Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

AC kompressorn startar inte efter påfyllning

Startad av Minster · 2008-07-01 · 22 svar

Weird_G
Du behöver nog inte vara orolig för din hälsa i alla fall . gasen säljs öppet som drivgas till tex luftvapen , kylsprayer , tryckluftburkar mm mm .
har du ingen köldskada & inte mår illa så kan du vara lugn . kollade ett säkerhetsdatablad & finns inte annat vid inandning än frisk luft & ev vila
Märkligt att det blev så stort utsläpp då mängden kylmedel i en bil inte är sååå stort
huselefanten
Tack för infon N gatan....Jo blev fövånad att det rökte så pass mycke... Frågan är vad som gick sönder min första tanke var att evaporatorn frös sönder... Kanske blev trycket för högt eller bara någon gammal slang eller klämma som gav vika, det fungerade så bra i ca fyra minuter och så bara PANG!
slirfeldt
Jo skummade med genom gamla skolpapper om detta och visst i så pass små mängder är det ingen fara,, att det blev ett så stort rökmoln beror på att laäckage troligt var på högtrycksidan och uinder tryck och då kan det damma rätt så bra,,

Vilket troliga orsaken kan ha varit en skarv som alltid har en O-ring, där det brukar ge sig, kan även var någon skadad del på ett kylrör, som är relativt vanligt även på fabriksmonterade system där många gånger dessa rör ligger och skaver mot någon plåtkant,,, så det lönar sig att oavsett att kolla över hur/var dessa rör går om man vill vara rädd om sitt system.
huselefanten
Har börjat fundera om en trolig orsak till det som hände kan ha varit att sytemet överfylldes med för mycke kylgas... kan ett överfyllt system orsaka att kompressorn vägrar starta samt en "explosion" när den väl går igång ? alltså det som hände mig. Hittar i motorrummet ingen infoskylt om AC systemet, kylgasmängd osv.
slirfeldt
Jo det är visserligen en möjlighet,, men det bör inte kunna hända om högtrycksgivaren fungerar som den skall som då skulle slå ifrån kompressorn och hos firmor följs detta i regel noga att rätt mängd fylls på just för att unvika för höga systemtryck som ändå är rätt högt på högtryckssidan.

Och genom att din anläggning är eftermonetad så har det meddet inte satts fast någon sådan infodekal, men borde ändå gjorts iaf vid den första fyllningen om den nu gjorts hos en serös verkstad, så som det gjort med mina egna eftermonterade ac system.
huselefanten
OK...Undrar också finns det fortfarande nya kompletta AC system som passar äldre bilar typ min Scorpio? eller är de eftermonteringssatser som nu säljs bara märkesanpassade för nya bilar? Inte för att jag har några planer på att köpa ett nytt system men det skulle vara trevligt att veta om det är en möjlighet samt vad det kan kosta, bara grejerna utan montering. Kanske finns det någon form av allround system som går att anpassa till "alla" bilar...
Att det är dyrt har jag hört...men hur dyrt
slirfeldt
För egen del köpte jag mina satser från Celer AB som "plockade" ihop passande satser för den modell den skulle sitta i, och det som är märkes anpassat är i stort bara evoporatorn (kylelementet inne i bilen), kondensorn (framför kylaren) och torkfiltret, kompressorn är bara avpassad för kylmängden resten är anpassade slangar/rör.

Så det finns iaf marknad för sena 80 talare och dom vanligare modellerna och priserna har säker höjt sedan jag monterade dessa för 10 talet år sedan då gav jag 8000-9000:- för en komplett sådan sats, plus kontroll/påfyllning så var det iaf då prisvärt.

Men maila tex dom för nu gällande priser och hör gärna av dig hur svettigt det numer är att åka svalt i äldre "bastubil". :-)
huselefanten
Tack för den informationen Peter, skall skriva här igen ifall jag får prisuppgifter.

@Peter H 33724 wrote:
För egen del köpte jag mina satser från Celer AB som "plockade" ihop passande satser för den modell den skulle sitta i, och det som är märkes anpassat är i stort bara evoporatorn (kylelementet inne i bilen), kondensorn (framför kylaren) och torkfiltret, kompressorn är bara avpassad för kylmängden resten är anpassade slangar/rör.

Så det finns iaf marknad för sena 80 talare och dom vanligare modellerna och priserna har säker höjt sedan jag monterade dessa för 10 talet år sedan då gav jag 8000-9000:- för en komplett sådan sats, plus kontroll/påfyllning så var det iaf då prisvärt.

Men maila tex dom för nu gällande priser och hör gärna av dig hur svettigt det numer är att åka svalt i äldre "bastubil". :-)