Handbromsbeläggen (backarna) sitter i trumman på själva skivan. Du får ta bort oket och skivan så sitter h-beläggen innanför.
Här kan vara till hjälp. Visserligen till en -02 men antar att det ser likadant ut
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10797Du kan alltså INTE ta bort bromsklossarna.
Men du bör ju reklamera till den verkstaden som gjorde jobben först!
Precis, helt korrekt denna typ av bromsuppsatning denna bil har är att du dels har dom "vanliga" bromsklossarna som så ligger an mot själva skivan och dom _skall_ inte vara bara demonterade för färd!
Utan riktigt bromsbackarna (för handbroms funktionen) som istället sitter innanför skivan (som gamla tiders trumbromsar) som man eventuellt tillfälligt kan demonteras eller iaf lösgöra dess vajer, men är detta väl så pass demonterat är det inget större jobb att åtgärda problemet!
Men som sistnämde inlägg så är detta ett rent backjobb från denna verkstad och skall egentligen med fixa till detta,,,
Tack för era tålmodiga svar!
Jag tycker det är så konstigt att det det är broms skivan som blir röd och inte oket.
Så som det visar på bilderna på länken "totte" skickade så ligger handbromsen i oket, och även om den tar lite på både broms bromskivan och "trumbromsen" så kan väl det ändå inte hjälpa med ta bort broms klossen till handbromsen? Fan vilket krångel, jag trodde Volvo skulle vara pålitligt :-(
men det är nånting hela tiden...
Nejdå det är inte så konstigt med detta så heller inte vidare komplicerat heller,, och precis som bilderna i ovanstående länk med visar, så är det bromsbackarna alltså dessa halvrunda bromsbeläggen inuti som är för just handbromsen och dessa bromsklossar som sitter utanpå i oket är för färdbromsen.
Alltså om det nu är dessa handbromsbackar som ligger på så pass att värmeutveckling sker så går denna vidare ut till bromsskivan, därav att denna blir varm och inte dess bromsok i någon större grad, som med tyder på att inget fel föreligger med bromsoket och dess bromsklossar.