Ludde_57

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 4,016 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar till: Oljebyte gräsklippare #82372

    Ludde_57
    Deltagare

    Nejdå, tror det är få som faktiskt tar hand om sin gräsklippare efter något År.
    klipparen jag beskrev i den andra tråden fick knappt någon service alls under tiden i familjens ägo, och gick ändå bättre än den helt nya klippon jag köpte häromåret.

    som svar till: Släpvagnsvikt #82365

    Ludde_57
    Deltagare

    Ju mer man läser om det här ju snurrigare blir det tycker jag.
    Och inte ens de som ska kunna reglerna tycks kunna dom, trots att jag har läst flera länkar och texter om de nya reglerna har jag missuppfattat delen med totalvikt VS Max 3500/4250Kg utifrån information av en trafiklärare som utför körprov för just utökat B. Jag förstår det nog fortfarande inte, eller kommer förstå…
    Ett dåligt system är bytt mot ett märkligare som tycks gynna småbilar som inte är lämpliga att dra tungt med.

    Tittade på en Micra för skojs skull, och den ”får” dra hela 2770Kg eller egentligen Max 800Kg som är den tekniska begränsningen.

    som svar till: Släpvagnsvikt #82363

    Ludde_57
    Deltagare

    Jag tror du gör samma misstag ( eller skrivfel sett till nästa mening? )som andra jag talat med om det här, 1700Kg får du aldrig dra med B trots att det står så i uppgifterna då dragkroken bara är godkänd för 1600Kg. Med BE gäller bruttovikt, vilket gör att jag kan dra en olastad 3000Kg vagn efter en Micra om tjänstevikten är ca, 600Kg, men den med B får inte dra den ens med min Cherokee som är godkänd för 3500Kg. Utökat B ger inte den möjligheten vad jag förstått, och knappast vanligt B heller, så varför ens skriva ut Max 1700Kg + 2450Kg när det inte är möjligt att dra dessa vikter säkert?

    Vi talade om det här på jobbet idag, och var överens om att det är mycket förvirrande, och jag tror väldigt många kommer åka dit på olovlig körning eller överlast oavsett körkort.
    För att inte tala om alla olyckor som kommer att ske när ovana och okunniga förare plötsligt får dra ett släp mycket tyngre än dragbilen, ett släp de inte ens vet hur lasta för rätt balans.

    som svar till: Släpvagnsvikt #82361

    Ludde_57
    Deltagare

    Lyfter en gammal tråd som kanske är mer aktuell idag i.o.m de nya släpvagnsreglerna för utökad B behörighet.

    En bekants 744 har dessa uppgifter hos bilregistret, något snurriga tycker jag. Vad gäller egentligen här?
    Max 1600Kg skulle jag säga med BE, men varför då resten av viktangivelserna och vad gäller egentligen för vanligt B?

    Skattevikt, kg: 1390
    Tjänstevikt, kg: 1390
    Totalvikt, kg: 1800
    Ursprunglig totaltvikt, kg: 1800
    Max släpvagnsvikt, kg: 1600
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1700
    Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2450

    Att jämföra med min Cherokee,

    Skattevikt, kg: 1910
    Tjänstevikt, kg: 1910
    Totalvikt, kg: 2430
    Ursprunglig totaltvikt, kg: 2430
    Max släpvagnsvikt, kg: 3500
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1070
    Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1820

    som svar till: Så lurar fartsyndarna kameran #82360

    Ludde_57
    Deltagare

    Börjat?

    Att folk än idag kör förbi en kamera utan att fälla ner solskyddet är för mig en gåta, oavsett hastighet.
    Sedan kan man undra varför det alltid är så politiskt korrekta texter när det handlar om hastighet, orsakerna som tas upp i artikeln är inte ens i närheten av varför jag ( förmodligen en överväldigande majoritet av bilisterna ) kör för fort. Signaturen Per i kommentarsfältet träffar dock helt rätt när han tar upp omotiverat låga hastigheter som inte har stöd bland allmänheten.

    som svar till: Färre bilar till skroten #82355

    Ludde_57
    Deltagare

    Ännu en mygg på väg att silas bort medans kamelen sväljs med hull och hår, i ett politiskt skapat problem som så enkelt löses med återinförandet av en riktig skotpremie.
    Att få bort reservdelsbilsmarknaden kommer nog inte att gå, men problemet ( om det ens är ett verkligt miljöproblem? ) skulle bli försvinnande litet om man istället för besvär och egna kostnader fick betalt för att lämna in sin gamla bil till en riktig bilskrot.

    http://www.svt.se/nyheter/sverige/svarta-bilskrotar-ett-miljoproblem

    Nu ska det jagas privatpersoner som har några ”skrotbilar” hemma på tomten, samtidigt som uttjänta bilar skeppas i en aldrig sinande ström över gränsen mot okända mål och länder.
    Statistik över skrotade bilar finns här http://www.bilsweden.se/ny_statistik/bilskrotning

    som svar till: styrning Renault Cli -95:a….? #82352

    Ludde_57
    Deltagare

    Inte ens som ny tror jag din Clio hade någon direkt tajt styrning, ett ”rattglapp” på 1-2cm får nog ses som ”normalt” efter 18År. Och speciellt stillastående med hjulen i backen.
    Besiktningen brukar vara snabb på att anmärka på leder då ett glapp där syns rätt tydligt i deras skakmaskin, och har de inte sagt något vid sista besiktningen är styrningen säkert helt ok.

    som svar till: Oljebyte gräsklippare #82351

    Ludde_57
    Deltagare

    Nej det ska vara en rak olja i din klippare, motorolja funkar säkert ett tag, men är inte rätt typ i en gräsklippare.
    Se länk för mer info.

    http://www.klippo.com/se/support/faq/olja-och-bensin/

    som svar till: Vulkad kardan #82329

    Ludde_57
    Deltagare

    Inte så enkelt att ett knutkors börjar ge sig?

    som svar till: Billigaste försäkringen? #82296

    Ludde_57
    Deltagare

    Har ägnat en halvtimme åt att ringa försäkringsbolag till min ”nya” Cherokee, och Dina försäkringar var klart billigast, och Gjensidige dyrast.

    Har nästan aldrig hört talats om Dina, så hur är de att ha som försäkringsbolag om en skada inträffar?

    som svar till: Opel Zafira el fönsterhissar #82280

    Ludde_57
    Deltagare

    Oftast går det att lossa kabelskyddet och dra det bort från dörr eller A-stolpe för att kolla kablarna inuti, ibland måste man skära upp höljet för att komma åt och se kablarna.

    Eftersom dimljus inte ingår i kontrollen behöver du inte göra något åt det såvida det inte lyser vid besiktning, och ingen kontrollampa är trasig.
    Har du ändå fått en anmärkning är den felaktig vad jag förstår av teknikern jag talade med idag, varför du inte behöver göra något åt ”felet”.

    som svar till: SRS-Indikering Nissan Micra-98 #82279

    Ludde_57
    Deltagare

    Isåfall ska det finnas en lampa i instrumenthuset som ska tändas när tändningen slås på, och släckas några sekunder senare om allt är ok i systemet ( inga felkoder ).
    Lys med stark ficklampa mot instrumenthuset, lampan ska visa SRS eller Airbag i gult eller rött.

    som svar till: SRS-Indikering Nissan Micra-98 #82276

    Ludde_57
    Deltagare

    Finns Airbag monterad i bilen vad du vet?

    som svar till: Opel Zafira el fönsterhissar #82271

    Ludde_57
    Deltagare

    Frågade vid besiktning idag om dimljus bak, och det är inte en kontrollpunkt.

    Däremot måste en indikeringslampa lysa om dimljus bak är tänt, om inte blir det en 2a trots att det inte är en kontrollpunkt.
    Så fungerade det inte vid besiktning är det märkligt om du fått en anmärkning för det.

    som svar till: Opel Zafira el fönsterhissar #82254

    Ludde_57
    Deltagare

    Vänster dörr styr ofta mer än man tror, har haft bil med kabelskada VF där HB varit ur funktion.
    En annan felorsak jag råkat ut för är fuktskadad knappsats, öppnas dörren i regnväder finns det oftast inget som skyddar knappsatsen från regn.

    Dimljus bak kan jag med säkerhet säga aldrig någonsin har kontrollerats på någon av mina bilar, och då har jag ägt och besiktat väldigt många bilar sedan 1990.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 4,016 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng