Miltalet har enorm betydelse, slitage delar slits thats it! Ni amatör idioter som säger tvärt om, vet ej för att ni är amatörer. det är 2011 idag skiten är tillverkad för att hålla en viss period sen ska det gå sönder så att "det kan sugas" mer pengar.
Du har all skit som kommer sen, hjullager, bromskivor(slitna) oljeläckage, generator sådana saker är det som pajjar med miltalet.
Bilar är inga evighetsmaskiner även fast folk servar dom enligt tillverkarens intervaller.
Nej miltalet är viktigt som sören, jag hade i ditt fall behållt 9-5an då den är betydligt bättre än en 93SS i alla kvaliteter.
Jag är saab tekniker och kan mina saabar
Tack! Känns nog rätt att behålla 9-5:an. Ibland krävs det att titta på något annat för att inse vad man själv har. :-)
Nu skall vi inte ta i allt för mycket och sprida kring om amatörer osv på detta annars rätt städade forum!
Jag är själv bilmekaniker sedan dryga 30 år och från dom flesta märkesverkstäder runt om i landet och anser för egen del mig med kunna min sak i frågan utan att för den delen vara någon amatör och visst har miltal iaf till viss del betydellse. Men hävdar med egna många erfararenheter att skicket till hur en bil servats osv med säger mycket om en bil.
Men visst jag håller till viss del med att bilarna dom senaste 10-15 åren genomgående blivit sämre rent kvalitetsmässigt och där högre miltale förvisso blivit än mer "kännbara" att mer och mer föredra så låga miltal som möjligt och till trådskaparen är det så förmodligen att föredra att behålla 9-5:an av nämd anledning. :-)
Men å andra sidan kan en bil med många mil fått en del prylar utbytta under årens gång, kanske rent av i vissa fall uppdaterad version med bättre kvalitet
jag har haft en del bilar under åren lopp från några år gamla till rena lik
främst kör jag VW jag har haft golf MK1 mk2 mk3 mk4 mk5 även om en Mk3 känns rejäl och hållbar så ger en MK5:a ganska bra kvalitetsintryck där en sådan bil går länge mellan åtgärderna, där bromsbeläggen fram håller ca 18.000-20.000mil vid normal körning, där jag kunde få byta ut dessa efter bara 2000-3000mil på en Mk2:a
det som däremot skulle kunna ta knäcken på dessa "nyare" bilar är förlängda oljebytesintervaller på motorerna i vissa fall upp till ca 3000mil, där moton havererar eller blir utsliten i förtid med resultat att den ej exempelvis. klarar avgastesten och reparationen kostar mer än vad bilen är värd och inget vettig alternativ finnes på bilskroten :x