hur går man till väga för att ta bort oljavskiljaren ? den verkar sitta bra krångligt till..det ser ut som man får riva bort hela fronten o grenröret ?
Ford Mondeo -96
Man bör vara tämligen säker på att det är just denna oljeavskiljare som är felet då den som sagt sitter väl "inbyggd" på dom fyrcylindriga motorerna, men enligt dess reparationshandbok så behöver fronten inte demonteras,, och läser innantill ur dessa anvisningar:
"Ta bort avgasgrenröret, skruva loss oljeavskiljaren från motorblocket/vevhuset och dra ut den, ta bort packningen och ersätt den sedan. Spola ur eller byt ut oljeavskiljaren om så behövs och montering sker så i omvänd ordning"
Så ger det viss vägledning, men hör även med en fordverkstad om detta är vanligt har dock inte varit med om detta på dessa modeller,,,
"Ta bort avgasgrenröret, skruva loss oljeavskiljaren från motorblocket/vevhuset och dra ut den, ta bort packningen och ersätt den sedan. Spola ur eller byt ut oljeavskiljaren om så behövs och montering sker så i omvänd ordning"
Så ger det viss vägledning, men hör även med en fordverkstad om detta är vanligt har dock inte varit med om detta på dessa modeller,,,