Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bilköp

Startad av zandra · 2003-11-20 · 33 svar

Jason
Snälla, kalla inte Scorpio för bensinsnål. Scorpio kan vara bra på många sätt men knappast bensinsnål. Nog säkrast att jag lägger till att SAAB 9000 inte är speciellt bensinsnål heller. ;)
OpelMicke
Okej jag ska inte kalla dom för bensinåla bilar :x
jag trodde att Scorpio med Doch motor va snåla Scorpio är en mycket bra bil i övrigt om man sköter dom. Saab är väl oxå bra många sätt men jag är mer för Ford och Opel :)
CarMan
OpelMicke wrote:
Där har du fel om Scorpio men visst kan dom vara rostiga i skärmkanterna bak men det beror ju på hur ägaren sköter bilen annars så är det ju bara att byta ut skärmkanterna bak och sen har du en fin bensinsnål bil. Om du säger att Scorpio inte är så bra så är väl Granada mycket bättre då :p :p

Och var kom granadan in i det hela? det är väll ingen veteran bil han ska ha.
CarMan
Scorpa med DOHC motorn är förhålandevis bensinsnål & motorn är en bra problem fri konstruktion. Baksäter utrymena i bilen är mycket bra...
Men det är ingen bra bil att satsa på om budgeten ligger på 40 000:-
Krister Lindholm
*Harkel*
En Ford DOHC-motor är en av vår absoluta storsäljare på firman.. En sån motor ligger max 1 vecka på hyllan innan den säljs!
Skräp är det!

Jag hävdar att Ford & Opel är bleka skuggor av Audi, Vw, Volvo, Saab, Bmw & Mercedes vad gäller kvalitet!

Aldrig en Opel eller Ford, på min gård...
Pele
Tåjååta wrote:
Snälla, kalla inte Scorpio för bensinsnål. Scorpio kan vara bra på många sätt men knappast bensinsnål. Nog säkrast att jag lägger till att SAAB 9000 inte är speciellt bensinsnål heller. ;)

Nja, Saab 9000 har jag haft två stycken, den sista fick jag
ner till 0,63 l/mil (landsvägskörning) och 0,87 (stadskörning) så
du får nog revidera ditt påstående om att Saab 9000 är
bensinslukare §e

Nu har jag en 850 som jag lyckats köra
med en förbrukning på 0,77 l/mil (landsväg) 1,01 (stad) så fan vet?

Snart kör jag Caterpillar på luft :e

Ford o dylikt har alltid vart värre, åtminstone modellerna
i samma storleksorning som 850 o 9000.

/Pele
Jason
Okej, får tillägga att det rör sig om en turbo. 9000I har jag aldrig haft så där kan jag inte uttala mig om. Min turbo snittar på 1,3 dom gånger jag har kollat. Kan till viss del röra sig om körstilen också men dom gamla fullturbobilarna är inte så snåla.
Pele
Tåjååta wrote:
Okej, får tillägga att det rör sig om en turbo. 9000I har jag aldrig haft så där kan jag inte uttala mig om. Min turbo snittar på 1,3 dom gånger jag har kollat. Kan till viss del röra sig om körstilen också men dom gamla fullturbobilarna är inte så snåla.

Körstilen till viss del?
Jag vill påstå att den styr bensinförbrukningen till 90%
sen kan man ha otur att ha en dåligt servad bil också :p
Kallstarter i det oändliga/korta sträckor mm mm.

Turbobilar i sig är bensinsnåla eftersom du får ut
mera effekt av varje liter bränsle tack vare den
höga förbränningen.

/Pele
Ludde_57
Pele wrote:
Tåjååta wrote:
Snälla, kalla inte Scorpio för bensinsnål. Scorpio kan vara bra på många sätt men knappast bensinsnål. Nog säkrast att jag lägger till att SAAB 9000 inte är speciellt bensinsnål heller. ;)

Snart kör jag Caterpillar på luft :e

/Pele
Nu blev jag lite nyfiken, Caterpillar, vad har du för anknytning till det märket ?
Eller var det bara taget ur luften ?
Ludde_57
Skywalker wrote:
*Harkel*
En Ford DOHC-motor är en av vår absoluta storsäljare på firman.. En sån motor ligger max 1 vecka på hyllan innan den säljs!
Skräp är det!
Aldrig en Opel eller Ford, på min gård...
Doch motorn är en konstig motor, en bekant hade en Sierra med Dochmotor.
Den fick nästan aldrig oljan eller filtret bytt, gick ständigt på övervarvningskyddet, maxvarv efter kallstart mm mm.

Allt det värsta man kan utsätta en motor för och lite till.

Den motorn snurrade på runt 20 000 mil på ett par år i den personens ägo innan den gjorde kväller, totalt gick den kanske 30 000 mil eller mer.

Andra bekanta har skött dom exemplariskt med täta oljebyten och aldrig övervarvat eller kört hårt efter kallstart, dessa personer har fått bytt både topplock och kompletta motorer, både 1 & 2 gånger.

Summan av kardemumman är alltså, har du en Dochmotor, byt aldrig eller sällan olja, maxvarva den så ofta du kan, och plåga den på alla tänkbara sätt du kan komma på, fiskör ALDRIG.

Då lever den bäst och håller längst :e :OO
Pele
Anders P wrote:
Pele wrote:
Tåjååta wrote:
Snälla, kalla inte Scorpio för bensinsnål. Scorpio kan vara bra på många sätt men knappast bensinsnål. Nog säkrast att jag lägger till att SAAB 9000 inte är speciellt bensinsnål heller. ;)

Snart kör jag Caterpillar på luft :e

/Pele
Nu blev jag lite nyfiken, Caterpillar, vad har du för anknytning till det märket ?
Eller var det bara taget ur luften ?

Nja, det närmaste jag har kommit Caterpillar är en
"mastodontmaskin" jag körde när jag jobbade i
ett dagbrott för flera år sedan, den faen gick på
larvfötter med en stor kran som jag körde runt i
dagbrottet med och slog sönder stenar som var för
stora för "krossen." §e
Annars var det mest taget ur luften.

Dagbrott = Motsatsen till gruva - dvs gruva ovan jord....

/Pele
CarMan
Skywalker wrote:
*Harkel*
En Ford DOHC-motor är en av vår absoluta storsäljare på firman.. En sån motor ligger max 1 vecka på hyllan innan den säljs!
Skräp är det!

Jag hävdar att Ford & Opel är bleka skuggor av Audi, Vw, Volvo, Saab, Bmw & Mercedes vad gäller kvalitet!

Aldrig en Opel eller Ford, på min gård...

Hmmm... Låter intresant, du råkar inte veta varför dom byter motor i dom?

Den har ju en lite svaghet & det är ju att toppackningen går på 4:an, men det är ju lätt fixat.
Kan det vara folk som drar fast ramskivan på vevaxeln för dåligt? efter nån form av repration???
Den skall nämligen dras 60Nm & sen 90 grader eller om det till o med var 180 grader, & det är ingen sträckbult som sitter där.
Krister Lindholm
Jag har faktiskt inte kollat upp vad som händer... fnudi har nog bra koll på läget efter 13 år som Ford-meck.. :)
OpelMicke
Men då är ju en Sierra med doch motor en riktig uppdateringsbil då som man kan börna med på asfalt och gräsmattor och som man kan varva hårt :)
jag trodde doch motorn inte tålde uppdateringar men det gör dom visst ;)

Micke
Ludde_57
OpelMicke wrote:
Men då är ju en Sierra med doch motor en riktig uppdateringsbil då som man kan börna med på asfalt och gräsmattor och som man kan varva hårt :)
jag trodde doch motorn inte tålde uppdateringar men det gör dom visst ;)

Micke
Uppdateringsbil :q

För övrigt klarar väl t.o.m Hitlers gamla Volkswagen att börna på en gräsmatta, till det krävs knappast några häpnadsväckande effektuttag.