Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20758
    Norman
    Deltagare

    Läste att kopplingsolja ska vara samma som bromsvätska och att växel-lådans olja ska bytas vartannat år. Stämmer det och viken olja ska lådan ha, var fylls de på och är det lätt att se?

    #79965

    Vad är det i en sådan låda?
    Jag hade en normal automat som reagerade på samma sätt som vår nu och stod still, det fattades bara olja i lådan och sedan åkte jag hem

    #79968
    aw73
    Deltagare

    Vad pratar vi om för bil ?

    #79969

    Opel Combo 08

    #79970
    Nizze86
    Deltagare

    sökte lite och kopierade vad någon skrev till dig om lådan någon gång förra året:

    ”Då ska du vända dej till verkstaden… Åberopa garanti eller Goodwill… du ligger på gränsen där… En Automatlådeolja får ALDRIG lukta bränd…
    Och isynnerhet inte efter så få mil heller…
    Har bilen servats på verkstad ?Om inte…. Ja då är garantin borta såklart, i serviceschemat ska såklart oljan bytas efter ett visst antal mil….
    Om inte bilen har servats enligt schemat, ja då ska du självklart se till att byta olja omgående…. Det står i handboken vilken olja som passar just din automatlåda. ”

    Har du någon handbok eller servicebok kvar till bilen?
    Har den servats på verkstad?
    Har du kollat om garantin gäller fortfarande?
    Har du letat efter påfyllnadshålet ordentligt? Oftast är det lättare att hitta det man söker när man tittar på bilen än när man sitter vid datorn och googlar.
    mvh henrik

    #79977

    @henkes_pugge 76587 wrote:

    sökte lite och kopierade vad någon skrev till dig om lådan någon gång förra året:

    ”Då ska du vända dej till verkstaden… Åberopa garanti eller Goodwill… du ligger på gränsen där… En Automatlådeolja får ALDRIG lukta bränd…
    Och isynnerhet inte efter så få mil heller…
    Har bilen servats på verkstad ?Om inte…. Ja då är garantin borta såklart, i serviceschemat ska såklart oljan bytas efter ett visst antal mil….
    Om inte bilen har servats enligt schemat, ja då ska du självklart se till att byta olja omgående…. Det står i handboken vilken olja som passar just din automatlåda. ”

    Har du någon handbok eller servicebok kvar till bilen?
    Har den servats på verkstad?
    Har du kollat om garantin gäller fortfarande?
    Har du letat efter påfyllnadshålet ordentligt? Oftast är det lättare att hitta det man söker när man tittar på bilen än när man sitter vid datorn och googlar.
    mvh henrik

    Ja
    Ja
    Ja
    Ja

    #79998

    Lite tjatigt kanske men kan flyttas till en tråd när det är klart.
    Vår Opel Combo står alltså nu i garaget för GDS, så långt det går och verkstad kan undvikas, när lådan är död, visar fel 1700 och vi har en ingenjör här på semester som ska övertalas att börja meka 🙂

    Man bör också kunna sina bilar.

    Så utan en lyft, börjar man inifrån eller att ligga under?

    #79999
    Nitrogen
    Deltagare

    Först och främst: vad är 1700 för fel? Kolla det först, så vet man om det tex är elektriskt fel på lådan….

    #80000
    aw73
    Deltagare
    #80003

    Som det står är det en Opel och 1700 är fel på lådan men inte vad, det behövs en annan mätare. Den kan skruvas infrån men det behövs inte tillsvidare.

    #80005
    Nitrogen
    Deltagare

    Vilken mätare? Tycker du är lite otydlig och rörig ibland när du beskriver problemen. Är det hastighetsmätaren som inte funkar?

    #80006

    Vad som är fel på bilen står i forumet att lådan är död och nyare bilar har felindikeringar.

    #80008
    Nitrogen
    Deltagare

    Jaja, lugn…. Undrar bara vilken mätare du menar. Mätare, skruvas inifrån…. ”Som det står är det en Opel och 1700 är fel på lådan men inte vad, det behövs en annan mätare. Den kan skruvas infrån men det behövs inte tillsvidare.”

    #80043

    Nya bilar har små vinstmarginaler, som tas igen på Efterservice.

    Jag läste igenom Instruktionsboken och Servicehandboken men hittade inget om detta:

    Quote:
    For normal operation the Easytronic gearbox must periodically have maintenance work on adjusting the point of setting for the clutch and gear box adaptation.

    http://opcomforum.yolasite.com/resources/Easytronic.pdf

    som borde ingå i service, men inte verkar göra det och ingen varning finns.

    Och vår låda fungerar inte nu när en diagnos med Op-Com visar:

    ”P1700 – Service Vehicle Soon Request from Transmission Control Module
    (08) – Present”

    Kan det vara så jävligt sofistikerat, att dom undanhåller info, så vi inte får veta och annars kan förebygga fel?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng