Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ibiza 1.6L. Kall motor - ryckig gång!

Startad av Gson76 · 2009-10-19 · 30 svar

aw73
denna modell har MAP-sensor den kan ju iof. spöka
prova koppa bort den för att se om den går bättre

någon kallstart ventil borde absolut ej finnas på en så pass ny bil
detta sköter motorstyrningen via dom ordinarie insprutninsventilerna
altalon
Tack för svaren.

Då kommer ju självklart nästa fråga. Vad sitter MAP-sensorn?
aw73
altalon
Tack. Får se om jag kan lokalisera den. Börjar dock bli dyrt att bara byta delar på måfå:l Jag kanske kan kontrollera den i alla fall...
slirfeldt
Jo det är väldigt lätt att hamna i "byta friska grejor karusellen" i ivern att få till en välfungerande bil,, där även många aktoriserade verkstäder bevisligen kan gå bet på den uppgiften.
aw73
man kan även kolla kapaciteten på bränslepumpen genom att lossa på returen med motorn/pumpen igång det ska strömma ut bränsle, om inte kan det vara fel på pumpen
slirfeldt
Jo så även där kontrollera att bränsletrycket är det rätta och med vanlig manometer, som sägen en hel del om bränslepumpens status,, som då tillfälligt kopplas in innan insprutning med en T-koppling.
pa_holgersson
Läcker avgasröret innan katalysatorn?
För om det läcker så kan problem vara där eftersom när bilen är kall så är metall mindre men när bilen blir varm så utvidgas metall och däremot tättar på avgasröret.

Kolla om avgasröret läcker mellan motor och katalysator.
alla88
Hej! Lyfter upp denna tråd igen. Hur har det gått med detta?
Jag har samma problem med kall motor, dvs att man måste hålla lite gaspådrag för att hålla den vid liv, sen efter en stund när den blivit varm,så klarar den av att hålla tomgången.
Vad kan det vara?
Jag har faktiskt upplevt att den går bättre om jag släpper en vacuumslang.
slirfeldt
Låter som den snudd på klassiska temperaturgivaren för styrboxen som för dessa kan ha delad funktion med instrumentets temperaturvisare. Kontrollera även av dina erfarenheter om det finns någon vakumläcka där på insugsidan med hjälp av startgas som sprayas längs misstänkta skarvar och slangar där det vid minsta läckage på visar en klart höjd eller kraftigt förändrad tomgång och en läcka är funnen.
alla88
Finns det något art:nr på denna klassiska temperaturgivare?
slirfeldt
Kan med bero på vilken motor det sitter i din bil,,,
alla88
Det är -99 års modell, 1,6 bensinare
slirfeldt
Troligen sitter det en kombinerad temperaturgivare på denna motor och som då är 4-polig med då en gul ring runt kontakten, där det visat sig i många fall att den ena av dess funktioner kan öpphöra eller bli missvissande.

Dess givare ger alltså både signal till vattentempinstrumentet inne i kupén och signal till boxen om motortempen. ser så ut lös:https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=712470&CarReference_ID=7345&CategoryType_ID=1
alla88
Vart sjutton sitter denna lilla PINAL?