Pele

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 256 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Felkod 11 acc saab 9-5 #82138
    Pele
    Deltagare

    Jo, men nu var det höger sida och frågeställningen var vad det var för felkod hon fått, inte hur man hanterar en slägga?

    som svar på: Felkod 11 acc saab 9-5 #82136
    Pele
    Deltagare

    @Honda 81168 wrote:

    Du behöver bara riva gavlarn på mittkonsolen för att kommaåt.

    Jovisst men, resten som du ska ha bort då? Är lite väl trångt att göra allt genom mittkonsollen eftersom
    du inte ser ett skit om du inte är så liten att du kan krypa in 🙂
    ( By the way, SAAB tar från 12000:- för att göra det)

    Pele

    som svar på: Felkod 11 acc saab 9-5 #82126
    Pele
    Deltagare

    @Jette Bergström 81155 wrote:

    Jag har en saab 9-5 -01. Har fått ngt fel på acc:n, det blir fruktansvärt varmt på passagerarsidan. Har kollat felkoder och får felkod 11. Denna felkod finns inte i några felkodslistor (av dem jag hittat).
    Någon som vet vad 11 står för?

    “Stegmotor, luftblandningspjäll höger sida.

    Motor saknar mekanisk förbindelse med spjäll.”

    Svindyrt att reparera hos SAAB så försök få tag i en privatmek/fritidsmek som hjälper dig att
    byta spjällarmen pga man får riva ner hela instrumentbrädan och resten av konsollen.

    Mvh/Pele

    som svar på: Jomenvisst! >.< #82109
    Pele
    Deltagare

    Antagligen den sk Aggregatremmen som ska driva vattenpump/generator o i vissa fall servopumpen.

    Pele

    @Penny 81071 wrote:

    Kollat läget nu och det var packningen i topplocket som var kass och därmed läckt in lite.
    Men han byter även en rem i samband med vattenpumpen.
    Vet att min har kamkedja som inte behöver bytas, men har noterat en rätt kraftig rem i gummi som flisat upp sig en del så jag antar det är den. Men vad är det för rem tro?

    som svar på: Kina-Turbo från Biltema. #82058
    Pele
    Deltagare

    @hankypanky 81013 wrote:

    Fast nu var det ju tätningen som drog. Är det obalans osv brukar det resultera i glappa/nypna lager som får den att sluta snurra. Iofs gör ju glappa lager att tätningen sticker…. Men som sagt, om det var så att den fått dålig smörjning i början, så hade det ju märkts på att turbon slutade ladda först och främst. Här verkar det ju som att tätningen är kass helt enkelt.

    Jo, men om turbon sticker så har det väl ingen betydelse om det är taskig tätning el ingen olja, eller obalanserad?
    Turbon slutar inte ladda för att du har dåligt med olja…inte heller för att den är obalanserad förutom
    att gavlarna släpper och sen tror jag inte att man får dåliga tätningar varje gång man går o handlar
    utan jag tror att antingen är det dåligt med olja el så är det dålig anslutning.
    Kan ju även vara att flänsen till avgas och oljeretur är skeva…(bara min tanke)

    Mvh/Pele

    som svar på: Kina-Turbo från Biltema. #82042
    Pele
    Deltagare

    En fråga bara…Även om du är en duktig mekaniker så undrar jag om du sett till
    att du fyllt turbon med olja innan du “stämplar skiten ur den”?
    Sen har Biltema samma turbo som Speedparts och oavsett
    försäljningsställe så är en del av dom obalanserade när dom kommer hit.
    Visst, en del är balanserade, en del inte, finns bara några få firmor som balanserar dom
    när dom väl är här.

    Mvh/Pele

    @Helix 81007 wrote:

    Varför håller inte dessa mer än kanske 100 mil???…eller är det nåt annat som orsakar dess haveri?

    Har Biltemas turbo-agg nr. 2 i ordningen nu på samma bil som havererat på ca, 1,5 månad.
    Är en vanlig 2,3 Saab 9-5 -01.
    Orginal turbo nöp ihop o slog tvärstopp.
    Kunden ville att jag köp turbo från Biltema för att hålla kostnader nere.
    Bytte till detta, och samtidigt så tog ja ner tråget o gjorde ren oljesugsilen.
    Ny olja & filter, sen ut till kund.

    Efter kanske 2v så havererar nya turbon. Blårök & oljekonsumption utan dess like.
    Tätning mot avgasturbin kass…olja i hela avg-systemet.

    Ny Biltema-turbo på reklamation. Monterar denna och kör av den värsta oljeröken, sen ut till kund igen.
    Nu efter max 2v så har ny turbo nr.2 havererat igen. Samma symptom…..ryker utta helvitte, oljan försvinner (såklart),
    motorlampa lyser, limpmode. Bara göra om igen. Börjar bli jobbigt och kostsamt det här. Jag som verkstad får ju stå för alla omkostnader (är seriös verkstad).

    Finns det något annat som kan orsaka dessa turbohaverier??? När bilen väl går så går den fullt normalt, och det är en kvinna som kör lugnt till/från jobbet, shopping, mm.

    Funderar på att om kunden nu vill ha ännu en Biltema-turbo på reklamation så monterar jag denna…..men vill inte lämna garanti på dessa kina-prylar längre.
    Någon turbo/saab-kunning som kan råda här ??

    som svar på: Orange uppåt pil blinkar volvo 854 -94-96 #81475
    Pele
    Deltagare

    Antar av din beskrivning att det är en automat? Det går att få bort blinkandet genom att “motionera” växellägena, alltså föra spaken fram o åter
    tills lampan/pilen slocknar.
    Visst, en lite tillfällig lösning men börja så och hjälper det inte får du ta fram felkoder på den.

    Mvh/Pele

    som svar på: Opel Vectra-95 #80787
    Pele
    Deltagare

    Märkte det, att det var wire och av var den också så nu blir det garaget nån timme 🙂

    Pele

    som svar på: Opel Vectra-95 #80778
    Pele
    Deltagare

    Nej, du har nog inte missat nåt, det var jag som skrev fel, det ska visst vara wire mellan 89-95
    så jag får väl se om det är så, om det inte är bytt mitt i årsmodellen.

    Pele

    som svar på: Tänker köpa Audi A6:a #80443
    Pele
    Deltagare

    Skicka ett sms till Trafikverket 72503 (3kr) med regnr så får du svar vem som äger
    bilen samt om det är ett kreditköp på bilen.
    En mkt billig försäkran om man ska köpa bil.

    Pele

    som svar på: Däckslitage #80280
    Pele
    Deltagare

    Allt är ju relativt och din fråga är svår att svara på eftersom slitningsgraden
    på däck avgörs ju av om gummiblandningen är mjuk eller hård?

    Ett mjukt däck slits fortare oavsett asfalt el grus, ett hårt klarar sig längre.

    Pele

    som svar på: vw t4 -99 2.5tdi automat bygga om till manuell #80128
    Pele
    Deltagare

    @Peter H 76888 wrote:

    Små intressant fråga,, men vet iaf ett fall dock med en sharan med 2,0 motor där det rakt av bytes från manuell till automat.
    Hittar inte direkt mer info om hur det verkligen råder med T4 men där torde en kompetent bilskrot kanske kunna svara närmare på.

    Men spinesen och axelns är annars identiska som ni kommit fram till och det verkar “bara” vara längden det är fråga om?
    Annars torde Arver vara tämligen trovärdiga i frågan,,,

    Det stämmer bra det, just längden på axeln stämmer inte, det var väl jag som
    hade ett litet “hjärnsläpp” 🙂

    Pele

    som svar på: vw t4 -99 2.5tdi automat bygga om till manuell #80122
    Pele
    Deltagare

    Mig veterligt så passar manuell låda INTE direkt eftersom splinesen är olika mellan automat/manuell.
    Hur kan jag veta det? Jo, vi har pratat med Arver som säljer VW och därifrån kommer mina uppgifter.
    Sen om dom talar sanning är en annan historia.

    Men automatbussen står där den står numera eftersom vi fick det svaret.

    Pele

    som svar på: Seat Alhambra startar inte ibland #79915
    Pele
    Deltagare

    @ecsstca 76455 wrote:

    Hej Peter,
    Jag har känslan att detta fel dyker upp mer då bilen är varm, vilket inte riktigt stämmer med din teori?

    /Stefan

    Om du har den känslan så skulle jag inrikta sökandet på vevaxelgivaren (om det finns på din bil?), men
    då brukar bilen “missa” lite vid gaspådrag också men det har du inte skrivit så jag vet inte
    hur det ligger till egentligen 🙂
    Annars så har Tempgivare en egenhet att kunna spela en jäkla massa spratt och ibland så får man leta så ögena blör!

    Pele

    som svar på: Stötar ifrån våran toyota Yaris. #79686
    Pele
    Deltagare

    Det är statisk elektricitet som beror på “klädsel/bilklädsel.
    Det går att få bort med att du gnor in sätena med sköljmedel för att undvika just detta!

    Alltså helt vanligt sköljmedel som man häller i tvättmaskinen.
    Det bästa tillvägagångssättet borde vara att duscha ut det med en flaska och sen torka med en microfibertrasa. Sen luktar det ju gott oxå.

    Testa det, bilsätet går inte sönder av det och det är väl huvudsaken 🙂

    Pele

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 256 totalt)