Motorforum.nu

ForumOff Topic

Hur hyra ut släpvagn ?

Startad av pellefant · 2003-07-15 · 13 svar

pellefantTrådstart
Hej!

Vad gäller om man hyr ut sin släpvagn till privatpersoner?

Får man det ens för försäkringsbolaget? Högre premie etc?

Hur skattar man för det?

Tack på förhand.
Ludde_57
Försäkringen är väl endast till för privat bruk, står då så i min släpvagnsförsäkring iallafall, men vad är det som säger att du inte får "låna" ut din vagn till bekanta ?

Deklarationsmässigt får du, tror jag, tjäna ganska mycket "privat" utan att starta firma, dina inkomster tar du upp i deklarationen och skattar för då.
Tycker mig ha hört nå´t om detta via en bekant som startade firma för ett tag sedan.
pellefant
Anders P wrote:
Försäkringen är väl endast till för privat bruk, står då så i min släpvagnsförsäkring iallafall, men vad är det som säger att du inte får "låna" ut din vagn till bekanta ?

Deklarationsmässigt får du, tror jag, tjäna ganska mycket "privat" utan att starta firma, dina inkomster tar du upp i deklarationen och skattar för då.
Tycker mig ha hört nå´t om detta via en bekant som startade firma för ett tag sedan.

Tjena! :D

Tack för svaret.

Har hört mig för lite idag, det är olika hos olika försäkringsbolag verkar det som. Okey hos en del och en del säger tvärnej.

Att bara låna ut till "vänner" argumentet funkar ju inte om man annonserar om att den finns för uthyrning. :(
Ludde_57
Vad är det för vagn du tänker "låna" ut ?
Är det husvagn du tänker låna ut finns det ju speciella försäkringar för uthyrning, trafikförsäkringen går på dragfordonet, men det kan ju vara skönt att ha vagnskada på vagnen ifall det händer något otrevligt som brand ex.

Min biltrailer som jag brukar "låna" ut har jag aldrig annonserat om, ryktet sköter annonseringen rätt bra ändå.
pellefant
Anders P wrote:
Vad är det för vagn du tänker "låna" ut ?
Är det husvagn du tänker låna ut finns det ju speciella försäkringar för uthyrning, trafikförsäkringen går på dragfordonet, men det kan ju vara skönt att ha vagnskada på vagnen ifall det händer något otrevligt som brand ex.

Min biltrailer som jag brukar "låna" ut har jag aldrig annonserat om, ryktet sköter annonseringen rätt bra ändå.

Tjena!

Vanligt täckt släp, dvs inte husvagn. Har inget nu, men såg att de är rättt dyra, så vore kul att få lite tillbaka iallafall.
Ludde_57
Akta dig bara för att hyra ut åt någon som "bara" ska köra hem lite jord eller sand.
Brukar sluta med axelbyte :(

Edit: akta dig även för alla "nya" vänner som brukar dyka upp i hopp om att få låna vagnen gratis bara för att ni känner varandra.
beolover
Edit: akta dig även för alla "nya" vänner som brukar dyka upp i hopp om att få låna vagnen gratis bara för att ni känner varandra.[/quote]

skulle jag känna mig träffad eller :x
¨

johan
pellefant
Från Folksam fick jag två helt motgående besked(ja/nej) av två olika tjejer. Lustigt.
Ludde_57
johan wrote:
Edit: akta dig även för alla "nya" vänner som brukar dyka upp i hopp om att få låna vagnen gratis bara för att ni känner varandra.

skulle jag känna mig träffad eller :x
¨

johan[/quote]
Vill du så... annars var det en annan sak jag närmast tänkte på, fenomenet är vanligast på släpkärror med hel botten och lämmar, de är mer lämpade att köra jord/grus/sand/gödning mm på.
Och hur många sådana har vi sett efter vägarna med krökta axlar och tappade hjul ?.
beolover
ja men dåså var det inte mig du menade :e
ja nog har man väl sett några sådana vagnar efter vägen , det är ju lätt för "svensson" att komma till grustaget och säga åt traktårsnubben att fyll upp flaket , men sen får dom en i bästa fall en chock "oj då vägde de så mycket "

jag tror att dom skulle ha gått en maskinföra utb så att dom fattar hur mycket det igentligen väger .

johan
Anders
Vi funderade här hemma på att fylla upp sandlådan med sand som vi skulle hämta själv. Ung. ½ kubik skulle gå åt. Vi uppskattade vikten på sanden till 2 - 2½ kilo. Det blir tyngre än man tror i vart fall. ½ kubik sand är ganska lite.

Kompisen med drag var lite skeptisk att hjälpa till... Han var lite rädd om dämparna till bilen sa han.
Ludde_57
Fegis :e
vad vägde sanden ? 2-2½ kg, per liter då eller ?
Anders
Japp, missade det. 2-2½kg/liter. Vi fick det hemkört av traktor för några veckor sedan så det ordnade sig för oss iaf.
Christer Gustafson
Det var fegt ja, en halv kubik torr sand drygt 1300kg.
Då skulle ni vart med när jag hämtade en kubik singel
och kom på att jag skulle ha en halv kubik sand också
till sandlådan som de lastade längst bak på kärran
då fick jag problem att komma upp för bilen blev lite lätt
i baken så lastaren fick tjuta på, men hem kom jag med lasset

Fler trådar i Off Topic