Toyota Avensis 2.4 -04 Går ojämt, skakig, drar mycket bensin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23292
    TTW
    Deltagare

    Hej, nu är det så att min moders bil har fått fnatt, Den går allmänt ojämt och ligger runt 900v/min på tomgång sen vibrerar hela motorn på tomgång som om den inte går på alla 4.
    Motorn är förövrigt en 2AZ-FSE.

    Det började nu senaste gången hon tankade då hon märkte att mätaren som visar medelförbrukningen visade lite väl mycket.
    Vanligtvis efter E4an brukar väl förbrukningen ligga mellan 0,6-0,8 liter milen men nu helt plötsligt ligger den mellan 1,2-1,3 liter milen.
    Tänkte att det var för att hon just tankat som den gick upp men efter ytterligare 20 mil så var den fortfarande riktigt hög.
    Vet inte riktigt vad man ska felsöka och sådär, provade koppla bort en tändspole i taget och motorn dog varje gång jag kopplade bort en tändspole.

    Så det känns inte direkt som tänspolarna, provade sen skruva loss och kolla på tändstiften och alla tändstift förutom ett var lite bruna (knappt så man såg det bruna) medans det andra tändstiftet var riktigt riktigt vitt.
    Dom var torra och sådär, men förstår inte då vita tändstift brukar betyda för lite bränsle om jag inte minns fel?

    Provade tanka fullt, då gick den ner till 0, 8l/milen men så fort vi kom upp i en hastighet på 90km/h+ så steg den drastiskt, ligger runt 1.3l/milen nu efter 15mil.

    Är det ens värt att försöka felsöka nå mer, eller helt enkelt lämna in och läsa av felkoder? (Ingen motorlampa eller dylikt lyser).

    Tacksam för svar, Mvh Tommy

    #82535
    aw73
    Deltagare
    #82536
    Anonym
    Inaktiv

    Funkar även en sådan till v70 -01? Dom har väl OBD2 har jag för mig.

    #82537
    slirfeldt
    Deltagare

    Just U480 ska även fungera till nämnda V70 och skulle vid införskaffande av felkodsläsare mer rekommendera denna säljare:https://www.24.se/can-obd2-felkodslasare-p-693-c-227.aspx Då det med inköp utanför EU kan medföra extra avgifter som tull osv.
    Även med garantierna är det med lättare med en svensk återförsäljare…

    Svårt annars säga trolig orsak till att den drar så pass mycket mer, men pröva även att mäta med trippmätaren och mellan fulla tankar för att få den mest rättvisa resultaten. Kan med vara någon spridare som inte fungerar.

    #82540
    aw73
    Deltagare

    Skillnad på pris för U480
    Hongkong ca 130:- inkl. porto
    24.se 449:- exkl. porto
    den för 130:- har man råd att tom. kasta bort

    #82541
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja där gör man som man vill med risken för införskaffande utanför EU kan ge “vissa” merkostnader,,, har iaf bara positiva erfarenheter från länkad länk.
    Där det varit strul med någon egen felläsare som annars strular till sig men visst 130 riksdaler är å andra sidan inte farligt om slutpriset blir detta på svensk mark… 🙂

    #82545
    Anonym
    Inaktiv

    Skulle inte U581an funka också? Eller är det någon skillnad i vad den kan läsa?

    #82546
    aw73
    Deltagare

    Med en u581 kan man ser hur lambdaspänningen vandra upp och ned, LTFT, STFT, vaf/maf/map-sensor etc.

    #82547
    Anonym
    Inaktiv

    Aha, så inget jag har nytta av dvs, lika bra att köpa en sådan 480?

    #82549
    aw73
    Deltagare

    Jo du kan se på lambdasignalen med en U581 om den går fett eller magert under förutsättnig att sonden är riktig

    #82551
    slirfeldt
    Deltagare

    Får den bara kontakt med bilens diagnostiksystem ska det fungera, själv gick det inget vidare med den värre varianten U600 att få kontakt som med skulle passa samtliga VW bilar och även en rad andra inklusive flesta Volvo.
    Där av kanongrejen av att handla av svensk återförsäljare,,, där trots helshyst säljare erbjöd sig pröva med tre felkodsläsare så var det ingen som fungerade på egna seaten som någon annan bil heller…

    #82571
    MMoberg
    Deltagare

    Den motorn har väl 4 lamdasonder, dvs först tvåbredbandslambdor, kallade Air/Fuel sensor på Toyota språk. Deh är jobbar mer direkt med motorns insprutning.
    Efter katalysator sitter det 2 till vanliga lambdasonder som kontrollerar kattens funktion.
    Vanligt att de går sönder runt 15 000 mil, men om de gör det så tänds motorlampan. Tror därför inte att du har problem med det nu.

    En trasig spridare som sänker effekten på 1 cylinder stämmer med dina iaktagelser på det ena tändstiftet och den högre förbrukningen.
    Dvs du måste trampa ner gaspedalen mera för att kunna köra 90 km/h än vanligt.

    Men ändå så borde det visa sig på blandningsförhållandet genom signaler från af sensorn.
    Problemet bara är att cyl 1och 4 sitter ihop och 2 och 3 sitter på samma sensor.

    Har du instrumentet så gämför signalerna iallafall.

    Den motorn är väl oxå direktinsprutat….

    Hmm oansett, det stiftet som är vitt tyder nog på fel på en ensprutare iallafall.. kanske..möjligens..
    Sån är det att ställa diagnos över internet om man inte bara ska gissa och utgå från vad man hörde kanske hände på frugans arbetskompis förra bil =)

    #82611
    Anonym
    Inaktiv

    Nej precis, inte lätt att felsöka över internet på en dessutom relativt ny bil (mycket datorer, osv) men har beställt mig en U480 då plånboken enbart tillät det!
    Får återkomma och se ifall jag får någon felkod eller så, motorlampan är då inte tänd.
    För övrigt så var det andra stiftet från vänster, antar att det är tvåans stift?

    Funderade också på spridare men hittade inte någon spridare, ville inte skruva för mycket så jag väntar på felkoder istället!

    #82617
    MMoberg
    Deltagare

    Det är visst bara 2 Litern dvs 1AZ som har direktinsprutning. Men det förändrar egentligen ingenting i resonemanget.
    Insprutarna sitter nog på insugningsröret på din motor.
    Du lossade den svarta plastkåpan innan du gav upop letandet? =)

    #82626
    Anonym
    Inaktiv

    @trekko 82264 wrote:

    Det är visst bara 2 Litern dvs 1AZ som har direktinsprutning. Men det förändrar egentligen ingenting i resonemanget.
    Insprutarna sitter nog på insugningsröret på din motor.
    Du lossade den svarta plastkåpan innan du gav upop letandet? =)

    Haha ja det stämmer, kände att de är som på min v70 2.4T, huller om buller och man hittar ingenting :>

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?