BrageDares

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 203 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Laga flottör med nagellack? #44905
    BrageDares
    Deltagare

    Ska bara rapportera att förgasaren är på plats och bilen går bättre än på länge, vilket tyvärr inte säger mycket…

    Nagellack verkar funka att täta flottörer med i alla fall.

    Mvh Mazd

    som svar på: Laga flottör med nagellack? #81300
    BrageDares
    Deltagare

    Ingen bra idé att testa nagellack på ett sugrör. Skulle såklart ha använt ett metallrör. Plasten i sugröret påverkades av bensinångorna i flaskan och blev mjuk innanför nagellacket. Jag hade inte målat hela sugröret med nagellack… Men nagellacket löstes hur som helst inte upp, och hela dagen igår höll röret tätt.

    Har inte tålamod att göra om testet med ett metallrör. Har målat första varvet på flottören nu.

    Måste påtala att nagellacket som jag fick är brunaktigt till färgen så det är ingen fjollig färg. Kärran tappar således inte macho-cred på kuppen. (En Jeep CJ-7 med rosa flottör, hemska tanke!)

    Mvh Mazd

    som svar på: Laga flottör med nagellack? #81293
    BrageDares
    Deltagare

    De läckfixarpreparat som jag hittat verkar vara mer som spackel, och det tror jag är för klumpigt i det här fallet. Skulle vilja ha något tunnflytande som jag kan måla hela flottören med.

    Har fått en flaska nagellack av Mrs Mazd så nu ska det experimenteras.

    Har nypt ihop ett sugrör i ena änden med en häftklammer. (Det blir inte helt tätt.) Och så har jag målat två varv med nagellack. (Nu ser det tätt ut.) När det har torkat ordentligt så ska jag ställa sugröret i en burk med bensin, så får vi se… Fortsättning följer.

    som svar på: Bilen går ryckigt. Mazda 626 -90. #79144
    BrageDares
    Deltagare

    Hej igen, dags att tala om hur det gick. Stora boven i dramat verkar ha varit ventiltätningarna. Två av ventiltätningarna var heltrasiga och satt föga överraskande på varsin insugsventil till ettans respektive tvåans cylinder. Där det bränts olja.

    Nu har jag bytt alla 12 ventiltätningarna och tagit en provtur och bilen går som den ska igen, dvs jag kan både gubbköra och accelerera utan ryckig gång.

    som svar på: Bilen går ryckigt. Mazda 626 -90. #79018
    BrageDares
    Deltagare

    Kompet är bra.

    Har från början varit inne på att inläckande olja stör förbränningen och orsakar hackandet, men samtidigt avfärdat det eftersom bilen inte blåryker… Men visst, den har käkat olja i ettans och tvåans cyl, helt klart.

    (Men min gamla trotjänare 626 2,0i 16V 1989 tankade jag olja i och kollade bensinen, och den gick som ett spjut, utan hackande.)

    Tackar för svaren go’vänner! Nya ventiltätningar får det bli hur som helst.

    som svar på: Vilket bränsle till fotogentraktor? #77512
    BrageDares
    Deltagare

    Biodiesel ska jag inte försöka mig på. Har hört att det ska gå att få slangat direkt från tanken på polska långtradare på Biltemaparkeringen i Linköping för en billig peng. Då kommer man nog så långt från biodiesel som det går. Nä, ska inte försöka mig på det heller.

    Håller de på med sommardiesel och vinterdiesel fortfarande, förresten?

    som svar på: Golf 3, svårstartad kall. #77507
    BrageDares
    Deltagare

    Ska tala om hur det gick med golfen; Den var på VW-verkstad och de sade att tempgivaren var ok. De bytte en sliten rotor och fördelarlock, och nu startar bilen utan problem. Den här bilen är regelbundet servad på (en annan) verkstad, så alla antog att de hade koll på slitdelarna, men tydligen inte. Så kan det vara…

    Mvh

    Mazd

    som svar på: Vilket bränsle till fotogentraktor? #77506
    BrageDares
    Deltagare

    Lite pinsamt att berätta nästan, men idag fick jag veta att det är en diesel. Så jag har fördjupat mig i ett problem som jag tydligen inte har. Har lärt mig en del på kuppen. Tack likaväl Peter H!

    som svar på: Vilket bränsle till fotogentraktor? #77503
    BrageDares
    Deltagare

    Jo, jag har hittat bland annat de uppgifter du skriver om Peter H, och det kanske i praktiken inte har någon betydelse hur man blandar utan funkar med lite hur som helst. Fotogentraktorer kanske inte är så petiga med maten? Men för mig som är helt nollad på såväl traktorer som fotogen så låter det som stor skillnad mellan att blanda bensin och diesel 75/25 respektive 25/75…

    som svar på: Golf 3, svårstartad kall. #77231
    BrageDares
    Deltagare

    Tackar och bockar!

    Tempgivaren är huvudmisstänkt. Ska kolla närmare på detta.

    Återkommer med resultatet.

    Mvh

    Mazd

    som svar på: Golf 3, svårstartad kall. #77224
    BrageDares
    Deltagare

    Tack för svaren!

    Jag tror bestämt att min mor bad sin bilverkstad att kolla felkoder angående det här felet för ett tag sedan, men de hittade inget anmärkningsvärt.

    Finns det flera olika temp-givare på den här bilen, och i så fall vilken är till motorstyrningen?

    Mvh

    Mazd

    som svar på: Frusen glykol ??? #73722
    BrageDares
    Deltagare

    Skulle ju förstås kunna blanda ut den 50/50 i förebyggande syfte, men det är typ en halv 12kg dunk, och jag håller på att flytta, så jag har kilon att dra på i alla fall, och inte så mycket uppvärmda lokaler att ställa grejerna i… Tar nog chansen och låter dunken frysa och ser vad som händer, om ingen har någon annan teori.

    som svar på: Bästa sättet att laga rost #73334
    BrageDares
    Deltagare

    Här är mitt sätt. Bör ej tas så allvarligt, och känsliga tittare varnas.http://mazdaforum.chotai.se/viewtopic.php?f=9&t=60

    som svar på: Golf III stannar och är sedan svårstartad. #73108
    BrageDares
    Deltagare

    Tack för svaren!

    Bilen är regelbundet servad, så de flesta ”slitdelar” är nog ok får man anta.

    Det lutar åt kolla motortempgivaren, men det kan ju vara lurigt när felet bara uppstår ibland…

    Mvh

    som svar på: Plåt/järn #72717
    BrageDares
    Deltagare

    Jag skulle i ditt fall göra en stomme av lådkonstruktion av tunna fyrkantsrör tex 20x20x1mm, och sedan klä den med tunn plåt tex 0,7mm.

    Stötte på en verksamhet i Småländska Rydaholm för typ 10år sedan som hette Motorima. Där tillverkades handknackade karosser i stål och aluminium. Det tillverkades även gudomliga lådbilar i plåt där. En fröjd för ögat! Vet inte om de finns kvar, men kanske kan det vara värt att kolla upp för inspiration.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 203 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng