Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Behöver man akta sig för en bil som gått 18000 mil på 3 år?

Startad av Covenant · 2011-09-19 · 18 svar

CovenantTrådstart
Hej!

Jag har en 9-5 kombi som är lite för stor för mig - jag är lite sugen på en mindre bil.
Jag gillar svenska bilar, och är lite förtjust i Saab 9-3 SC. Det jag funderar lite på är hur pass mycket man behöver fundera på milantalet.
Om man tänker sig en 9-3 årsmodell -08, som gått som firmabil och har servats och underhållits korrekt, hur stor roll spelar det då att bilen gått 18000 mil?

Jag förstår att det är en ganska svårbesvarad fråga eftersom det är olika från bil till bil och beror på hur bilen har körts, men finns det någon som kan svara något generellt, förutom "Neej, du ska inte köpa Saab nu - satsa på ett märke som finns kvar i morgon"?

Jag ber om ursäkt om frågan är dum. :)

mvh
anders
slirfeldt
Ingen fråga är för dum. :-)

Tror med du skulle kunna få en del olika svar på den frågan, men frågar du mig som bilmekaniker så är bilen i fråga oavsett märke bara bra servad (väl ifyllda serviceböcker) och bilen i övrigt är i bra skick osv ser jag som så inga större hinder till köp. Som dessutom betingar lägre inköpspris än motsvarande bil med lägre miltal.
Lisa
Okay, tack! Inköpspriset är ju en viktig faktor i sammanhanget också.

Hur mycket får jag i inbyte för min 9-5:a då (när den är lagad, förstås...)? 2005, BioPower, 12500 mil, manuell låda, avtagbart drag.
Jag förväntar mig inte att få ett svar på den frågan, dock, men kanske någon vet hur marknaden ser ut - går det att överhuvudtaget bli av med en Saab 9-5? Tar bilhandlarna emot den? Går den att sälja privat?

Mvh
anders
slirfeldt
Jo långmilare värderas ju ned till viss del och vad inbytesvärdet kan tänkas bli är uteslutande att vända sig till en handlare för exaktare svar. Men enligt tex bilpriser.se så står denna modell och år till ungefär 80000:- som köppris hos handlare och mellan 58-66000:- som privat. Fast som vanligt är det marknaden som sådan styr vad man kan få får enskilda exemplar så skumma runt bland annonserna och se vad just din bil där med värderas till.

Visst tas dom flesta bilar emot så även Saab även om dess framtid ju är lite osäker, men även begagnade sådana kommer det ju alltid att finnas. Dock så har just Saab av den oron kring företaget i fråga gjort modellen än mer atraktiv (läs blivit än billigare,,).
Lisa
Jag ska såklart kontrollera med handlare vad de kan tänka sig att ta in bilen för. Jag har försökt att sondera terrängen lite bland annonser, men jag ser ju bara vad folk vill sälja sin bil för - och inte vad de faktiskt får.

Jag kollade på bilpriser.se (tack för länken, den hade jag glömt bort!) och fick priserna 88 000 resp. 64 000-72 000. Bil är alltid en bra affär ( ;-) ) - jag köpte den för c:a 100k för 2.5 år sedan. Men det var ju innan SAABs kris började...
slirfeldt
Skulle med gissa starkt till att det kan variera rätt bra med dom olika buden du kan tänkas få i inbytesvärdet hos olika handlare men då har du iaf viss hum på ett ungefär vad den kan betinga i värdering. Dom värden jag fick var inte med specifik utrustning osv.
Lisa
@Peter H 71922 wrote:
Dom värden jag fick var inte med specifik utrustning osv.
Jag förstod det. :)

Jag uppskattar all hjälp!

/a
slirfeldt
Jo kan ju med andra ord bli lite spännande att knalla runt till olika handlare och se vad dom är berädda att ge för den "ödestigra" bilen och återrapportera gärna hit sedan hur det förföljer med bilaffärerna. :-)
lenaola
bilhandlare betalar MYCKET sämre än blocket kan du tänka diug omaket att sälja den privat tjänar du pengar på det... gå in på bilpriser.se å kolla pruta sedan en bit till på dessa så hamnar du ganska rätt å bilen är lättsåld. Om bilen är sönder idag så kan det mycket väl löna sig att sälja innan du lagar.... sätt ut bilen med nedsättning som motsvarar verkstadskostnaden å prova vettja... Jag som hemmamekare köper hellre en bil med nått fel som jag billigt kan skruva med själv och samtidigt bekanta mig med bilen. Jag skulle aldrig köpa en bil som är nylagad.

Klart du ska köpa saab underbara bilar att köra!!

När det gäller många mil på en saab är det några saker som gäller att kolla välj helst en med 2,3 motorn 2,0 har mer problem. dessutom bör du se till att räkna in en kostnad för byte av växellådsoljan det ingår inte i servicen men efter 18 000 mil är det ngt som bör göras trots att det inte rekas i serviceintervallen
Lisa
Oki, bra att tänka på, tack!

Jag har aldrig sålt en bil, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig om jag lägger ut en annons på blocket. Jag är dock en sådan som är lite lat av naturen, och blocket känns lite "jobbigt". :)
Dessutom bär det lite emot bara att tänka på att antingen vara utan bil ett tag (mellan försäljning och nyköp), sitta och klämma på två bilar utan att veta när man får 9-5:an såld, eller till och med sälja 9-5 och köpa en billig skitbil att köra tills man hittar rätt bil att köpa. Därför känns inbyte lite lockande...

Nu ska jag börja med att laga bilen, jag är inte helt säker på att jag ska byta bil exakt nu - även om det skulle vara roligt. Känslan av att "jag måste ha en ny bil NU" går liksom i vågor. Dessutom är ju 9-5:an en jävla bra (och säker) bil, så jag borde väl vara nöjd egentligen. Men den är sååå tråkig...

Tack för motortipset - men drar inte 2,3 litersmotorn mer soppa? Eller det kanske är marginellt?
Alkvettern
Senaste 10 gångerna jag köpt bil har jag aldrig tittat på miltalet, det är ointressant.
Skicket i sig säger mer, om den är skött som det ska. Känner man på lukten och smaken (!) av motoroljan.

En taxi som gått 45.000 mil köper jag hellre än en bil som gått 18000 privatmil utan vettiga böcker t.ex.

2.3;an drar inte speciellt mer, men du kommer uppleva att den drar mer - mer att köra med - annan körstil :)
aw73
@HCP 71945 wrote:


En taxi som gått 45.000 mil köper jag hellre än en bil som gått 18000 privatmil



en taxi så kanske den är nedbackad från 95.000 mil :e

taxichaffisarna i karlshamn lär inte vela ha några stämplar i sina serviceböcker
för dom får mer för bilarna då dom säljer dom och den som köper dom fixar stämplarna
men det man ej vet har man inte ont av :e
slirfeldt
Jo det finns ju med en hel del skruvade mätare och minns bara där egna tidigare caravellen som med var en fd Taxi och manuell låda,,, med 45000 mil på mätare som senare vid kontroll hade mera riktiga 75000 mil. Men som även för egen del mera med ser till skicket på bilen i fråga.

Men visst som nämt har man betydligt större chans att sälja bilen till ett högre pris privat helt klart.
Konstycket är väl mera att klara av dom allt fler "däcksparkare" och "sista prisetköpare" bara. :-)
lenaola
2,3 drar LITE mer soppa men vad kostar det i förhållande till en dyr motorreparation ?? Soppa förbrukning har blivit som nån slags dåres vishet, troligen för det är ett enkelt tal att hålla ordning på.... hade nyligen en kompis som bytte in sin bil till en som skulle dra mindre soppa (1 dl per mil) han la 80 000 emellan... en snabb kalkyl säger mig att det kommer dröja ca 80 000 mil och alltså ca 40 år att tjäna in det bytet... Värdeminskning som är en påtaglig siffra i sammanhanget är som om den aldrig fanns då man snackar med folk om bilar.... svaret blir oftast men dom pengarna har vi ju redan betalt.... åsså har dom banklån med räntor.
Lisa
Jag kan meddela att det inte blir något köp. 9-3 sportcombi är sjukt snygg - men är helt feldesignad. Bakrutan är läskigt liten, och de bakre stolparna extremt breda. Det kändes som att det var noll sikt bakåt...

I övrigt kunde bilhandlaren tänka sig att byta in min 9-5:a för 25000...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil