landy88
Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
- landy88Deltagare
Det är troligen batteriet eller startmotorn, har du laddat batteriet?
landy88Deltagare@Honda 45252 wrote:
Nu vet jag inte vad du har för motor men biltema har system till 1.8 och 2nollor
https://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1153&strCarId=Peugeot
De har bara upp till ´99, min är en 00.
landy88Deltagare@a128 45247 wrote:
medtag verktygslåda, biltema har prisvärda om du kör förbi något dylikt
har själv en 10-129 som ständig reskamrat
samt en liten bågfil tex. 30-4734 från clasohlson med extra reservblad
okq8 har GDS-hallar lite här och var meca,autoexperten, mekonomen mfl. finns lite här och var åsså
lite som syndromet reparera 2 veckor i förväg för att köra ca 50-200milJo ta med sig halva verktygdlådan kan man ju göra, fast jag tänkte åka över danmark Puttgarten och köra upp igenom Jylland (har släkt där) och över Fyn/Själland/Öresund hem, och ligga på en motorväg med bågfil och liknande känns inte riktigt aktuellt.
Om Biltema hadde haft avgassystem till bilen hadde jag köpt en sats där; men det är typ Mekonomen som gäller och de är i princip lika dyra som rostfritt.
landy88DeltagareNågra skarvar är det inte, på en bytte jag klammen för ett tag sedan då den hadde rostat sönder, och då en var en “konisk skarv” var den lös där, och då den nu började låte igen trodde jag ju det var i nästa skarv; men den var fullt intakt.
Skarvröret tror jag inte det är, jag tycker (o)ljudet kommer längre bak. Det kan väl vara nåt fel inuti en ljuddämpare; men hur i helsike hör jag vilken ljuddämpare det är?
Jag hadde tänkt mig åka på lite semester snart; men innan felet är åtgärdat tänker jag ju inte åka på nån längre resa.Jag kanske skulle ta och köpa rostfritt från raka rör och byta från katten och bakåt, även om det känns surt.
landy88DeltagareEn bra service innan besiktningen innefattande byte/kontroll av tänddelar och både olja och luftfilter tillsammans med ett oljebyte tror jag gör susen på dina avgasvärden.
landy88Deltagare@Pundahl 45134 wrote:
Borde jag göra detta snabbt kanske med tanke på att den senast var bytt vid 11 000 mil och har nu gått 26 000 mil ? Eller vågar jag vänta en månad till?
Det beror ju på vilka intervall som gäller, om det är en Opel som har 6000 mils intervall kan ju allt hända. :rolleyes:
landy88DeltagareJag var inne på att köpa en sån sist jag skulle köpa bil, och kollade på ett par stycken som var halvsunkiga; men tyvärr var där ingen som levde upp till mina krav, alla verkade “väl använda” så jag köpte en Peugeot 406 Kombi istället, och det har jag inte ångrat även om den är ganska tråkig och aldrig krånglar det minsta.
Jag kan tillägga när det gäller Omega att om det är en V6 är det vanligt med läckande ventilkåpor, har man tur slipper man med nya packningar, annars måste man byta kåpor (plast) då de sprickar.
landy88DeltagareDet är inte ens säkert du behöver göra det.
Om jag inte minns hel galet, så sitter där en avtappningsplugg i varje flottörhus, så kan du tömma dom och testa med ny soppa i tanken (töm den först), så kanske den startar.landy88DeltagareGammal benzin och/eller en masse skit i förgasarna.
landy88DeltagareDen har väl magnettändning och spolan sitter utanpå svänghjulet?
Då bör det ju gå att se om magneterna hamnar vid tändspolan när du kör runt motorn och både ventilerna är stängde, då bör magneterna vara vid spolan lite innan kolven är i topp.landy88DeltagareJag kom på en sak nu:
Får den gnistan på rätt varv? Alltså så den kommer i kompressionstakten, annars startar den ju inte, eller jag kanske sitter och snurrar till allting i huvudet nu.landy88Deltagare@Peter H 44408 wrote:
Tycker mig med känna igen lite av din “beskrivning” från sådana patienter,,, och vill med minnas att det skall vara märt med denna tillsats för just bakaxlar med lamelldiff.
Jah har gått och funderad lite, och oljudet påminner egentligen om när man kör över dom där räfflade mittlinjerna på motorvägen.
Jag har även kommit på en annan teori, nämligen att ett av lagerna till drivaxeln är dåligt, om det t.ex nästan har slitits genom härdningen och där då har blivit ett “märke” i det när bilen har stått still med belastning på det.Jag kröp under bilen i går och såg att klumpen var fuktig på ena sidan i går, så jag ska bryta och bända lite i drivaxeln i dag.
Jag har även mailat två olika Jaguarfirmor och hoppas få svar på mina frågor.
landy88Deltagare@SM7TJC 44407 wrote:
Tydligen skall oljan vara märkt med “LS” (limited slip), om man skall använda den till en lamelldiff.
I instruktionsboken står där bara A.P.I. GL5 SAE 90 Shell Spirax Super 90
landy88DeltagareJag tycker det ser ok ut, även om jag inte är nån expert på B&S motorer, de brukar ju funka till de rasar totalt. Det är inte förgasaren som behöver göras ren, där brukar bildes mycket oxid och sån i dom.
landy88DeltagareDet ska vara så, kammen går ju bara ett halvt varv när motorn går ett helt. Att både ventilerna står lite öppna beror på att avgas takten håller på att avslutas och insugstakten börjar.
- FörfattareInlägg