Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

dör vid varm motoren

Startad av andersson · 2008-11-01 · 39 svar

anden__z
Den ska sitta under insprutet intill motorblocket.

Det skulle kunna vara tomgångsmotorn. Ialla fall en bra början på problemsökningen.
Pinnacle
@Poke 38093 wrote:
Den ska sitta under insprutet intill motorblocket.

Det skulle kunna vara tomgångsmotorn. Ialla fall en bra början på problemsökningen.


Jag ska titta på den imorgon när det är ljust, når man den från motorluckan, eller måste man under bilet
anden__z
Öppna huven så når du den.
Pinnacle
@Poke 38095 wrote:
Öppna huven så når du den.


Ska man spruta 5-56 i dom 2 metallhålen, så den blir dränkt å sen låta den droppa sig tomt, å undvika olja på den vita kontakten?
eler säger jag helt galen nu?
anden__z
Det låter som en bra ide!
Pinnacle
jag hittar inte denna tomgångsmotor, sitter ingen sån under insuger, ligger den gömd någon stans?
anden__z
Nej ,den ska inte vara gömd,sitter lite trångt kanske ..

en bild på en från en -87a.
Pinnacle
@Poke 38119 wrote:
Nej ,den ska inte vara gömd,sitter lite trångt kanske ..

en bild på en från en -87a.


Ska den sitta gömt långt ner i motorrummet, eller ska den ligga nästan precis under insugen
Pinnacle
Det visar sig att jag har en tillsattsluftslid, vart sitter denna? och hur rengör man en sån
anden__z
Tillsattsluftslid är samma sak som tomgångsmotor eller tomgångsventil.
Pinnacle
@Poke 38180 wrote:
Tillsattsluftslid är samma sak som tomgångsmotor eller tomgångsventil.


hittade en sak på insuget, som ser ut som en tilsattsluftslid och det sitter en luftslang som e tjock och en elkabel, men det är inte lik en tomgångsmotor för 5 öre enligt mig :e
anden__z
Blev tvungen o gå ut till min egen räser o plåta den. Minnet sviktade en aning om exakt vart det satt.
Så här ser min ut:
anden__z
min ser mer ut som bilden i inlägg nr14.
Pinnacle
ska fota min imorgon, det kan vara så att jag tittar på fel grej också
Pinnacle
Hej igen. Har nu gort rent tomgångsmotorn, men fortfarande svårtstartat varm ibland, har sprutat halv burk med startspray på kablar och slangar och packningar, mycket runt insugspackning, ingen skillnad, kan det vara så att det är LMM som släpper in för mycket luft när motoren är varm, så den blir svårt startat av det, eller är det bara så att tomgångsmotorn är slut, eftersom den startar på 500 varv å arbetar upp sig till 900 rpm. hur kollar man om tomgångsmotor fungerar.


en annat sak jag märkt är att när den startar kall ligger tomgång på 1000 rpm, sen efter nån minut på tomgång lägger den sig på ca 550 rpm till den är varm då den hamnar på 900 rpm igen, ; Varför sjunker den ner till 550 rpm medans den är kall?