slirfeldt

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 11,796 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar till: Accord 1995 #82698

    slirfeldt
    Deltagare

    Har i alla fall för mig att detta relä sitter i motorrummets säkringslåda.

    Annars vet jag tex Skruvat har en hel del reparationshandböcker till dessa modeller: http://www.skruvat.se/Rep-bok-Honda-C546.aspx

    som svar till: Fläkt / Kylarskrammel, Triumph TR4 #82697

    slirfeldt
    Deltagare

    Du ser att det ändå var så pass enkelt fel och visst det ska förmodligen inte vara några problem alls med att få fram rätt del till så pass vanlig modell.. 🙂

    som svar till: Vindrutetätning från biltema? #82696

    slirfeldt
    Deltagare

    Ja det har i alla fall för egen del fungerat under så många år med detta preparat,,, så det ska nog bli tätt även för dig… 🙂

    som svar till: Har stora problem med min volvo v70 D5 2006!! #82693

    slirfeldt
    Deltagare

    Ja dessa är sådana typiska fenomen som kan vara toksvåra att diagnosera på utan att dra i väg med rena gissningarna. Men helt klart var det något med den elektroniska motorstyrningen som fick frispel med den ”grundstötningen”.
    Även om en så en rejäl bil som Volvo självklart borde fixa utan följdproblem. Pröva en gång med att lossa minuspolen på batteriet en stund för att se om det har vidare verkan på fenomenet, bra med om man kan ta ut eventuell felkod på symtomen.

    Kolla eventuellt även med på detta med modell specifika forum för än mer tips:http://www.jagrullar.se/forum/index.php

    som svar till: stiga villa 8e aggregatproblem #82687

    slirfeldt
    Deltagare

    Du menar att den remmen (mellan vevaxeln och aggregat remhjulet) ändå är så spänd vid frikopplat läge?
    Kollade egna likadana maskin och där rappar drivremmen rejält så man med lätthet kan kränga av den från vevaxelhjulet i frikopplat läge.

    Dubbelkolla att spännhjulet verkligen går tillbaka fult ut känns som det är där felet ligger i och med att drivning fortfarande finns trots urkopplad drift av knivarna.

    som svar till: stiga villa 8e aggregatproblem #82691

    slirfeldt
    Deltagare

    Har en liknande maskin (Villa 8e med konverterad 14 hk VM motor) som dock inte ens original hade sådan säkerhets finnes som att knivarna slås i från om man kliver ur. Detta är ingen raketfysik med dess drivremmar där frikopplingen bara är att man släpper på drivspänningen.
    Men knivarna på din snurrar så fortfarande trots nerdragen spak under stolen?
    Knepigt bara att det kom efter sista klippningen, annars brukar det bli tvärt om med allt slitnare drivremmar bli svårare att få bra drivning…

    Kika så under (med självklart avstängd motor!) att aggregatets spännrulle verkligen rör sig och släpper spänningen då draghandtaget förs neråt.


    slirfeldt
    Deltagare

    Jovisst är det helt naturligt svårare att diagnosera via forum men ändå ger den allt mer samlade erfarenheterna mängder med fördelar som sedan enklare kan förmedlas till kommande fall osv!
    Kika om inget annat runt på detta forum vilken erfarenhet det finns samlad. 🙂

    Felkoderna tyder annars till fel på tändspolesidan men går bilen nu annars bra och felkoderna fortsätter vara borta så är det högst troligt frid och fröjd i fallet…

    som svar till: saab 99 #82689

    slirfeldt
    Deltagare

    Byt även kondensatorn som är en regel att alltid byta tillsammans med nya brytarspetsar och att ställa in dom korrekt.

    som svar till: Miater auto #82688

    slirfeldt
    Deltagare

    Ja detta är ingen direkt nyhet (http://www.expressen.se/motor/reservdelar-dubbelt-sa-dyra-i-sverige/ & http://www.aftonbladet.se/bil/article16908774.ab) att fler och fler bilägare av naturliga skäl mer och mer väljer att handla utrikes.
    Har själv uteslutande med säkerligen gjort ett par hundra köp främst från tyska ebay (http://www.ebay.de/) köp med minst halva till tredjedelan av nypriset här hemma för minst samma kvalité, till snabba problemfria leveranser hem till dörr. 🙂

    Bara ett exempel där bytes nyligen ett komplett avgassystem på en Opel Sintra (Chevrolet Transport) där ett sådant går på runt 2300:- på tex Meca, hittades ett sprillans Bosal sådant på ebay för endast 650:- inklusive snabb frakt hem till dörren.
    Efter en snabbkoll på dessa länkade sidor så skulle dessa ge ett pris på runt 1600:- för likadant avgassystem,,,
    Gissa om den bilägaren som vanligt blev nöjd att bara betala 650:- för ett ebayhandlat avgassystem (plus monteringen då… 🙂

    Dessa två länkade säljsajterna är annars klart tänkbara och brukar alltid för egen del som åt andra kolla av dels vad prylen i fråga oftast betingar dyrt i landet, innan man sedan slår till på betydligt billigare ställen…

    som svar till: chrysler voyager -95 ingen tomgång ryckig gång #82685

    slirfeldt
    Deltagare

    Svårt så här säga mest troliga orsak till dessa fenomen, att den verkar gå bättre på högre varv verkar kompressionen okey iaf. Hur känns/ser tändkablarna ut? Om det är någon av dessa som gör att motorn går på lite färre cylindrar.

    Värt med att kolla upp kan vara vakum läckage på insugssidan där testas lättast med startgas längs misstänkta slangar och skarvar, där det sedan vid minsta läckage ger en kraftig förändrad till höjd tomgång och en läcka är funnen (men är nog svårt att kolla om ingen tomgång finns).

    Kolla även in denna mer märkesspecifika forumet med: http://www.usabilforum.se/viewforum.php?f=2

    som svar till: Peugeot 307 sw -02 som Misständer #82684

    slirfeldt
    Deltagare

    Lite beroende på modell osv brukar dessa motorfels lampor släckas automatiskt till i värre fall måste uppkopplas mot bilens styrenhet för att få denna att släckas. Kan med fungera att lossa ena batterikabeln en stund.
    Men i vilket fall borde bilen gått bra om felet nu var defekt tändkassett.
    Går den med dessa fenomen både med kall som varm motor?

    som svar till: spridare opel vivaro 08- #82683

    slirfeldt
    Deltagare

    Där kan man klart misstänka styrboxen för att normalt går inte insprutare efter insprutare sönder och risken är förmodligen rätt stor att även dom nya spridarna går samma öde till mötes.
    Man skulle där även kunna mätta upp spänningen till spridarna så denna är inom mätvärdena.

    som svar till: S90 #82678

    slirfeldt
    Deltagare

    Här en tydlig beskrivning du med bör komma långt med: https://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_all/einbau/HBrEHUwU.pdf

    som svar till: spridare opel vivaro 08- #82675

    slirfeldt
    Deltagare

    I sådana mer ovanliga fall brukar man främst misstänka fel i styrboxen om denna tex ger för höga spänningar tex. Det togs inte ut några eventuella felkoder på bilen?

    som svar till: Byte bussningar på bakaxel Volvo 850 #82674

    slirfeldt
    Deltagare

    Du ser som tog ”skeppet” i land på egen hand och bra erfarenhet,,, 🙂

    Där det som vanligt har stor effekt på ett lyft av egna självförtroendet att man klarar mer än man tror..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 11,796 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng