Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Byta bromsbelägg på hyundai accent

Startad av Kenneberg · 2008-08-27 · 23 svar

danne809
Tjenare,
Tänkte bara kolla vad man ska göra om kolven vägrar att tryckas tebax. använder skruvtving och har öppnat locket till bromsoljan.
Är det några andra skruvar eller dyligt som måste lossas på innan?
Har försökt att få fram ett svar men hittar inget.

Jag har kommit så långt att jag ska sätta tebaka allt igen, men då kolven sitter förlångt ut pga att de gamla beläggen var slitna.

Tänkte skriva i denna post då det är en lika dant märke och modell i samma kategori
Ludde_57
Är kolven "slät" ( helt plan eller slät i ytterkant om kolven har en fördjupning i mitten ) eller har den ex,vis 4 hack?

Har den hack så måste den skruvas in med ett bromskolvsverktyg kpl sats
danne809
Det är en "Ring" och så är det som en skål in i mitten. Inga hack eller någon ting sådant.
Ludde_57
I så fall behöver du en rörtång modell större då kolven troligen kärvat fast eller "kantrat" p.g.a för långt utstick/slitna belägg.

Ett generellt tips är att byta bromsbelägg oftare än vad som egentligen är nödvändigt just för att undvika att kolven trycks ut för långt p.g.a slitna bromsbelägg.
MoPar 66
danne809
Okey, ska man pressa in kolven med rörtången eller ska man vrida på kolven?
Hör mycket olika från olika håll om hur man får tillbaka kolven igen.

Det e lite tråkigt när man fastnar på en lite småsak när man grejjar :P

Ska bara passa på att tacka så mycket för snabb respons, ett mycket effektivt forum måste jag medge *Tummen upp*
slirfeldt
Vad det verkar då det inte finns några spår/hack så verkar det iaf inte vara en så kallad skruvkolv, utan skall då pressas in mn som redan beskrivet kan det vara så att den hamnat i ett yttre läge.

Det brukar man med kunna se om dess kolv med hamnat lite snett så att säga. Men annars är det bästa att använda något av dessa bromskolvs inpressare där den ena länkas till i tidigare inlägg. Men annars fungerar oftast en polygrip modell större eller skruvtving till att få in kolven igen.
danne809
Nu var det klart!

Tackar så mycket för tipsen och tricksen som ni har gett mig.

Som jag nämde tidigare så är detta ypperligt forum, tyvärr kan jag personligen inte bidra med någon större hjälp utan bara problem :P

Och åter igen, Tackar!
Nitrogen
Nej det är inte sant! När nån annan har samma frågeställning som du kan den få alla svar i din tråd. På det sättet har du skapat en manual!