Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Höga avgasvärden 205 GTI

Startad av jugr · 2009-02-11 · 21 svar

jugrTrådstart
Hej allihopa, min lilla pugge gick inte genom besiktningen p.g.a höga avgasvärden ändå hade jag i E85 50/50,vad är det för fel??
Har bytt kat,soppafilter,olja&filter.
Dessutom rycker den som f---n ibland vid gaspådrag och drar mycket soppa oxå!
vore tacksam för svar!:eek:
slirfeldt
Ja inte alltid det fungerar med att fuska med spriten,,, men vad är det för årsmodell beroende på vilka avgasvärden som gavs,, och i så fall printa ner samtliga som kan ge viss vägledning till eventuell felorsak.

Men vad det iaf verkar så drar den uppenbarligen för mycket soppa (vilket i sig spriten borde jämnat ut,,) ser luftfiltret bra ut, inga råttbon? Inga kallstarts svårigheter?
aw73
Mera brännvin !!!! :D
slirfeldt
Ja det torde med detta bara göra saken till det bättre och så även gjort i dom fall det varit åt det hållet att den fettar på för mycket,,, :-)
iia
@Peter H 41163 wrote:
Ja inte alltid det fungerar med att fuska med spriten,,, men vad är det för årsmodell beroende på vilka avgasvärden som gavs,, och i så fall printa ner samtliga som kan ge viss vägledning till eventuell felorsak.

Men vad det iaf verkar så drar den uppenbarligen för mycket soppa (vilket i sig spriten borde jämnat ut,,) ser luftfiltret bra ut, inga råttbon? Inga kallstarts svårigheter?


Tjaba Peter,bilen är en 92:a med 1,9l motor,luftfiltret&lambdan är oxå bytta!
Startar alltid bra.
värden:Lambda 0,893
CO 6,5
CO2 10
HC 155
aw73
det kan vara en annan givare på motorn tex. luftmassa, map-sensor etc.

blurrar den tex. bara på tomgång eller låg belastning ??
iia
@a128 41171 wrote:
det kan vara en annan givare på motorn tex. luftmassa, map-sensor etc.

blurrar den tex. bara på tomgång eller låg belastning ??


hur kollar man dessa givare o var sitter dom?
den rycker då&då upp till 2000varv sen går den som ett spjut!
Jag har själv funderat på luftläckage!:rolleyes:
aw73
der verkar som det sitter luftmängdmätare på denna modell

men för forsatt felsökning en behöver jag mera fakta tex. motorbokstäver

tex. DFZ D6B etc.
iia
@a128 41174 wrote:
der verkar som det sitter luftmängdmätare på denna modell

men för forsatt felsökning en behöver jag mera fakta tex. motorbokstäver

tex. DFZ D6B etc.


Ja det sitter en luftmängdmätare på bilen,motorkod:DKZ(XU9JAZ)
iia
@jugr 41190 wrote:
Ja det sitter en luftmängdmätare på bilen,motorkod:DKZ(XU9JAZ)


DKZ ska det vara!
aw73
se så där

signalen ut från denna mängdmätare ska vara på
från tomgång ca 0-1 Volt till fullvarv 4000rpm ca 2,5-3 volt
denna signal går till styrboxen stift 7 (i många fall är det enklare att mäta på styrboxen)
vilken som är utgång på mängdmätaren är okänd
man kan även på styrboxen stift 45 kolla motortempgivaren
20C+ = ca 2,2 volt 80C+ = ca 1 Volt stift 30 = 0volt
den har troligen en resitans på ca 2,2 kohm vid 25C+

kolla gärna att mätskivan går tillbaka
om detta ej löser problemet så återkomm
iia
@a128 41196 wrote:
se så där

signalen ut från denna mängdmätare ska vara på
från tomgång ca 0-1 Volt till fullvarv 4000rpm ca 2,5-3 volt
denna signal går till styrboxen stift 7 (i många fall är det enklare att mäta på styrboxen)
vilken som är utgång på mängdmätaren är okänd
man kan även på styrboxen stift 45 kolla motortempgivaren
20C+ = ca 2,2 volt 80C+ = ca 1 Volt stift 30 = 0volt
den har troligen en resitans på ca 2,2 kohm vid 25C+

kolla gärna att mätskivan går tillbaka
om detta ej löser problemet så återkomm


Tackar,ska kolla upp det!:-)
Natty
mät upp lamdasonden..Den är mest troligen kass.
iia
@Steffomannen 41205 wrote:
mät upp lamdasonden..Den är mest troligen kass.


Lambdan är bytt redan:cool:
iia
@jugr 41223 wrote:
Lambdan är bytt redan:cool:


Hej igen, jag har kollat på en verkstad om felkoderna(diagnoslampan lyser när bilen rycker)dom visade på 1,databoxen.2,lmm.3,lambdan??Kan det vara fel på samtliga saker bara för att den felkodar dessa?Dessutom är lambdan bytt!:q

Fler trådar i Hjälpforumet Bil