Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Dålig värme

Startad av Speedo · 2007-11-22 · 17 svar

fraggelpelle
Sådär, ikväll har jag iaf kollat upp värmepaketet utvändigt. Det var inte så mycket barr som jag hade trott. Dammsög bort det som var där. Men lite mer intressant var att spjället som man såg/kom åt mycket bra, saknade nån milimeter från att slå över helt när man drog över till varmt. Jag justerade genom att skjuta efter vajerhöljet där den satt fastklämd. Då fick jag klaffen att röra sig fullt ut åt bägge håll så att det "kluckade till" vid både full varmt/kallt. När jag sedan körde hem så tyckte jag att det kändes ytterligare lite bättre, men varmare kan det nog bli.

Får som sagt bli en spolning också, förmodligen kompletterad med maskindiskmedel som får dra ett tag inne i elementet. Tyvärr så är lokalen jag grejar i inte så lämpad för detta då den inte har någon riktig brunn, och ute är nästan för kallt, så det kanske får vänta tills i vår/sommar...
slirfeldt
Jo det kan ibland räcka med en sådan justering av glapp som ofta blir med äldre bilar,, och vid tillfälle är det aldrig fel med att spola ur iaf värmeelementet, som där oftast samlas massa skit i så små celler dessa är uppbyggda av, används sedan diskmedel osv så måste man vara mycket nogran med att spola ur det ordenkligt då det är frätande saker dessa,,,
fraggelpelle
Värmen är fortfarande rätt dålig, men jag tror vi klarar oss i vinter iaf. Till våren/sommaren blir det att köra nån "radiator flush" tillsats och sedan spola ur värmepaketet och hela systemet ordentligt.