Axialkompressor

Etiketter: ,

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #157257
    JohnA
    Deltagare

    Tja!
    Håller på att planera ett bygge och tänkte kanske ge mig på något helt galet nämligen en eldriven axialkompressor istället för turbo, tanken är att det hela ska sitta på en SAAB b234 som då ska styras av maxxecu vilket ger möjlighet till analog utgång och då styrning av hur fort man vill att elmotorn till kompressorn ska snurra och där med kan styra laddtrycket. Har dock ingen aning om detta skulle vara bra haha, med den här setupen skulle man ju i teorin kunna stå på tomgång med fullt ladd.
    Hur blir det om man har lågt varv och massor av ladd? Blir det knas eller får man bara en jävligt rapp bil?

    Anledningen till axialkompressor är för att de är mycket mer effektiva än en centrifugalkompressor som är i vanliga turbos och behöver då inte snurra lika fort för att bygga ladd så man kan driva de hela med en elmotor, givet vis en rätt så stor pjäs men ändå möjligt i teorin.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng