Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23278
    Preben F.
    Deltagare

    Jag fick underkänt på besiktningen då bakbromsen knappt tog alls (cheva van ´88), och har nu bytt bromsbackar och tätningar till drivaxlar då de var dränkte i olja. En tidigare ägare har bytt alla bromsrör, så jag passade på att lufta dom också för en säkerhets skull.

    Jag har nu provbromsat den ute på min grusväg, då jag tycker den bör kunna låsa där; men det gör den inte, är jag fel ute nu, borde det inte gå när man kör sakta på grus? Jag har trampat som bara den på pedalen, och bara framhjulen låser.

    #82499
    Ludde_57
    Deltagare

    Bromsar du hårt på grusväg ska du absolut få 4 bromsspår, om handbromsen fungerar riktigt och luftningen gick lätt kan möjliga felkällor vara ( hjulcylindrar är kollade vid backbytet antar jag? ) bromskraftsreduceraren eller huvudbromscylindern.

    #82491
    landy88
    Deltagare

    Ja, jag tycker ju också det, handbromsen kan jag inte kolla under drift, det är en pedal som jag inte kommer åt pga. ett dåligt knä. Huvudcylindern ser rätt ny ut; men det behöver ju inte vara garanti för att den är bra.

    Jag skall lyfta den igen i morgon och göra en grej så jag kan trycka ner bromspedalen och försöka snurra på hjulet samtidigt.

    #82505
    landy88
    Deltagare

    Nu har jag kollat, bromsverkan var obetydlig, med lite kraft kunde jag snurra på hjulet med bromsen nedtryckt. Plockade bort trummorna och då såg jag att hjulcylindrarna funkade, så är där allt ju ok. Återstår då H-cylinder och reduktionsventil, jag antar att felkällan med största sannolikhet är huvudcylindern.

    #82507
    slirfeldt
    Deltagare

    Du har med grundställt ut backarna med så att trummorna går på lagom trögt så återstår inte mer om systemet med är väl luftat, till endera reduceringsventilen baktill eller så en trött huvudbroms cylinder.
    Annars bör du som sagt rätt lätt kunna låsa samtliga hjul på en grusväg…

    #82510
    landy88
    Deltagare

    Jag har ställt backarna så trummorna precis går på, och lite motstånd från nya belägg gör att det går aningen tungt. Jag hittade en huvudcylinder lokalt som jag åker in och köper i morgon, den är lätt att byta, och det är ju alltid den som slits ut först.

    #82511
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo då kan du högst troligt räkna ut den huvudbroms cylindern och får förmodligen till det med en fräscha sådan…

    #82527
    landy88
    Deltagare

    Nu har jag bytt cylindern, och den bromsar iaf. bak, fast jag vet inte riktigt om jag är nöjd. Det är en liten smal väg jag bor på och jag kör inte så fort; men grannen kollade åt mig hur det såg ut. Nya belägg måste ju också inköras lite, och när jag försökte snurra på hjulet med bromsen nertryckt gick det inte, så jag kör in med den på måndag. Bromsvärden som de var innan var 0.6 och 0.9.

    #82528
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo visst kan det behövas några mils inkörning med nya backar för att få till full bromsverkan. Där dessa bör nypa rätt bra även med lite tyngre bil på grusväg.

    Så håller vi tummarna inför måndagen då… 🙂

    #82524
    landy88
    Deltagare

    Ja, man kan inte göra så mycket annat än att hoppas. Jag beställer hem en renoveringssats till den gamla cylindern också, där finns ingen anledning att köpa en ny cylinder för 1000kr.

    F.ö. blev det faktiskt mycket bra med den stora ljuddämparen jag monterade, den hörs inte inne i bilen; men ute hör man mullret.

    #82531
    slirfeldt
    Deltagare

    Nä det är så sant och det var med vanligare förr att man renoverade hjulcylindrar osv. Så visst räcker det med att byta det som egentligen slits, just gummiprylarna…
    Trevligt med bättre ordning på ljuddämperiet och det mullrar sedan alltid om en V8:a. 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng