Motorforum.nu

ForumServa ditt fordon

Oljebyte växellåda VW T4-01

Startad av Larsevert · 2010-10-18 · 5 svar

LarsevertTrådstart
Tänkte ett oljebyte kunde vara lämpligt. Bilen är en 2,5 bensin med manuell låda.

Hur mkt olja och vilken kvalitet? Hur kollar man att nivån är ok? Var sitter påfyllningspluggen? Har kikat ner i det trånga motorrummet utan hitta, går det att kolla/fylla uppifrån så att säga..

Tack på förhand.
aw73
du har inte koden för växellåda och motor ?
hAzel_eYeZ
Det jag kan få fram just nu är:

Chassinr:WV2ZZZ70Z1H153148
Växellåda:Manuell
Motortyp:85 kW, 2461 cc
Motorkod/er:AVT

Återkommer om jag hittar lådans typkod.
aw73
Manuell växellåda/slutväxel fram: Kontrollera oljenivån
– Skruva ur förslutningsskruven för oljepåfyllningen.
– Kontrollera oljenivån: Oljenivån ska vara till påfyllningsöppningens nederkant (vid fyrhjulsdrivna bilar 9 mm under påfyllningsöppningens nederkant).
– Fyll ev. på växellådsolja, specifikation G 51 SAE 75W90 eller växellådsolja G 052 726 A2.
– Skruva i pluggen för oljepåfyllningen


du skulle om du har vägarna förbi ett biltemavarhus köpa:
36986 Transmissionsolja, semisyntetisk 75W–90 den uppfyller i ert fall API-GL4 men även API-GL5 troligen behövs 3 liter för ett oljebyte

påfyllingspluggen är troligen en invändig 17mm sexkant
lossa inte på någon annan skruv!!

lämpligt verktygssats med oljenivåpluggnycklar:
191329 Oljepluggsats, 15 delar

:)
hAzel_eYeZ
Tackar!

Inser att jag nog måste in under åbäket och lossa på hasplåten för att se.
slirfeldt
Jo med denna hasplåt eller snarare plastbalja demonterad finns det rätt bra med utrymmen att byta oljan och enligt ovanstående specifikationer.

Fler trådar i Serva ditt fordon