Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Etanol?

Startad av Dave_85 · 2005-05-02 · 19 svar

swempa52
läste här på forumet om dom som kört bra många tusen mil å inga problem e de några speciela bilar som inte lämparsig eller?
Ludde_57
danne81 wrote:
läste här på forumet om dom som kört bra många tusen mil å inga problem e de några speciela bilar som inte lämparsig eller?
Läs gärna diskussionen på https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3282&postdays=0&postorder=asc&start=0 :upp

Under rubriken risker finns mycket intressant att läsa också.
Rent allmänt är det få som råkat ut för något negativt vid konvertering.
Blandtankning kan vara farligt ifall proportionerna på bränsleblandningen blir fel för den aktuella motorn/körstilen.
CarMan
Jag personligen skulle aldrig köpa en bil har körts på E85.

kolla på dom bilar som lämnar bilfabrikerna, som är gjorda för att köras på E85, så är det Många förendingar på dom!!!
Ytterbysnillet
Nytta med de förändringar som gjorts kan diskuteras in absurdum, men jag vidhåller för egen del att så länge inga belägg (forskning el dyl från de biltillverkare som tillhandahåller FFV-bilar) av nyttan av förändringarna presenteras, så är dessa åtgärder både livrem och hängslen utifall nånting nångång i en oviss framtid eventuellt skulle gå sönder. Därmed menat att biltillverkarna har ett större ansvar mot sina köpare mot eventuella fel som skulle kunna uppstå.

Sen är det inte så svårt att räkna ut att alla biltillverkare vill sälja nya bilar istället för att medge att deras äldre modeller med (oftast) ganska enkla medel kan byggas om till att köras på E85.

När det gäller våra kära vänner på SBP så har då i alla fall jag inte haft några problem även fast jag upplyst besiktningsmannen om att jag kör på etanol (E85) samt har tydliga dekaler på bilen. Mao lagen är tandlös.......

//David
slirfeldt
Håller fullständigt med förgående inlägg,, å en gång anser jag att denne Carman överdriver det hela en aning, så även i viss mån tillverkarna av dessa FFV, visst ska man veta om eventuella risker vid användning av etanol i alla dess former och det gör så även dom allra flesta med!
Sedan med tanke på den smått gigantiska mängd etanolåkare med alla dess former av etanolblandningar utöver dom ynkliga 5% etanol som den mesta vanliga bensinen innehåller, så vore det i så fall mycket konstigt att det ännu inte inträffat eventuella motorskador på grund av detta, begrunda gärna det ett tag.

Sedan kommer man även allt mer få det svårt att hitta någon bil att köpa som inte fått smak på spriten,, se bara på Blocket ;-) och med det finns det helt enkelt ingen större fara med och detta intresse är även mycket stort, det är bara att en del fortfarande har lite svårt för att förstå det hela, likaså vad det gäller slitage, oljebyte osv är det ingen större skillnad mellan bränslena, detta visar även den allt större erfarenheten på området.

Och att sedan pinalerna håller med råge torde vid det här laget inte råda några tvivel om längre med tex över 40 000 enkelt konverterade fordon i etanol landet Brasilien och slutligen av säkert tusentals kontakter med etanolåkare med helt vanliga fordon har jag ännu inte hört någon som haft minsta problem med varken SBP eller trafikpolis, där det oftast även varit långa föredrag i ämnet, :-) och skulle även bli förvånad om det nu skulle bli något strul och själv får jag bara positiva blickar från dom båda!
Detta mina vänner är bara rena sanningen och har så bara börjat, tro mig, innan vi får mer hållbara bränslen vad det nu kan tänkas bli.

//med enbart 14 000 positiva etanolmil och 8 år med spriten och sunt förnuft!