Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  slirfeldt 8 år, 7 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17267

    Anders P
    Deltagare

    Läsvärd äldre sida som förklarar litegranna om OBD2 mm

    http://home.swipnet.se/g_gson/page2.htm

    http://home.swipnet.se/g_gson/index.html

    #72267

    slirfeldt
    Deltagare

    Även detta som text från Kjell & company är med läsvärt i ämnet:

    Vad är OBD-2?
    OBD-2 är en förkortning av On Board Diagnosis 2. Systemet introducerades 1996 och enligt EU-standard finns det från 2000 i alla bilar med bensinmotor, 2003 för dieselbilar. Som namnet antyder används OBD-2 för att ta reda på hur bilen mår. Kontakten som används är 16-polig och ska vara lätt åtkomlig från förarplatsen. Med någon form av avläsningsenhet inkopplad kan eventuella felkoder avläsas och servicelampor släckas. Även realtidsdata kan avläsas.

    Olika protokoll
    Även om OBD-2 är ett standardiserat system finns det några olika sätt att kommunicera, olika protokoll.

    Kommunikationsprotokoll
    ISO 9141-2 / ISO14230-4: Används av Europeiska och de flesta Asiatiska bilar samt vissa modeller av Chrysler.
    J-1850 VPW: Används av GM och Chrysler.
    J-1850 PWM: Används av Ford och vissa modeller av Jaguar och Mazda.
    CAN-buss: Differentiell framtidsbuss för höga datahastigheter. Börjar implementeras i bilar från och med år 2003.

    CAN-buss (Controller Area Network)
    Alla stora bilfabrikanter har nu meddelat att de kommer att övergå till CAN för OBD2-kommunikation.
    Tidsschemat är följande:

    Bilfabrikat 2004 2005 2006 2007 2008
    Audi / VW x x x x 100
    Chrysler 5 15 35 85 100
    Ford 50 85 90 100 100
    GM 15 40 70 70 100
    Volvo 10 95 100 100 100

    (procentandel CAN, nya bilar)

    Från och med år 2008, kommer alltså alla nylevererade bilar att ha CAN-buss och kommunikation via CAN-protokoll. D.v.s. ännu ett steg mot standardisering.

    Fel
    När ett fel inträffar tänds en lampa i instrumentpanelen. Ibland kan bilen även gå över till ett säkerhetsläge som minskar risken för att ett eventuellt fel ska orsaka haveri. En så kallad freeze frame sparas med värden från vissa sensorer just då felet inträffade.

    Tolkning
    Datan som plockas ut från OBD-2 bussen är hexadecimal och måste tolkas till en felkod, antingen med ett speciellt instrument eller med en vanlig dator och adapter. Felkoden specificerar var och vad felet är. Även datan från freeze framen kan läsas av och hjälpa till i felsökandet.

    Användning
    Att själv felsöka sin bil är inte bara användbart för den avancerade hemmamekanikern. Även om tanken är att lämna in bilen på verkstad kan det vara skönt att veta av hur allvarlig natur felet är. Kanske är felet så enkelt att man själv klarar av att laga det. Eller är det kanske så allvarligt att bilen inte bör köras.

    Kabel eller instrument?
    För att läsa felkoder osv. kan ett fristående instrument aller en datakabel och dator användas. Vad som är bäst är en smaksak. Ett instrument är dyrare, men samtidigt kan det alltid ligga i handskfacket. En datakabel kräver i princip en bärbar dator, men är billigare och ger mer överskådlig information. Vissa instrument kan också anslutas till en dator för att få de fördelar det ger.

    Program
    Det finns en uppsjö av olika program för att kommunicera mellan dator och bil med hjälp av en OBD-2-kabel. Ett exempel på detta är VAG-COM och OBD DIAG som båda finns i testversioner att ladda hem.

    http://www.kjell.com/

    Och även Bilprovningens ”service” gällande detta: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/0530861F67134CDAC12576B2003440FB?OpenDocument

    Så även lite mer matnyttigt om OBD: http://www.alltomelektronik.se/Files/OBD-II_1.pdf

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng