@a128 24221 wrote:honda, blir ens bakluckan hel om smäller med en sådan?
opel= Ohyra På Europas Landsvägar
ford= Fix Or Repair Daily
volvo= Vi Oxiderar Lite Vi Också
saab= Svenskt Arbete Av Blinda
vw är bara skit, köp dig en ford granada scorpio eller sierra istället, eller ännu bättre en volvo 740 mycke driftsäkra.
Kan vi allihopa inte försöka vara _lite_ mer seriösa i våra inlägg!!
Förstör inte även detta forum som är hyfsatt fritt från massa omoget trams,,,
Så skärpning är på sin plats, dyngforum finns det gott om på andra håll.
Som Peter skriver, håll en seriös nivå i debatten. och försök vara sakliga i era tips om val av första bil.
1 tramsinlägg är borttaget inatt, och fler vill jag inte se!
@a128 24221 wrote:honda, blir ens bakluckan hel om smäller med en sådan?
Det beror givetvis på hur man kör! Men om man kör 110 km/h kan nog vilken bil som helst "få en söndrig baklucka" eller mer. ;)
Hur som helst.. om man är ute efter en liten bil, så är en honda civic en utav de bättre mindre bilarna och till ett vettigt pris. Sen beror det givetvis på vad man prioriterar! En billig bil i både försäkring, drift och lagning eller en dyrare bil som är säkrare (för att man planerar på att köra fort)? Sen är det bra att tänka på om bilen främst ska köras i stadstrafik, landsväg eller motorväg? Om det är främst stadstrafik/landsväg så prioriterar i alla fall jag en bil som har billig försäkring, i drift och lagning etc.
Annars är Accorden också ett bra alternativ om man är ute efter en medelstor bil.
Det här med att köpa bil är svårt, det hade jag inte riktigt fattat innan.
Tack för alla förslag men jag känner att bilarna är lite för gamla. Men jag kanske inte har något val. Kan tänka mig att höja till 40-45 000. Så om ni hittar något bra så länka. Är rädd för att rost på dom äldra bilarna, är det något man bör oroa sig över?
Jag ska ju liksom använda den här bilen varje vardag till jobbet, och jag vill ju att den ska hålla, och inte ha några stora problem.
Vad har ni att säga om Skoda octavia?
Köpa en bil är lätt, köpa en bra bil är svårt.
För att inte säga omöjligt.
Bilägande innebär utgifter och problem. Det kommer man inte ifrån, men man kan minska dessa genom ett genoomtänkt bilköp.
Tänk igenom kostnadsnivå, inköp och månatlig, behov och krav innan köp av bil. ( finns säkert ett dussin till punkter att lägga på listan )
Bilprovningen har en bra bok om fel och brister på respektive modell, köp den eller låna för mer ingående info om ev, problem per bilmodell.
Kolla även på respektive märkesforum ( motorforum är mer allmänt, och ger knappast några djupgående kunskaper om respektive bilmodell ) om vad för fel som kan förekomma, och ev, prisnivå mm.
Ny bil innebär värdeminskning, gammal bil kan innebära mer fel...
Jo men börja tex att söka bland annonserna för det prisspann du kan tänka dig att lägga på en bil och utgå sedan därifrån, vad du kan få för slantarna, det är ett första råd jag brukar ge,, och som sagt att bara sådär ge "bra" exempel är nära på stört omöjligt,,, iaf utan att vara allt för opartisk. :-)
några ställen att söka bil på:
https://www.blocket.se/li?q=&ca=11_s&th=1&c=4&w=2&ps=&pe=&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=
https://www.bytbil.com/inmat_bil.htm
hade du kunnat speca mer vad för bil du vill ha:
https://allaannonser.se/hitlist.php?order=date&desc=1&keyword=S%F6kord&pris_from=L%E4gsta+pris&pris_to=H%F6gsta+pris&cat=9®ion=0&type=0&x=15&y=35
här hittar man annonser hos övriga annonssidor
rost är igentligen det värsta man kan råka ut för på en bil
nu talar jag ej om ytrost utan hål
det är svårt att laga sånt ordentligt och snuskigt dyrt
köper man en som är bra bör man överväga att göra en rostskyddbehandling
det enda effektiva sättet förutom att tvätta bilen att hålla rosttrollen borta
ju rostfriare bil desto bättre resultat
https://www.geveko-industri.com/aspx/i_4_mercasol.aspx
https://www.dinitrolcenter.se/
är bilen en importbil från området runt tex. södra tyskland så är det igentligen bara ett plus
eftersom vägarna där saltas mycket lite
backade mätare förekommer även på svensksålda bilar
för att få så god bränsleekonomi som möjligt välj en motor med låg slagvolym som möjligt
en 1.4 drar lite mindre än en 1.6:a (som regel)