Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Bilprovningen...

Startad av qwer · 2009-05-06 · 22 svar

Danmag
@pontiacen 43883 wrote:
På golfen bla. skall halvljusautomatiken fungera på 0-läget! Då även skyltlycktor och bakljus skall fungera. Den enda skillnaden är att halvljuset är något reducerat! Vrider du till läge 1 så är det parkeringsljusen fram samt bak och skyltlycktor som skall lysa.Kärringen som du säger gjorde helt rätt som satte en 2:a på detta då det är standard på bilen. Tyvärr min vän!



Finns inget krav på att bilar ska ha en fungerande halvljusautomatik. Så nej, ingen 2:a på det.

Men men, bilprovningen är ett skämt, tyvärr.
aw73
skrota_sbp.jpg
slirfeldt
Jo det finns även sådana krafter som vill ha mera konkurens på området, med full förståelse. :-)
snabellelles
Inga bekymmer med ombesiktningen. tänkte inte klaga så mycket på kärringen som slog ner på belysningen, tycker mest synd om dom övriga besiktningsmännen som får ta emot skäll från folk som fått felaktiga nedslag. Han kunde inte annat än hålla med mig...
Kostya
Det finns nog inte så många gnällisar kvar hos SBP, jag tycker jag blir väldigt väl bemött varje gång nuförtiden.
Men tyvärr finns det ju tydligen några rötägg som ger helt obegripliga tvåor...
Ludde_57
https://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article5894895.ab

"Varför privatisera Europas mest effektiva bilprovning?"
aw73
Ludde_57
"Regeringens planerade avreglering av marknaden för bilbesiktningar riskerar att försämra villkoren för kunderna, varnar Konkurrensverket."

https://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/konkurrensverket-dyrare-bilbesiktning-1.18231