Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

ford mondeo motorstrul

Startad av huselefanten · 2007-08-22 · 20 svar

slirfeldt
Det går framåt,,, går den bra, utan misständningar på dessa varv den går att köra på? Tändingen går inte alls att ställa på denna, utan ställs helt av styrboxen, däremot kan den behövas ett par mil efter det att en batteri kabel varit lossad för att styrboxen ska kunna lära in nya värden osv.

Lite skumt med "puffen" i avgasröret när den dör,, men går den som sagt bra då den gör det kan troligt inte kamremmen kuggat över, men för mer ford specifika svar så kolla även runt på: https://fmcs.mer.nu/forum/index.php
jocke740
ja den går att köra, men den har en toppfart på ca 100 och det tar 10 min att komma opp i denna farten. varvtalet får jag inte över 2000 - 22000 max.
Och den är väldig svårstartad.
Inga misständing när man kör tror jag, det ända är ett puff precis när den dör.
Går ej på tomgång.
Ska prova att köra en lite längre sträcka idag och se om det fungerar.
Fungerar inte detta, kapar jag av katten och byter lambdasonden.
Fungerar inte detta har jag en billig bil till salu.
slirfeldt
Ja som sagt det kan ju även vara avgassystemet och då troligt katalysatorn som är tät, verkar det som om motorn har svårt att andas så att säga, alltså verkar det komma för lite avgaser ur avgasröret?

Lambdasonden borde inte ha så stor roll i detta,,
jocke740
Nu har jag körd ca 4 mil, och den är slö som bare det.
Käns som den inte går på alla cylidrar.
Varvtalet går inte över 2200 oavsett, nu låg jag i 110 på 3ans växel och inte tjangs att få den opp i varv.


Sammanfattning - Har gnista på alla tändpluggar.
Den får bensin ( doch osäker på mängden ).
Den går " tjockt " typ som 1 - 2 cylindrar har lagt av.
Inga oljud ( klonk elle skrik )från motoren.
svårstartad, Startar inte på starten, men 16m nedförsbacka så startar den.
Inga puff ifrån avgasröret längre ( troligen bare för mycket bensin, som ej var brukad ).
jocke740
Nu är den fixad, kamremma hadde hoppa 2 kuggar fel, så nu har jag bytt kamremm och spänrulle, och bilen går och startar som en klocka.

Jag vill tacka för en jättebra sida med otrolig hjälpsamma personer.
slirfeldt
Kul att det löste sig,, är inte helt ovanligt att detta sker på dessa,, och det vet du det är bara att dyka hit så kan vi alla slå ihop våra skallar å hitta lösningar,,, :-)