Detta är en något snedvriden situation till nackdel för etanolbilar (FFV) att dess förbrukning samt koldioxidutsläpp utgår helt ock hållet för bara bensindrift eftersom det inte idag finns några officiella mätvärden för E85(etanol) och därmed för dessa bensin/etanol-modellerna dels antas köras på bensin, dels att man endast går efter CO2-utsläpp på bensin.
Och med det faller ofta med bort att bortse från att man jämför med en annan "miljöbil" som om man räknar lågt släpper ut påtagligt mindre fossil CO2 än dieseln när den går på etanol!
Och med det faller ofta med bort att bortse från att man jämför med en annan "miljöbil" som om man räknar lågt släpper ut påtagligt mindre fossil CO2 än dieseln när den går på etanol!