Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ibiza 1.6L. Kall motor - ryckig gång!

Startad av Gson76 · 2009-10-19 · 30 svar

Gson76Trådstart
Bil: Seat Ibiza 1.6L (75hk) SXE -99'a, manuell, ca 12000 mil. Nedan problem har vi levt med sedan vi köpte bilen begagnad för ca 3 år sedan.

Kall motor: Lättstartad, men vid gaspådrag så hackar maskinen rejält och kan t o m dö ibland. Man måste koppla ur och låta den "hämta sig". Det känns som om den får för lite bränsle. Efter ca 2-3 min så går motorn hyffsat normalt. Är värre vid kyla och fuktigt väder, dvs höst/vinter.

Varm motor: En tendens till ryckighet, som om motorn hela tiden misständer. Denna tendens är dock subtil då tjejen ej märker av det… Tycker också den är ovanligt ryckig då man går av resp ger gas i själva transmissionen. Kan vara slitna motorkuddar, men med dessa relativt låga mil?

Det luktar också bensin eller möjligen oförbrända avgaser inne i kupén vid kökörning. Kanske en bränsleläcka som också gör att det kommer in luftbubblor i bränslesystemet vilket bidrar till ovan problem?

Fakta:
Servad enligt boken. Nyligen utförd storservice (kamrem etc).
Avgassystemet låter inte onormalt mycket.
Har felsökt utan felkoder på verkstad...
Drar ca 0,7l/mil, 90% landsvägsfart.

Jag är mycket frustrerad och stör mig rejält på dessa fel. Vänligen ge mig konkreta tips.
aw73
verkar som det är tändningen
hade något liknade på en golf från -00
där var det tänsdstiften bytte till VAG orginal och då var problemen borta
mät annars upp resistansen i tändkablar och isolationstesta mot tändhattens plåthölje
mät även upp fördelarlock och rotor om detta finns

annars kolla att alla insprutningsventiler ger lika mycket
evt. koppla bort en spridarkontakt i taget och provkör och jämför
altalon
Hade det varit tändningen så borde väl motorn gå mindre bra konstant? Huvudproblemen finns bara när motorn är kall, de första minuterna. Jag är mer inne på bränslesvält/"chokeproblem", men vet inte var jag skall börja felsöka riktigt... Kanske någon tempgivare som inte känner av att motorn är kall? Vattentempen stannar normalt rakt upp efter en knapp mil körning.

Ska kolla kvitton från verkstaden om några tänddelar är bytta i våran ägo.
slirfeldt
Låter som ett klassiskt tändproblem (som just brukar förväras i fuktigt väder) där en översyn och byte av tändstift (VAG) och tändkablar kan göra underverk vid liknande fenomen och tex byte av tändkablar ingår vanligen inte i någon service och är med det en förbrukningsdetalj.

Svårt att säga något om lukten och verkar lite långsökt att luft tar sig in den vägen men spana efter eventuell bränsleläcka längs undersidan, med slitna motorkuddar är det väl inte jätte vanligt att dessa tar slut så pass fort även om det förekommer och har väl bytt sådana motorkuddar på enstaka bilar med motsvarande kriterier.

Men detta brukar ofta kunna märkas om man med huven öppen och någon ser på när någon gasar upp eller om man "handgasar", att då motor/växellåda inte rör på sig osedvanligt mycket.
altalon
En kanske dum fråga, men jag är inget vidare på el (tändning etc).

Innan jag ber verkstaden byta ut diverse såsom stift, kablar, rotor etc så vill jag bara försäkra mig om nedan.

Kan verkligen tänddelarna bråka mer när motorn är kall? Jag kan tycka att felet borde vara konstant, kall som varm när det gäller el/tändning...

Kan också tillägga eller förtydliga några saker som att maskinen går bra och gör inga direkta misständningar eller rycker vid kraftig acceleration/varv på motorn (självklart varm). Det är mer mycket svaga pulseringar hela tiden från tomgång till högre varv (5K).

En annan sak, händer varje morgon och eftm efter jobbet; Direkt vid kallstart startar motorn och lägger sig på ca 1300-1400 varv vilket säkert är normalt. Men sen räcker det oftast att jag bara släpper upp kopplingen med växeln i, dvs belastar motorn ganska svagt, som den nästan dör och kan gå ner till låga 500-700 varv. Jag trycker in kopplingen och den hämtar upp sig efter ca 2 sek till den högre tomgången på nytt. Så kan man få göra när man kör iväg några gånger innan motorn blivit lite varmare. Varm motor har normala ca 850 varv.

Är Ni fortfarande mer eller mindre säkra på undermåliga tänddelar så kommer det snart att bytas.

Tackar för vidare förslag.
altalon
Har bytt rotor, fördelare, tändkablar och stift. De små, subtila ojämnheterna i motorgången verkar vara borta, men resten kvarstår... Dvs kall motor, svag belastning så går motorn ner i varv och ibland dör. Svarar ej på gas förrän ett par sekunder. Om maskinen dör får man i detta läget mala på lite innan den hoppar igång så smått. Jag är fortfarande inne på bränslesvält. Matar pump surrar på som vanligt när man vrider på tändningen.

Synpunkter/förslag på vidare felkällor mottages tacksamt.
aw73
motortempgivaren ?

den ska vara på ca 2.2Kohm vid 25C+ lägre resistans ju varmare motorn är
slirfeldt
Även med tändrelaterade problem kan det erfarenhetsmässigt många gånger vara temperaturberoende,,, och motortempgivaren är med värd att kontrollmäta.

Men för att även kontrollera att bränsletrycket är det rätta och kan kontrolleras med en vanlig manometer för tryckluft tillfälligt inkopplad på en T-koppling innan insprutningen, finns även för ändamålet avsedd mätare (15-1366) hos tex Biltema för 80:-.
Bränsle tycket bör då vara konstant och ligga runt 2-3 Bar och bränslefiltret är annars bytt?
altalon
Är motortempgivare lika med vattentempgivare (Art.nr.: 6PT 009 107 551 och kostar 152,50kr)? Någon annan lämplig givare hittar jag inte när jag söker på ex.vis Autoexperten...

Om så är fallet så har det väl ingenting med vattentempmätaren inne i kupén att göra för den fungerar som den skall och går upp och stannar vertikalt efter ett par kilometers körning.

Tack för hjälpen alla för att ni orkar svara på mina frågor.
altalon
Nej det verkar inte vara samma sak. Motortempgivaren var dyrare, tror jag pröjsade runt 350. Har i alla fall bytt ut denna, men om det är rätt givare jag demonterade och ersatte denna med vet jag inte... Problemet finns kvar, men känns lite mildare, men det är säkert placebo :l

Är det rätt att motortempgivaren ska sitta på höger sida, sett framifrån, på gaveln av motorn, under fördelaren? Givaren sitter i kylslangen så man fick vara snabb när man bytte då lite kylvatten rann ut under själva switchen... Givarna såg inte identiska ut på baksidan och hade lite andra meningsskiljaktigheter, men kontaktstycket passade.

Finns det några skisser på motorn som visar var diverse givare sitter? Ska väl vara samma som Polo. Jag har en känsla av att jag har bytt ut fel del...
altalon
H_lvete! Jag är rätt säker på att jag bytt ut vattentempgivaren mot motortempgivaren när jag tänker efter... Tycker nämnligen att vattentempmätaren inte riktigt kommer till vertikalläget efter bytet. Jag får åka och fråga var givarna sitter där jag köpte den.
altalon
Nu är jag trött på bilen!!!

Har bytt:
5 x tändkablar (även den mellan t-spolen och fördelaren)
Fördelare
Rotor
Stift
Motortempgivare
Bränslefilter
Ändrat tändingen medurs (Innan kom full effekt på typ 3 av 10 cm på gaspedalen vilket var störande. Nu känns responsen mer normal...)

Samma kallstartsymptom som tidigare - Ingen större skillnad... Den rycker som en känguru i några sekunder när man ger normal gas innan den stabiliserat sig och så börjar det hela om när man växlat upp. Så håller den på någon minut. Smyger man iväg och kör med ett ägg mellan foten och gaspedalen den första kilometern så rycker den inte. Efter den blivit något varm så är tendenserna borta.

De små pulserande "misständningarna" är i alla fall borta så den går jämnt och fint nu när den är varm. Både rotorn och fördelaren såg sliten och lite naggad ut på metalldelarna.

Vad skall jag göra nu? Det finns inget andra ideér? Det finns väl inget kallstartsmunstycke, som kanske är igensatt vid insuget, på dessa motorer?
slirfeldt
Kan förstå att du tröttnat "lite" på bilen,, och under förutsättning att du verkligen fick till det med motortempgivaren så har du ju gjort det mesta tänkbara,, men det är alltså nu så länge den är kall som den bråkar? Varm går den då bra och inga tokheter? Vilket där klart tyder på något fel på motortempgivar sidan.

Igensatt spridare skulle med troligt ge ryckig gång även som varm,, men visst har du inte redan gjort det så stjälp i en flaska dyr spridarrengörning eller ännu hellre och klart billigare 10-15 liter E85 på full tank som har precis samma rengörande effekt. :-)
altalon
Ja, det är mindre kul... Motortempgivaren har jag dubbelkollat att allt stämmer där jag köpte den. Det finns dock ett litet frågetecken över denna givare. Ska försöka förklara det de sa till mig.

Enligt dem så är vattentempgivaren och motortempgivaren typ samma sak. Vi letade och hittade bara en givare. Den nya och gamla är 4-polig. Den ger alltså både signal till vattentempinstrumentet inne i kupén och signal till boxen om motortempen om jag förstår det rätt.

Jag frågade specifikt; - Om detta är motortempgivaren? -Var är då vattentempgivaren? Han kunde inte riktigt svara på frågan och menade lite flummigt att det är samma sak... Jag kände mig inte helt nöjd med svaret. Dessutom så skiljde sig det lite i utseendet invändigt mot den gamla givaren, men det kunde det göra mellan olika fabrikat, menade han.

Så visst, det kan fortfarande vara så att jag har bytt till fel givare och att den då inte ger boxen rätt signaler vid kallstart...

Kanske borde åka till "proffsen" - Din Bil och prata lite med dem ang givare hit och dit???

Ang kallstartsspridaren så menade jag en femte spridare som bara har med kallstarten att göra. Vissa maskiner har en sådan har jag hört.
slirfeldt
Har inte pysslat mera med just dessa motorer och det är mycket möjligt att det är kombinationsgivare för dessa mätområden och borde då fungera med andra ord,, jo i vissa fall kan man få ge sig och kasta in handuken...

Förr var det tämligen vanligt med externa kallstartsventiler just för kallstartsanrikningen med extra bränsle, men på så pass moderna motorer sköter så dom befintliga spridarna den uppgiften, genom info om temperatur osv.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil