Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

dioder

Startad av mynameisEmil · 2009-11-25 · 30 svar

slirfeldt
Där ser man,, :-) men kul att det löste sig till slut och du lär dig ju mer och mer om hur en bil fungerar,, eller ska vi säga inte gör. ;-)
sebbe
aa hehe, men nu när det var fixat så gick jag till bilen för att dra kablar till fotutrymmet och jag hittade kablarna som gick till knappen vid dörren som stänger av lampan i taket och skarvade bort isoleringen och satte dit två kablar men det funkade inte.... lampan lös inte
Kostya
Börja nu inte dra sladdar hejvilt från alla håll innan du får lite kläm på hur det fungerar, farsans gamla Golf brann upp helt av sig själv och den hade verkligen många egna dragningar av nån som inte begrep hur det fungerar.

Med det sagt så är det förmodligen jordkabeln som går till brytaren och då behöver du en avsäkrad 12V+ nånstansifrån och sen kopplar du in din nya sladd så att den jordar när du öppnar dörren = lampan tänds.

Ang blinkersfelet så är det ofta varningsblinkersknappen det är fel på om ingen blinkers funkar trots att relä och säkringar är hela. Hade samma bekymmer i somras...
sebbe
jo men jag ser ju dom 2 sladdarna som går till strömbrytaren vid bilen.. nu har jag skarvat bort isoleringen lite runt båda och satt på 2 kablar som går till en lampa men det funkar inte när jag öppnar dörren...
Kostya
Sätt ena sladden till 12V och den andra till rätt sida om dörrkontakten så funkar det.
sebbe
vad menar du med att jag ska sätta den ena till 12v ? tack ! :)
sebbe
kan inte någon rita ett kopplingsschema och lägga ut det på geting.se och skicka länken till mig

mvh
Kostya
Det du kan göra är att du mäter vilken av sladdarna till dörrkontakten har ström, det kan du göra med en testlampa som den här:
https://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1958

Sen monterar du din nya lampa i serie med den sladden, du klipper alltså av den och sätter en sladd till ena stumpen och drar den till lampan. Från lampan drar du den andra sladden till den andra stumpen och kopplar in.

Nu tänds din nya lampa samtidigt som den övriga innerbelysningen när dörren öppnas.

Såna här fulkopplingar går bra så länge det är små strömförbrukare som inte överbelastar säkringen och kablaget.

64282009859545b82.jpg
sebbe
okej nu fattar jag precis, tack så hemskt mycket, förstod inte att man skulle klippa av kabeln men nu vet jag

tack ! :)
sebbe
jo det gick lampan lös när jag öppnade dörren men inte lampan i taket ?? :O
slirfeldt
Nu behöver man inte klippa denna kabel, utan det räcker även med tex en så kallad tjuvkoppling ansluten till tex denna jordkabel från dörrbrytaren, som sedan dras till den extra i det här fallet diodlampan och sedan en plusmatad kabel till denna diod, från tex radions matningsström.

Men med din koppling så anslöt du väl kabeln till innerbelysningen sedan? Som rimmligtvis med borde lysa samtidigt.
sebbe

sebbe
nej jag skiter i och göra det då... inte lätt att förstå sig på japanerna, det handlar då om en Mitsubishi Carisma... men vill ju så gärna ha lampor som tänds när man öppnar dörren vid fotutrymmet men men... allt kan man ju inte få :h
slirfeldt
Ja med et skall inte vara några större problem med att även få lite mysbelysning även där och du har ju nu fått kopplings schema å allt,,, :-)
sebbe
aa nej, jag ger mig inte än :cool: får försöka några gånger till