steffomannen det gör inget desto mer man skruvar så lär man sig. var till biltema och kolla efter pump men dom säljer inte dom här i sundsvall! undra om man kan beställa? var till berners och kolla 4000kr kostar det där. sen autoexperten så var priset 2455kr mekonomen 1900kr så det lutar nog åt att köpa en på skroten om jag inte hittar nånstans billigare.
att tömma tanken är det nått säkerhets åtgärd eller lättare att meka bara?
Jo det är ju med klart att man lär sig mera om sina bil med mekande,,, konstigt att Biltema inte säljer pumpar i butiken i Sundsvall, annars är det väl skroten som gäller och finns pumpar från 500 riksdaler plus frakt.
Att tömma tanken är främst ur bekvämlighets synpunkt men även säkerhetsmässigt även om gaser/ångor finns kvar med tom tank, så är det bra att ha den så tom som möjligt vid dylika jobb. :-)
https://sv.tinypic.com/view.php?pic=dzji52&s=5
så här ser det ut in i tanken! där pumpen och allt sitter! längre än så här har jag inte kommit!
okej! det är nog bäst att tömma den ! jag kopplade bort batteriet ochså. läste det i haynes boken.
jag ska prova vrida hela alltihopa lite senare ikväll. ta lite små pauser så man inte står i ångorna hela tiden!
det är inte så att det finns 2st pumpar på denna modell där den som sitter i tanken fungerar som förpump
det är det på min polo från 1991 iaf.
Var med inne på detta,, men både Mekonomen, Meca Som Biltema anger bara en huvudpump för dessa audibilar, och även bilder av tex tankarmaturen på dessa anger med bara att det finns flottör i dess armatur och en yttre pump bara finns.
Och som det ser ut på senaste bilden så verkar det bara vara returen och två kablar till flottören, eller är det en mera audikännare som vet bättre om detta?
jag fick bort pumpen och allt ! tog bort pumpen från själva hållaren och provkörde den via bilbatteriet då gick den igång. rengjorde allt silen i botten. satt tillbaka pumpen och allt sen provstarta jag bilen och den gick igång. men helt död efter jag provstarta igen. pumpen knasstrar då jag slår på tändningen?
pumpen går igång ibland.
jag tror att jag satsar på en annan pump från skroten! men nu vet jag hur man tar bort den iaf!! så nått positivt =)
tackar för all hjälp jag fått här! jag återkommer när jag fått tag på en ny pump!
du borde gå vidare och mäta spänningen över pumpen så att det åtminstånde är 11 volt över anslutningarna när den går så att man inte går på "pumpen" och det är någonting annat
prova annars att bygla vid bränslepumpsreläet
Ja tyder på pumpen då ja. Ett tips till alla är att då o då hälla i en skvätt tvåtaksolja i tanken när ni tankar, det smörjer pumpen :)
det var ett bra tips som man aldrig tänkt på :cool: man lär sig nått nytt varje dag. :-)
tvåtaktsolja nja det hjälper då inte, jag har dissikerat en soppapump som var slut och där var kollektorn genomäten av kolen (av E85 drift)
Ja är en bränslepump på gång hjälper inte smörja något vidare och bränslepumpar förbrukas oavsett bränsletypen, men visst en del påstår att det kan hjälpa i förebyggande syfte att "smörja" tex bränslepump med dylika 2 takts olja men i princip torde detta vara utan verkan då smörjande tillsatser redan finns i bränslet, men visst lite sådan olja är väl aldrig fel och skadar troligt heller inte katalysator osv.
hejsan!
jag fick hjälp idag så vi passade på att kolla elen till pumpen! jag har en vanlig elpenna med en lampa i. och när jag kopplade dit pennan slog på tändningen så lyste pennan sen efter 6 sekunder slog den ifrån! så relät verkar okej! så ström finns till pumpen iaf! då kan jag utesluta relä? fast det kanske vore bra att mäta och se att det är minst 11 volt!
jag beställde en beg pump idag från skroten i borås. jag satt tillbaka pumpen och glömde bort att skriva upp original nr på pumpen! hehehe 3 gånger nu som jag tagit upp pumpen!:e
man börjar bli expert på det här nu! :-)
600kr för pumpen 100kr för frakt! inte så farligt! nu får man hoppas att denna pump håller ett tag.
Ja då bör denna pump hänga med ett tag till då och du med det lärt dig skruva lite mera bil,, :-)
jag satt och diskutera med en kompis nu i helgen om att bilen började rycka lite vid gaspådrag i somras! sen har den hållt på så hela tiden! drar jag på med vilken växel upp till 5000varv så rycker den till! samma sak händer om jag kör 150km/h håller jämnt gas så rycker den! inte kraftigt men ändå ! tänkte på om pumpen har orsakat dessa fel hela tiden! jag har lagt in en fråga här i somras just om att bilen rycker vid gaspådrag!
bilen gick igenom besiktningen 09-02-19 bra avgasvärden och allt!
CO 0,2 CO2500 0,1 HC 075 Lambda 1,02
eller kan det vara nått annat fel som orsakar dessa symptom?