OpelMicke

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 711 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Bromsljus Opel corsa 1986 #81249
    OpelMicke
    Deltagare

    Kollat säkringarna och dom är hela.

    Är det bromsljuskontakten som har gått sönder då kanske?

    som svar på: Honda mt5 vill ej starta #80809
    OpelMicke
    Deltagare

    @hankypanky 78007 wrote:

    Värmenypa: Kolven expanderar av värmen och fastnar i cylinderloppet. Kan hända utan att skada grejorna avsevärt. Släpper sen i regel efter avkylning nån minut. Brukar bero på att motorn går för snålt, dålig kylning, eller fel kolvdimension. Tändningen kollar du bäst genom att helt enkelt stoppa i ett löst stift i tändhatten när den stannat och kicka runt för att se om gnista kommer. Men blir den sur, eller är stiftet torrt?

    har haft den inne på en moppe verkstad, och nu funkar den,

    De va lite tjyvluft och smuts i förgasaren, och fel tändstift samt lite hemmagjort av tidigare ägare, men nu är den återställd och går, nu gäller de bara att lära sig växla då jag kör eu-moped med automat växel…

    Man blir som 15-åring på nytt;)

    som svar på: Honda mt5 vill ej starta #80644
    OpelMicke
    Deltagare

    Hjälp tack………….

    som svar på: Honda mt5 vill ej starta #80634
    OpelMicke
    Deltagare

    Ska kolla de där med gnistan nån dag.

    Vad innebär värmenyper?

    Den va så när jag köpte den. I bland starta den och gick en stund för att sedan dö och stanna och kan vara svår att starta igen eller att inte starta alls, i dagsläget vill den inte starta alls.

    Hur kollar man tändningen på en sån?

    som svar på: Honda mt5 vill ej starta #80619
    OpelMicke
    Deltagare

    Perfekt hemsida de;)

    Angående tändsystem är det brytarlöst eller finns det brytare som man måste justera som på dom gamla mopederna från 70- talet?

    Är det systemet som finns innanför flywheel allt beträffande tändning?

    Vill gärna få fart på¨Hondan….

    som svar på: Honda mt5 vill ej starta #80615
    OpelMicke
    Deltagare

    Har börjat med Hondan igen och ska kolla på tändgrejerna, men för där sitter ett stor hjul såkallat flywheel, har lossat mutter till hjulet och ska ta av de men utan resultat, kan man använda någon speciel avdragare för de hjulet?

    Är de brytarlöst system?

    Finns det nån svensk sida som är lätt at förstå med delar till gamla honda mt5 mopeder?

    Har kollat på two stroke.se lellesmc m,m men de verkar rörigt och är inte säker på om det är specifikt till just honda då dom har många märken.

    som svar på: Högtemp #80507
    OpelMicke
    Deltagare

    kylfläkten går för fullt när den ska och motorn blir så varm som temp mätaren visar.

    Går det att byta termostat utan att ta bort kamremmen?

    Bytte termostat på kadett jag hade för längesen då gick det bra med kamremmen på.

    som svar på: Malpassi 264 bränsletrycksregulator etanol #75365
    OpelMicke
    Deltagare

    Har kört på E85 och bensin två veckor nu och har fungerar bra, dock lyser lamdba lampan och fick fram felkod om mager/delast lamdba reglering, om man kör med en Btr blir lamdba regleringen som den ska eller kommer lampan att lysa med Btr, Lamdba sonden är ca två år..

    Tankade dock vid ett tillfälle mer E85 än bensin sedan så lyser den…

    som svar på: Malpassi 264 bränsletrycksregulator etanol #75201
    OpelMicke
    Deltagare

    Ja då kanske det blir en BTR, men har just läst på annat forum om E10 som ska komma snart och där står att packningar, slangar m,m kommer lösas upp och förstöra motorn, sätta igen kanaler m,m,

    Visst går det att göra så att förgasar bilar kan köras på etanol också?

    Antar att folk har olika uppfattningar om etanolen men jag tror själv att det inte är nån fara med sprit i bilen..

    som svar på: Malpassi 264 bränsletrycksregulator etanol #75198
    OpelMicke
    Deltagare

    Alltså går det bra med bara en btr?
    På vinter om man vill köra bara på bensin är de bara att ställa in på malpassin? blir mer jobb kanske om man har bytt till andra spridare etc.

    Är sugen på en btr och tanka fullt med E85, har hört att det lönar sig att köra på det nu även om bilen kanske drar något mer med mycket sprit i tanken…

    OpelMicke
    Deltagare

    @Janne46 59875 wrote:

    Kolla där kablarna går mellan dörr och stolpe, där kan det ofta vara kabelbrott.

    Mvh Janne

    hade helt glömt bort detta inlägg;)

    Det fixade sig som tur var då jag pilla lite på stereon så när jag bara hade en högtalare i bilen ställde jag in stereon för endast höger sida, så nu är den rätt inställd och ljudet kommer ut på båda sidorna, annat problem dock är hur bilens original galler ska sitta för då det inte sitter så bra nu med dom nya högtalarna, hur hade ni gjort? låtit dom sitta kvar med tejp eller tagit bort dom helt?

    som svar på: Ombesktning #66700
    OpelMicke
    Deltagare

    @Peter H 56029 wrote:

    Hade precis denna diskussion med en granne med som varit inne några sådana svängar med sin gamla 740 och samma svar fick han med hos den stationen det ekå nämner att det var okey att efter en sådan underkännande som krävt nytt återbesök.

    Teoretiskt kan man som redan nämt göra två sådana efterkontroller med en månads uppehåll mellan varje gång och sedan efter tredje gången (då dom börjat ledsna på den bilen i fråga) ger bara en veckas frist att fixa till kärran en gång för alla det året,,,

    *Lyfter lite*

    Besiktade bilen i mars och fick nerslag på handbromsverkan vänster ur funktion, bromsar bak pulserande, spindelled höger glapp, bytte spindelled höger fram, nya handbromsbackar bak samt bromsok med bromsbelägg, åkte in i tisdags igen för ombesiktningen, dom började med att kolla spindelleden höger sen sa dom ni har bytt på fel sida, men det va på höger jag fick nerslag på och den är bytt, ser dom inte att den delen är ny?? handbroms funktion va godkänd men inte angående bromsverkan pulserande så de blir nog nya bromsskivor bak och lite ny bromsvätska, hur ska man göra med spindelleden? ska man byta den nya delen igen mot en ny?? hur ofta har det hänt att dom har get nerslag på den åtgärdade delen när man har bytt till en ny där man fick nerslag??
    Det är Volvon det gäller…

    som svar på: Stel eller delad bakaxel?? #65826
    OpelMicke
    Deltagare

    @OpelMicke 56351 wrote:

    ska köpa bromsok till bilen bak på biltema, i katalogen står det passar ej för bilar med multilink, hur ser man om det är multilink, bilen har stel bakaxel och är från 1990, multilink kanske kom på senare modeller??

    Ingen som vet något????

    som svar på: Stel eller delad bakaxel?? #65825
    OpelMicke
    Deltagare

    ska köpa bromsok till bilen bak på biltema, i katalogen står det passar ej för bilar med multilink, hur ser man om det är multilink, bilen har stel bakaxel och är från 1990, multilink kanske kom på senare modeller??

    som svar på: Start problem Volvo 744 GL/E B230F 1990 #63469
    OpelMicke
    Deltagare

    @SeVo 53112 wrote:

    Jag har råkat ut för samma sak med min 745:a. Troligen är det en slang som har hoppat av.
    Den ska sitta under insugningsröret. Den kan va svår att se vid en första anblick. Svår att komma åt är den också. 😡

    Det va kamremmen som hade kuggat över,, så byte till ny kamrem så går den som den ska igen….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 711 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng