CarMan

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 537 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Byta bolag…. #53395
    CarMan
    Deltagare

    du får inte byta fören på årsförfallodagen. men du får sägaupp försäkringen om du ställer av bilen.
    jag har själv gjor detta, o det funka bra.
    du stäler av bilen på en måndag tilexempel. rinar o talar om att du nte ska ha försäkringen längre. ringer nya bolaget o försäkrar bilen från nästföljande dag. på tisdagen ställer du på bilen.

    (kan dom inte sköta sig ska dom inte ha mina pengar)

    som svar på: Ford ka – Gnissel ? #53373
    CarMan
    Deltagare

    är du säker på att det är bak?
    jas skulle kolla länkarmsbustningarna i framvagnen

    som svar på: Krocktester #53372
    CarMan
    Deltagare

    @Hans-Örjan 38853 wrote:

    Hmm.. Jag är skeptisk till opartiskheten där… Enl vad jag såg så fanns det ingen motor i Volvon…

    / Hans-Örjan

    .

    Det är klart det var en motor i Volvon…
    Motorn är inte en del i krock skyddet. den är mäst ivägen, det gör altså mer skada än nytta, då den hindrar deformations zooner att agera korekt (en bil med tvärstäld motor har lätare att skapa yta att ”arbeta på”)

    det har hänt oerhört mycke med krock skyddet på de senaste 15-20 åren…
    sen ska vi inte glöma att dom krockar i en herhört hög hastighet. 75% av alla olyckor sker i hastigheter under 30 km/h

    Det är ingen svårt att idag bygga en bil som för topp betyg i Euro en cap tester. man vet i vilken hastighet & vinkel & med vad bilen krockar. bara at optimera för det.
    Det som är svårt är att bygga en bil som inte skada pasagerarna onödigt mycke i rockar i lägre hastigehter & samtidigt skyddar pasagerarna tillräckligt i högre hastigheter.

    (håst bil klara höga hastigheter, men har svårt att fånfa upp krafterna i låga hastigheter & gör därför en sån krock mcket voldsam för de som åker i bilen.)
    En mjuk bil gör en krock i lågahastigehterna lite ”bekvämare” meän får bilen att kolapsa i högre hastighet)

    när euro en cap gör sina tester så krockar så jämför dom alltid med bilar i samma viktklas (en halv front krock mot stumt föremål mostvarar en frontkrock med en exakt lika tung bil)
    så en lätt bil med 5 stjärnor i krock testen skule inte klara sig så bra mot en tung bil med 3 stjärnor… (dä kan man lura sig!)

    som svar på: Kamrems problem. #35402
    CarMan
    Deltagare

    det är en av dom lättare motorerna du kan byta kamrem på.
    Köpdig en rephandbok om du tänker att meka själv, den har du nytta av även i framtiden, då du ska skruva

    som svar på: Båt forum #35393
    CarMan
    Deltagare

    jag ska försöka att inte vara spydig.
    Din sökning gav 650 000 träffar.
    Vilka av dessa är forum? & vilka är bra forum?

    jag vill ha svar från nån spm är/harvarit på ett forum som är bra & som kan rekomendera detta.
    ett bra forum är ett forum där det vistas mycke folk, så man får snabba svar & där dom som vistas där har bra kunskaper o inte gissar (gissar fel)

    som svar på: kamremshaveri #34982
    CarMan
    Deltagare

    kan ju till lägga att jag mena motor ras när jag skrev det o inte topp byte. kolvarna blir nitade så kolvringarna kan fasna när motorn blir varm, samt att vevstakarna kan krökas & vekstaks kagrena lär få ett ordentligt märke som resulterar i att dom går igäl efter några tusen mil.
    så ett komp prov säger ingen ting.



    om du lyfter toppen för skojs skull, nu när allt ändå ska bli skrot, så förstår du varför jag är så tvärsäker på att ingen deisel klarar ett kamrems haveri.
    deisel behöver myckeh hög komprision.

    som svar på: kamremshaveri #34940
    CarMan
    Deltagare

    för att göra ett komp prov så måste ju en ny kamrem dit ! & det kostar ju en slant.

    jag kan garantera dig att den inte är körbar.
    En Deisel har så hög komprision så det finns inte en schans att kolvarna inte krockar med ventilerna!!!

    nån som kan nämna en motor som karar ett kamrems haveri på bilar från 59 o nyare.

    som svar på: kamremshaveri #34922
    CarMan
    Deltagare

    Jag har aldrig hört talas om en enda deisel där motorn klarassig när kamremen går av.

    man få ju vara glad om man bara krökt ventilerna på bensinmotorar nuförtiden (nu för tiden = gäler även 10 år gammla bilar)

    som svar på: Etanol? #34498
    CarMan
    Deltagare

    Jag personligen skulle aldrig köpa en bil har körts på E85.

    kolla på dom bilar som lämnar bilfabrikerna, som är gjorda för att köras på E85, så är det Många förendingar på dom!!!

    som svar på: Etanol? #34491
    CarMan
    Deltagare
    MoPar 66 wrote:
    Vilka andra motor ras syftar du på då?

    mager blandning leder till aldeles för höga förbränningstempraturer.
    vid för höga tempraturer hiner ventilerna inte kylas ordentligt & dom kan bli brända, vilket i värsta fal leder till att det lossnar bitar som slår sönder kolven.
    höga tepraturer kan också få kolven att smälta, eller så självantänder bränslet & spickar, vilket i sig också kan orsaka motorskador.
    en spickning kan orsaka att topplockspacningen går i bästa fall & värsta fall kan lagrena ta skada eller kolven bli deformerad.

    men det är inte så troligt at man märker detta direkt, bilen kan gå bra i flera tusen mil, detvil säga den tar lite stryk hela tiden, men du märker inget fören det är försent.

    som svar på: Etanol? #34490
    CarMan
    Deltagare

    ska man köra på E85 med starkare blandning så ska man montera nån form av konverterings sats, men det är endå svårt att kolla utan rullande lansdväg om bilen får tilräckligt med soppa under kraftig acceleration & vid annan hög belastning så som backar & om man har släp.

    utöver detta så är viktigt att byta oljan betydligt oftare & även kolla ventilspelat oftare.
    sen kan vissa bilar ha metrial som korigerar ihopp med etanol.

    allt detat bör man känna till innan man tankar E85. det är altid en risk man tar & ska kalkulera med.

    som svar på: Etanol? #34486
    CarMan
    Deltagare

    dom flästa biler går för magert vid dlandningar över 20%
    detta märkar man sällan, men i längden kan det leda till brända ventiler & andra motor ras.
    kan vara bra o käna till !!!

    som svar på: Hur ofta byter du motorolja? #34237
    CarMan
    Deltagare

    Jag hoppas att det inte är nån här inne som åker längre än 12 månader innan dom byter olja oavsatt hur kort dom åkt!!!

    Man bör byta olja var 12 månad, eller vid bilens intervall om man kör mer en denna interval på 12 månader.
    man bör också andvända rätt olja för motorn, rätt olja är inte den dyraste & rätt olja är inte bara rätt viskositet!

    som svar på: Hur ofta byter du motorolja? #34225
    CarMan
    Deltagare
    Peter H wrote:
    1500 mil eller årligen enligt egna bilars rekommendation och då även med 100% E85 drift,,

    15 000 mil. ni vet att både volvo & fords E85 biler inte har mer än 1000 mil mellan olja bytena !!! medasn samma motor får går 2 000 mil när den är byggd för ensast bensin!

    som svar på: Hur ofta byter du motorolja? #34224
    CarMan
    Deltagare

    det finns ju bara mils intervall i frågan !!!
    Är det så illa så folk byter olja endast på milsintervallen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 537 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng