Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

bromsar

Startad av jonny69 · 2008-04-13 · 25 svar

Larzzon
Säg att du har hissat upp bilen med baken upp båda hjulen i luften.
Låssa spännskruven ca ett varv på varje hjul.
Kolla så att det rullar fritt dra nu spännskruven 1/4 varv i taget tillshujlet låset då släpper du den 1/4 varv så att hjulet rullar lätt.
Nu ska du ha en jätte handbroms som ska ta mycket
Lycka till
SAAB-Calle
@Micke 1_2 30999 wrote:
Säg att du har hissat upp bilen med baken upp båda hjulen i luften.
Låssa spännskruven ca ett varv på varje hjul.
Kolla så att det rullar fritt dra nu spännskruven 1/4 varv i taget tillshujlet låset då släpper du den 1/4 varv så att hjulet rullar lätt.
Nu ska du ha en jätte handbroms som ska ta mycket
Lycka till


spännskruv=automatisk justeringsskruv?
när ska handbromsen i bilen vara dragen?på hur många hack ska den ta?
kaske dumma frågor men kan inte så mycket om det:OO
Larzzon
jag brukarsätta den så att hjulen är helt låsta vid 4 eller 5 hacket och handbromsen ska inte vara i när du ställer in den
SAAB-Calle
ska se om jag fixar det:OOåterkommer om det blir problem:-)
tack för all hjälp än sålänge
dagsbogard
Verktyg för att skruva in kolven finns på biltema, de har två olika. En för en hundring och en dyrare, jag har den billiga som har funkat för mig nåt år nu... Lätt värt en hundring för att slippa krabba med polygriper o tvingar, köpte ett efter första gången jag hade problem med skuvkolvar vilket jag inte ångrar!
jeppe32
jag fick ingen 2a på min 740 även fast handbromsen inte tog förns sista hacket. hehe
SAAB-Calle
@Siken 31172 wrote:
Verktyg för att skruva in kolven finns på biltema, de har två olika. En för en hundring och en dyrare, jag har den billiga som har funkat för mig nåt år nu... Lätt värt en hundring för att slippa krabba med polygriper o tvingar, köpte ett efter första gången jag hade problem med skuvkolvar vilket jag inte ångrar!


vad heter verktyget då?eller artnr?hittar det inte på biltema
slirfeldt
Har med mycket positivt använt mig av båda dessa bromskolvsverktyg från just Biltema, beroende på ok modell och dess artikel nummer är: 19-234 för 99:- och den andra 19-287 för 119:- och båda är mycket prisvärda för det jobb det spar och underlättar.
SAAB-Calle
ska till biltema nu och köpa det så får vi väl se hur det går det går med det.
SAAB-Calle
underlättade gjorde det nog lite men det va trögt som f..n.
tror inte mina kolvar ska skruvas in,fanns inga fästen för nåt,kolven e rund både på insidan och utsidan.men men det sitter nya belägg på nu iaf.
men hur ska man göra med handbromsen?den e sämre nu än innan.skruvar man åt justeringsskruven(som sitter bak på oket)i botten så händer inget ju:q
SAAB-Calle
är detta justeringsskruven?
1.justeringsskruv?
2.glidpinnarna som håller oket?(sitter bakom pluggar?

https://www.ladda-upp.com/bilder/4242/bromsok
https://img402.imageshack.us/img402/9577/bromsokub2.jpg