Ludde_57

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 4,016 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar till: Varför en flex i avgassystemet?? #82455

    Ludde_57
    Deltagare

    Flexröret tar upp rörelser mellan motor och övriga avgassystemet. utan den biten skulle troligen avgasröret brytas sönder.

    Be din mekonomenverkstad att svetsa i en ny flexrörsbit i befintligt avgasrör istället för att byta ut hela röret, kostar en bråkdel för dig ( runt 2000Kr gissar jag ) men innebär mer jobb för verkstaden.

    som svar till: Lista bilar med el.-handbroms? #82435

    Ludde_57
    Deltagare

    Nja, jag tycker nog att elhandbroms kommer mer och mer idag tyvärr.
    Nybilsköpare idag förväntar sig en massa elektriskt lullull som ex,vis p-broms och bagageluckeöppnare/stängare.
    Elhandbroms och hydraulisk handbroms direkt i bromsoken är bra sålänge det fungerar, vilket inte är speciellt länge.
    När det sedan börjar strula för 2 eller 3 ägaren kostar det skjortan att laga jämfört med vanlig trumbroms som är både enkel och förhållandevis billig att laga.

    som svar till: Stopp i avloppet, handfatet #82432

    Ludde_57
    Deltagare

    För egen del har huskuren hjälpt bättre än köpt kemikalier, samma sak med borttagning av avlagringar i duschen. Vanlig ren Såpa har gjort skinande rent där megasuperdupersensationsrengöringsmedel mest spridit lite parfymerade dofter kring sig.

    som svar till: Stopp i avloppet, handfatet #82413

    Ludde_57
    Deltagare

    Vanlig hederlig sugklocka fungerar inte då?
    Funkar alltid för mig, alternativt ett miljövänligare ”kemiskt” sätt. Häll kokande vatten på ½ dl bakpulver och ½ dl vinäger, brusar som Treo och rengör rätt bra.

    som svar till: opel vectra #82421

    Ludde_57
    Deltagare

    Har du tur kan du komma åt under/bakifrån, men mest troligt måste du ta ur instrumenthuset för att kunna byta lampan.
    Oftast är det väldigt trångt och ”formgjutet” under instrumentbrädor i allmänhet.

    som svar till: Lista bilar med el.-handbroms? #82419

    Ludde_57
    Deltagare

    Många VAGa produkter har elbroms, som tycks ha en livslängd på runt 5År. Jag har själv bytt ett par bromsok på en A6. Och nästan på en Passat där felet inte avhjälptes trots okbyte men sedan försvann av sig självt? Hyundai I40 m,fl ( nyaste årsmodellerna ) har också elbroms, Dyra som en bättre begagnad bil är de också, runt 5000Kr styck kostade de till audin 🙁

    som svar till: Choke #82408

    Ludde_57
    Deltagare

    Efter -88 när katalysator blev lagkrav försvann nog de allra sista chokemodellerna och insprutningen tog över helt.
    Idag har du mängder av datorer som styr allt i och kring motorn, och som ser till att motorn får den mängd bränsle den behöver oavsett motor eller vädertemperatur.

    som svar till: Blir jag blåst av bilverkstaden? #82404

    Ludde_57
    Deltagare

    Om felet är påtalat inom garantitiden spelar det ingen roll om tiden nu löpt ut, om säljaren vägrar bör det gå att söka hjälp hos ex, vis ARN eller konsumentverket.
    Tror också att du kan laga felet hos annan verkstad och sedan kräva pengarna av säljaren via tvistemål.
    Att det inte går att accelerera beror på att katten är delvis tät och bara klarar att släppa förbi litegranna av avgaserna från motorn vilket medför att motorn kvävs, vid jämn gas är avgasflödet mindre och kan passera katten genom de hål som fortfarande finns i den. Jämför med att andas genom ett litet sugrör…

    Angående kostnaden för reparation beror det litegrann på om katten är hopbyggd med grenröret eller friliggande under bilen.
    Om friliggande finns mängder av billiga piratkattar att köpa och svetsa dit som Peter skrev, om hopbyggd med grenrör ( original= dyrt ) är det inte helt säkert att det fungerar med en extra friliggande katt längre bak på avgassystemet då den kan bli för kall och då rena avgaserna dåligt.

    som svar till: Blir jag blåst av bilverkstaden? #82401

    Ludde_57
    Deltagare

    Även om det finns referens( lambda )sond efter katten tror jag inte det tänder någon varningslampa på instrumentpanelen, utan det får man mäta fram genom avgastest eller knacka/lyssna metoden i de fall den är möjlig. Men om bilen var så omöjlig att köra, märktes inte det innan köpet vid provkörningen?

    En bil för 20000kronor köpt på bilfirma borde väl ha minst någon månads garanti, mer info kan kanske hittas här: http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/kopa-av-privatperson/fore-kopet/garanti/

    som svar till: S90 #82389

    Ludde_57
    Deltagare

    Har för mig oljetempen i en automatlåda brukar vara runt 100-120°, väldigt varmt alltså.
    Lite stiger naturligtvis motor och oljetemp om bilen belastas tungt, stiger den mycket måste extrakyl monteras för att inte överhetta motor eller låda.


    Ludde_57
    Deltagare

    När de när svårstartad, hur beter den sig då?

    Servade en Golf 4 ( tror jag det var ) som kall gick hur bra som helst, men när den blev varm gick den inte ( tände till ibland ) att starta. Vid motorvägskörning vet jag inte hur den betedde sig.
    Felet på den var givaren på insuget som mäter undertrycket, MAP sensor tror jag den kallas, och den gav heller inga felkoder.

    som svar till: sveriges registrerings skyltar förändras. #82379

    Ludde_57
    Deltagare

    Har aldrig tänkt på det tidigare, men tror att nybilsförsäljningen, inte bara bil utan alla fordon med reg,skyltar står för en majoritet av skylttillverkningen, som kanske per automatik är EU typ?
    En % siffra utan övrig fakta säger egentligen inte mycket. SJ ändrade t,ex tiden på förseningar från 5 till 15 minuter och plötsligt var 97% av tågen i tid mot tidigare 87%, men kom fler tåg verkligen i tid?

    Igår beställde jag faktiskt 1 skylt, minns inte säkert men det är nog nr, 3 beställningen i ordningen på 24År.
    Den första var till en nyrenoverad bil där jag fick de då nya plastskyltarna som var av riktigt usel kvalitet, den andra saknades vid köp och den tredje sades vara svåravläst hos bilprovningen.
    Satt idag och tittade på något veteranmotorcykelevenemang som gick förbi här, och av alla ( 100tal? ) veteranmotorcyklar jag såg hade endast 2 EU skylt.

    Lite OffTopic så tar ju många bort alla emblem på bilen för att de ”förfular”, en del tar bort reg,skylten fram av samma skäl ( eg, fartkamera min gissning ).
    Många bryr sig inte ett dugg hur bilen ser, mig själv delvis inkluderat, men om man tar bort emblem mm tycker jag det verkar konstigt om man sedan väljer en ( min uppfattning ) ful EU skylt som dessutom förskjuter reg,nr om skylten centreras på bilen.

    som svar till: styrning Renault Cli -95:a….? #82369

    Ludde_57
    Deltagare

    Tänkte på denna tråden idag och testade styrningen på en stillastående bil i motsvarande storlek och med servostyrning, som jag skulle byta ut en glapp styrled på.
    Ratten kunde vridas ungefär 1-2cm ( vid största rattdiametern ), innan hjulen >tydligt< började röra på sig, inget tydligt glapp kändes och i övrigt kändes styrningen bra även vid körning i trafik.

    Jag tror mycket av ”glappet” som upplevs kommer sig av små rörelser i leder, styrväxel och däck som sammantaget kan upplevas som stort utan att det för den delen är något fel.
    Vore styrningen mer direkt tror jag körupplevelsen skulle bli mer nervös. Amerikanska bilar kan ofta upplevas som svajiga utan att något egentligen är fel, något jag kan intyga efter att ha blivit cherokeeägare…

    som svar till: sveriges registrerings skyltar förändras. #82375

    Ludde_57
    Deltagare

    Jag tror det är lite omedvetet som man beställer en EU skylt, ”alla” bilar har sådana idag och i synnerhet nya bilar där köparen ( gissar jag ) har liten möjlighet att aktivt välja vilken skylt bilen skall få.
    Jag har aldrig köpt ny bil, så jag vet inte om det ställs någon fråga om vilken skylt köparen önskar. Förra året såldes ca, 280000 bilar i Sverige, hur många begagnade bilar får nya skyltar varje År?
    Vore intressant med statistik på skyltbeställningar till nya och begagnade bilar och hur valet mellan skyltar ser ut om ägaren aktivt väljer skyltar.

    som svar till: sveriges registrerings skyltar förändras. #82373

    Ludde_57
    Deltagare

    Jahapp, då blir det till att ta fram plåtsaxen för att klippa bort det eländigt fula EU märket vid nybeställning av skylt.
    En färsk undersökning visar att 44% av svenskarna vill lämna EU, och då tas möjligheten bort att få en skylt utan EU märke?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 4,016 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng