VV och deras fantasier...
Tyvärr kommer förslaget säkert att bli verklighet, utan förankring i verkligheten.
https://arbetarbladet.se/nyheter/1.413709
Som skrivet i kommentarerna under artikeln, så vänder man återigen på ansvarsdelen.
Först zebralagen, som faktiskt gäller båda parter, men som uppfattas av gående och cyklister!? att bara gälla bilister.
Och nu 30km/h förbi stillastående bussar där barn, och vuxna helt utan förstånd rusar ut i trafiken framför bussen.
Varför skall bilister ta ansvar för andras dåliga trafikbeteende?
Naturligtvis skall man alltid utgå från att fara kan dyka upp vid passage av en buss, men att lägga straffansvaret på bilisterna känns verkligen ogenomtänkt.
När skall gående och cyklister tvingas ta ansvar för sitt trafikbeteende?
Och vad blir miljöeffekterna av denna regel, eller är de förbisedda även denna gången, som med zebralagen?
Tyvärr kommer förslaget säkert att bli verklighet, utan förankring i verkligheten.
https://arbetarbladet.se/nyheter/1.413709
Som skrivet i kommentarerna under artikeln, så vänder man återigen på ansvarsdelen.
Först zebralagen, som faktiskt gäller båda parter, men som uppfattas av gående och cyklister!? att bara gälla bilister.
Och nu 30km/h förbi stillastående bussar där barn, och vuxna helt utan förstånd rusar ut i trafiken framför bussen.
Varför skall bilister ta ansvar för andras dåliga trafikbeteende?
Naturligtvis skall man alltid utgå från att fara kan dyka upp vid passage av en buss, men att lägga straffansvaret på bilisterna känns verkligen ogenomtänkt.
När skall gående och cyklister tvingas ta ansvar för sitt trafikbeteende?
Och vad blir miljöeffekterna av denna regel, eller är de förbisedda även denna gången, som med zebralagen?