Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  heffak 8 år, 7 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17049

    Bramotor
    Deltagare

    Jag ska troligtvis köpa en begagnad VW Polo 1.2 (import, Tyskland) modellår 2006 som rullat 11 000 mil. Enligt mitt tycke talar både ålder och miltal för ett kamremsbyte, men bilförsäljaren hävdar att kamremmen ska bytas först vid 18 000 mil/sex år. I bilens tyska servicebok står mycket riktigt att remmen ska bytas först vid 18 000 mil. Någon som har motsvarande svensksåld bil som kan bekräfta att detta verkligen stämmer? Tycker att 18 000 mil/6 år är lite väl lång tid för en motor med cylindervolym 1.2 och 55 hk. Tack på förhand!

    #71597

    aw73
    Deltagare

    Man bör under alla omständigheter kolla denna rems skick, vilket ska göras vart 3000mil

    det är dock lagom att byta ut detta kit med vattenpumpen, konsekvenserna av att denna kuggar/går av är förödande

    man tänjer på dessa gränser hela tiden, men bilägaren får betala allt ur egen ficka när det händer

    så kuggremsbyte vart 10.000- 13.000 mil vilket är den enda försäkring man har mot ett haveri

    det är likadat va det gäller oljebyte motor som på vissa modeller/verkstäder erbjuds vart 3000mil

    men även här bör man tillämpa 1500 mils intervall för att vara säker

    #71683

    heffak
    Deltagare

    Jag har en vw.polo 06.Bilen började att bli mer och mer svårstartad så jag lämnade in den på service vid V.A.G. och dom trodde att det var styrboxen till insprutningen men det var det inte utan det var kamdrevets låsbult som lossnat så att kamtiderna varierade, kamdrev och låsbult byttes och bilen blev ok.priset blev 7900.Kamremmen byttes för ca: 2000 mil sedan på VV.A.G. i Sätra och jag skrev ett mejl dit men fick svar att dom ej har gjort fel men det anser jag att dom gjort primära klantmeken finns på motorfabriken och den sekundera på V.A.G och jag anser om dessa mek.använt momentnyckel så ha detta alldrig inträffat inträffat .och där för vill jag varna alla bilägare att detta kan hända och om det får gå lång tid så kan det bli totalras på motorn med mycket stora kostnader.
    Min kamrem byttes vid 13000mil.Gothem

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng