StefaN

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 76 totalt)
  • Författare
    Inlägg

  • StefaN
    Deltagare

    Hm, har inte hunnit kolla kablarna men komp finns, nya stift sitter i och då poffar det till vid startförsök, men inte mer än så.

    ..och nu åker jag ut från garaget, finns tydligen jobb att göra där. Crap.


    StefaN
    Deltagare

    Sådär, en natt i värme och nyladdat batteri, men ingen lycka vid startförsöket i morse.

    Har inte hunnit kolla el alls, men däremot lät startmotorn lite oroande. Första sekunden lät det som vanligt (njö-njö-njö) men sen varvade den upp som om den inte hade något motstånd alls… Inget skrapande utan bara ett vasst vinande.

    Och fortfarande inte en hostning. :/


    StefaN
    Deltagare

    Ah, bra förslag! Ska kolla detta så snart jag får in den i värmen igen, fullt i garaget på jobbet…

    som svar till: avgas/bensinlukt genom fläkten? #72353

    StefaN
    Deltagare

    Haha, skaplig bump! 😀

    Men jag håller med, låter som vevhusventilationen. Kände också avgaslukt på tomgång och behövde väl inte mer än att lyfta på motorhuven för att se en slang som gick mellan vevhuset och toppen som hade ett skapligt hål i sig. Ett snabbt byte och det luktade inte fan längre. 🙂


    StefaN
    Deltagare

    Jag blir så trött!

    Den hoppade ju igång på stora mängder startgas i onsdags och startade sen av sig själv, hela tiden i varmgarage. Rev isär insprutning och EGR-ventil för att komma åt tomgångsmotorn, men den verkade funka iaf, när jag slog på tändningen sade kollegan att den åkte ut och åkte in igen när jag slog av. Sprayade alla kontakter jag hittade (nästan) med 5-56 och bytte även bränslefiltret innan jag gav mig av till macken, tankade nästan fullt och petade i resten av Red Line-flaskan med SI-1.

    Rullade fint över julen, startade snällt idag, stod på bra tomgång medan jag sopade av snön, men när jag vänt runt och kört hundra meter till första rödljuset – då bara slocknade den medan jag väntade på grönt. Sen var det lögn att få igång den igen.

    Inga nya felkoder (fortfarande 25 och 35 om tomgångsmotorn och insprutningsventilen, men hur nollställer man det där egentligen?), tanken är halvfull och jag har kört uppåt tio mil sen jag bytte soppafiltret.

    Jag fattar ingenting längre, det är inte speciellt kallt längre, jag har motsvarande K-sprit i tanken och den gick fint tills dess den bara lade av.

    Jag börjar få slut på idéer… 🙁


    StefaN
    Deltagare

    Rev isär insprutningen idag och där såg det ut som det ska, vevade runt startmotorn medan en kollega kikade och soppa kom det. Efter sådär en halvminuts gnagande med startmotorn och startgas rakt ner i spjället hela tiden så hostade den minsann igång!

    Tomgången lever fortfarande lite rövare men jag gav mig inte på tomgångsventilen idag (förbannade tingest att sitta illa till och **** torx), däremot är kollegan övertygad om att strejkandet beror på igensatt bränslefilter (i kombination med lite soppa i tanken och kondens som ev frusit) eftersom den gick igång efter ett dygn i värme.

    Det filtret är väl inte bytt sen 1900-talet så det byts i morron no matter what.

    Andra tankar?


    StefaN
    Deltagare

    @peter H 65125 wrote:

    I vilket fall som helst med ett friskt fungerande tändsystem borde motorn tända till och även gå så länge man nu använder startgas i dess insug (som så ersätter bränslet). Men det verkar iaf finnas bra med gnista på tändstiften och vid lite nötande på startmotorn utan att att motorn vill snurra i gång brukar med ge rätt blöta tändstift rätt fort.

    Jag har funderat ett par svängar till och just nu kretsar tankarna kring insprutningen. Motorn är en CFi, enpunktinsprutning (eller vad det heter), så det är en gemensam insprutningsanordning för alla cylindrar. Dit kommer bränslet, dit kommer luften (startgasen) och blandas för vidare transport ner i cylindrarna. Men eftersom det är low voltage på the injection valve så öppnas inte den och cylindrarna får ingen bränsle/luftblandning och därmed tänder inte heller gnistan nånting.

    Tänker jag rätt? 😉

    I så fall behöver jag rota rätt på varför den inte får tillräckligt med ström. Nån kabel som gått paj eller är det ett relä som sett sina bästa dagar? Både bränslepumpens och insprutningens reläer sitter i höger fotbrunn, men de hittade jag inte vid en snabbtitt.

    Men nu är kärran bogserad till varmgarage iaf. En positiv sak i hela soppan är att jag slapp p-böter… 😀


    StefaN
    Deltagare

    Uppdatering as of igår: testade att starta – nej. Inte en hostning.
    Skruvade ur ett tändstift som luktade bensin (men det kanske det alltid gör i cylindern iofs) men tänkte inte på om det var blött.
    Riggade upp en startkabel mellan tändstift i tändkabeln och jord och gnistrade gjorde det.

    Men jag hade byglingsgemet med mig så jag kollade felkoder.
    35 Idle stepper motor – Poor or no idle control: Den jag haft sen i somras.
    25 Injector valve – Low voltage: Denna är ny!

    Insprutningsventil alltså? Läste nånstans att soppapumpsreläet styr mycket kring insprutningen också. Läge att byta? Annars låter det som att lyfta på topplocket och det är jag ju sådär sugen på…

    som svar till: Strul med ABS-bromsar på en 850 -93 #48132

    StefaN
    Deltagare

    Nähä, det tricket med att lyfta av batterikabeln funkade inte, lampan slocknade inte öht efter att jag startade motorn. :/


    StefaN
    Deltagare

    Olja ska du ha en hel del i förgasaren, på min gamla 240 (där förgasaren hade en gul hatt, men som inte satt mitt på utan lite ut mot kanten av locket) finns där en klack inuti förgasaren som syns om du kikar ner i hålet. Klacken ska helt enkelt vara under ytan av förgasarolja.

    som svar till: Strul med ABS-bromsar på en 850 -93 #48103

    StefaN
    Deltagare

    Haha, nästan bud på att ta med en koffeinsträcka (kaffelängd ;)) ut till ön i morron alltså… :e

    som svar till: Bilprovningen #39736

    StefaN
    Deltagare

    @anders P 21269 wrote:

    Trodde jag. Nu har de ändrat om så att personnumrets sista 4 siffror är koden, och därmed kan man boka även avställda fordon via internet.

    Så var det redan förra året och det är väl det enda bra med det där stället… 😉

    Här i stan är det en jävla skillnad från gång till gång. Förra året var det ett äkta surkart som gav mig elva poäng utan att blinka, bland annat försökte han få i mig att jag hade en sprucken slang till vevhusventilationen. Att det var en slang som helt enkelt hoppat loss märkte han inte.

    Likaså försöker de varenda år att ge mig en tvåa för kärvande mekanism till den fällbara kroken. Att kroken inte är fällbar längre då det sitter en stor bult fastsvetsad genom alltihop märker de minsann inte när de står där och rycker.

    Fast nu har vår Schenkerchaufför på jobbet slutat på Schenker och börjat på SBP – undrar om man kan beställa tid hos sin personlige besiktningsman Sören? 😀

    som svar till: Tips inför hjullagerbyte på 240? #39826

    StefaN
    Deltagare

    Nu är det bytt!

    Kan säga att när jag väl fick loss bromsskivan och tog loss navet märkte jag rätt kvickt vad som orsakat oväsendet – eftersom tätningsringen lossnat och gummitätningen sett sina bästa dagar var det inre lagret snustorrt…

    Nu är allt bytt, jag ska ta en välbehövlig dusch och ”en” välförtjänt öl! 😀

    som svar till: Tips inför hjullagerbyte på 240? #39925

    StefaN
    Deltagare

    Jo, dåliga hjullager vet jag hur de låter, men nu misstänker jag att gammal rost och skit letat sig in bakvägen i lagret eftersom jag såg en massa lösa grejor på insidan…

    Ljudet var rent metalliskt skrapande, därav mina bromsbeläggmisstankar.

    som svar till: Tips inför hjullagerbyte på 240? #39929

    StefaN
    Deltagare

    Hm, jag tyckte jag kollade så att inget gick emot oket när jag hade loss beläggen och satt och snurrade, men det är mycket möjligt att jag missade nåt – satt och frös utav helvete när jag gjorde det där… 😉

    Det som fick mig att misstänka lagret när jag tänkte efter lite var att det började väsnas i en rondell för att allt eftersom tystna på raksträckan efteråt, i nästa rondell satte det igång igen osv.

    Men jag har fått nys om ett bra garage några kilometer bort, så på lördag är tanken att jag ska göra något åt det hela, vad det nu är…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 76 totalt)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng