanrum omman e petig med bilen. Jag gör det aldrig om jag inte misstänker ett direkt fel.
Men jag kan förklara vad som menas: inne i fördelaren finns en arm (rotor kallas den) i mitten på denna arm kommer gnistan in från tännspolen (tännspolen en transformator som fixar till bilens 12 volt till en såpass stark spänning så den vill hoppa = bilda gnista).
Kolla så ser du att en sladd går in i mitten och står i kontakt med denna arm. armen roterar tillsammans med motorn och ser till att rätt cylinder får gnistan när den ska ha den (fördelar gnistan) Armen står ju under ett varv i kontakt med i tur och ordning respektive tännkabel (kabel mellan fördelare och tännstift). Nu kan inte armen “krocka” med kontaktytan för resp tännkabel utan armen ställer sig bara nära sedan hoppar gnistan. Hur nära armen ställer sig är just detta avstånd som du pratar om…
Jag har ingen aning hur man skulle kunna mäta upp detta avståndet utan att ha sönder locket eller ha tillgång till ngt specialverktyg. Detta eftersom locket måste i princip vara monterat för att rotor och fördelare ska vara på rätt plats.
Däremot kan man på äldre bilar mäta upp avståndet mellan brytarspetsar (detta gjordes med bladmått) Brytarspetsarna satt/sitter innanför fördelarlocket. Men din bil har elektronisk tänning så det ska inte behöva mätas och pillas på om det inte tycks vara ngt fel. Kan det vara så att ngn “kunnig” har sagt åt dig å mäta detta och du rört ihop….