Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 9 år, 3 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15095

    Lovevg
    Deltagare

    Hej!

    Jag har nu lämnat in min kära Corolla-96 (a.k.a Röda Faran) för service på Mekonomen. Den har gått 22500 mil. Blev nu uppringd och upplyst om att det är ”fukt” på kylaren och att den kommer behöva bytas. Enligt dem så måste man byta hela kylaren. Själv har jag aldrig märkt att det har läckt eller att motortemperaturen skulle ha förändrats överhuvudtaget.

    Det jag undrar av den samlade expertisen är nu följande:

    1. Var går gränsen för när man bör byta en gammal kylare? Är det inte normalt med lite ”fukt”?

    Bör jag alltså lita eller inte lita på Mekonomen-verkstadens utlåtande? Det rör ändå ett antal tusenlappar i kostnad som jag hellre lägger på någonting annat.

    Tack på förhand!

    /L

    #65939

    landy88
    Deltagare

    Om den bara fuktar lite, tycker jag inte du ska bry dig; men hålla lite koll på den så den inte börjar läcka på riktigt. En ny kylare hittar du nog på bildelsbasen eller lagabasen, jag vet ett företag, Walters bildelar (eller nåt sånt) säljer nya kylare o.dyl. väsentligt billigare än Mekonomen, om inte Biltema har den.

    #65940

    aw73
    Deltagare

    http://www.teiledirekt.de är det flera på detta forum som handlat med gott resultat

    #65933

    slirfeldt
    Deltagare

    Jo verkstäder brukar överlag för det mesta ”ta i lite extra” vid liknande bedömningar och visst någon panikartad grej är detta då förmodligen inte med ett byte av densamma och vill man kan man om man nu inte anser det är värt att kosta på så är det för denna typ av läckage snabbt fixat med någon form av läckfix som hälls i bilens kylsystem.

    #65998

    Arvidsson 58
    Deltagare

    Hej!

    Tack för svaren. Pratade med Mekonomen ang läckfix, men de sa att sånt på sikt skulle komma in i andra ledningar och paja en massa system. Har i och för sig ett begränsat förtroende för dem nu.

    Jag är ingen hejare på motorer, men jag jobbar med konsumentjuridik, och deras hantering av min betalning var helt undermålig. Offert på 1900 spänn och sen så fick jag betala nästan 2200 i verkstaden för att ”erbjudandet inte gäller längre”. Pekade på rätt paragrafer och vips så är man välkommen att hämta mellanskillnaden på verkstaden. Kontant såklart, de kan ju inte sätta in pengarna på kontot.

    Anyway, det blir nog en ny kylare då jag har köpt skräckpropagandan om att jag kommer bli stående på motorvägen med kokande motor, väntande bärgning och kostnader i 20 000kr-klassen. Fick offert på reparation inkl utrustning på 3000 och det är taget.

    //L

    #66005

    slirfeldt
    Deltagare

    Ja då kanske det är läge med att byta verkstad,, och angående detta med läckfix är det allmänt rätt vanlig metod även hos verkstäder att fixa mindre läckor på och sedan med det finns det lite olika mer eller mindre bra preparat där något mera omnäms som det bättre är märket Bars leak som ett av dom bättre fungerande.

    Och sedan detta med olika skräcksenior som cirkulerar med igensatt kylsystem kan du allt ta med en nypa salt, där bara jag under mina dryga 25 år i mekbranschen bara råkat ut för liknande fall några enstaka fall och då ofta beroende på handhavande fel som man att man använt dubbla eller mer av dessa preparat och då kan det bli bekymmer, men inte annars.
    Men satsa du annars på en ny kylare om det ändå känns tryggare, efter det du blivit ”uppskrämd” med och med rätt bra pris du fick,,,

    Ja det är väl annars få förunnat att ha lite mer juridisk bakrund och med det kunna motsätta felaktiga verkstads debiteringar och kul att du i detta fall fick bra upprättelse.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng