Motorforum.nu

ForumServa ditt fordon

Hur rengöra motorn?

Startad av Mahogny · 2008-10-02 · 5 svar

MahognyTrådstart
Jag håller på och snyggar till motor och växellådan. Vill tvätta bort gammal ingrodd smuts/olja för att få fram en ren yta.
Men en del av smutsen sitter rätt bra fast p.g.a värmen.
Jag har provat med avfettningsmedel och varmt vatten men eftersom motern sitter kvar i bilen vill jag inte gå på med för tuffa medel med tanke på att gummidetaljer och packningar kan skadas.
Är det någon som har bra tips om hur man gör?
polco
Riktigt avfettningsmedel (ej miljövarianten) och högtryck med varmvatten har alltid funkat för mig.
slirfeldt
Jo är fullt berädd att hålla med och efter så många år på garagegolven så är det detta som gäller,, å tar man så kallade miljövarianterna så får/måste man använda minst 5 ggr så mycket om ens det hjälper för dom värsta fallen. :-)
MoPar 66
Ugnsrengöring :-)
slirfeldt
Också en variant,,,
Falaffel
Håller med angående "riktigt" avfettningsmedel, gärna någon industriell variant, det är starka grejer. Använd skyddshandskar

Fälgrengöringsmedel+autosol/disk/tandborste är det näst bästa. Misstänker starkt att fälgrengöringsmedel=stark men icke-industriell avfettning. Det tar inte allt utan man behöver vispa runt med borstarna, använd handskar...

Black-chrome på plastdetaljer när du är färdig ger den sista touchen, vet att det finns de som sprutar på motorplast på blocket efteråt. Det tycker inte jag behövs men experimentera gärna på egen hand.

Fler trådar i Serva ditt fordon