Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Höga avgasvärden 205 GTI

Startad av jugr · 2009-02-11 · 21 svar

aw73
nej det är inte säkert
det är manuell felsökning som gäller innan du byter grejer på måfå i onödan
börja med mängdmätaren först (LMM)
sen den pinkonfiguration som du kan få av mig
lossa på boxen och mät anslutning för anslutning
iia
@a128 41227 wrote:
nej det är inte säkert
det är manuell felsökning som gäller innan du byter grejer på måfå i onödan
börja med mängdmätaren först (LMM)
sen den pinkonfiguration som du kan få av mig
lossa på boxen och mät anslutning för anslutning


Japp, jag börjar med att kolla LMM!
iia
@a128 41227 wrote:
nej det är inte säkert
det är manuell felsökning som gäller innan du byter grejer på måfå i onödan
börja med mängdmätaren först (LMM)
sen den pinkonfiguration som du kan få av mig
lossa på boxen och mät anslutning för anslutning


Tjaba, har du pinkonfigurationen så ska jag kolla upp det?:)
aw73
@jugr 41244 wrote:
Tjaba, har du pinkonfigurationen så ska jag kolla upp det?:)


se ditt personliga meddelande där finns min e-post

det finns evt. ett sätt till att prova om mängdmätaren(LMM) är kass
lossa helt enkelt på kontaktstycket på mätaren och starta motorn ,
om det går bra på tomgång , men är svår att köra iväg är det troligen denna
varmkör först motorn innan detta test
iia
@a128 41245 wrote:
se ditt personliga meddelande där finns min e-post

det finns evt. ett sätt till att prova om mängdmätaren(LMM) är kass
lossa helt enkelt på kontaktstycket på mätaren och starta motorn ,
om det går bra på tomgång , men är svår att köra iväg är det troligen denna
varmkör först motorn innan detta test


Hej igen, sådär ja, har varit och inhandlat en LMM på skroten och bytte den på 205:an.Och hittills har den inte ryckt nångång vid körning,går jämt och fint vid tomgång.Går bra när motorn är kall,även när den blir varm.Däremot så börjar diagnoslampan lysa vid gaspådrag för att sedan slockna igen vid jämn fart.Ska kolla avgasvärdena nästa vecka.
Misstänker att motortempgivaren kan vara defekt,om den får för mycket soppa vid gaspådrag så tänds lampan.Eller vad tror ni?
(skickade även i en flaska inj.cleaner i samband med tankning)
aw73
kanske det behöver göras en total-reset genom att lyfta på minuspolen 1 minut ??
sen kanske det finns en hel del E85 kvar i tanken som kan tända lampan i bland
iia
@a128 41452 wrote:
kanske det behöver göras en total-reset genom att lyfta på minuspolen 1 minut ??
sen kanske det finns en hel del E85 kvar i tanken som kan tända lampan i bland


Har kollat felkoden,kod 52 visar den=ECU,lambda,luftläckage!
(Ska testa dra bort minuspolen oxå)


Jahapp,,då har man kollat avgasvärdena,dom ligger på samma som förut,pendlar t.o.m.Lambdan för låg,Co,Hc för högt!Felsökningen fortsätter,eller har någon tips?