Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Koppling ford mondeo

Startad av oollaa · 2010-03-04 · 21 svar

Jason
Ta bort bultarna som håller styrväxeln i balken och häng upp växeln med bundband. Sitter väl bara med två bult på mondeon om jag inte minns fel.
lenaola
Jaha där ser man ska inte ha för bråttom.... jag bestämde mig för å riva skiten nu å är nu klar kl 02:00 hmmm trött jobb imorron juh. Hursomhelst jag lät styrväxeln följa med de va ett stort hår där som axeln kom ut å den verkade inte protestera mot att åka med ner. Nu är iaf kopplingen ur... Hoppas gubben skaffat fram en ny till imorron nu. Tänkte jag skulle ha den gamla ur så jag kan jämföra så de stämmer de delar han köppt.

Nått speciellt man ska tänka på inför monteringen !?...
slirfeldt
Jo nu har du/ni väl kommit en bra bit på väg men visst styrväxeln som var nödvändig att lossa sitter med just två bultar och nu när du lyckats så långt är ju halva jobbet gjort,, och återmonteringen går till som det omvända i stort sett.

Synd annars detta med copywriten för instruktionsböcker annars vore det bra frestande att dra ut kopior av dessa för att underlätta för andra,,, men så är det.
lenaola
mmm men jag har som sagt inte lossat styrväxeln å lådan ligger på sidan av.... tänkte jag ställer till inställningar mm om jag lossar den.... hur ska man göra nu lossa den innan montering eller försöka få dit den med växeln i. sabbar jag nått med växeln i balken !? den länken till ratten va ju en knut å i ledad å hålet i torpedväggen va ovalt avlångt i höjdled så då antog ja att ovalitetetn va för de skulle gå att luta ned balken. E ni säkra på att växeln enligt mekanvisning ska lossas för isåfall gör jag de innan monteringen. Det är riktig den sitter i 2 bult så de e ju ett littet jobb men sedan är det ju mer troligt att de behövs en framvagnsinställning om jag lossar den så jag vill helst undvika de.
slirfeldt
Ja enligt båda dom reparationshandböcker jag har för mondeon nämner demontering av just styrväxeln,, men har det gått bra för dig med att demontera lådan utan så finns väl ingen anledning att demontera den för återmonteringen, för av egna erfarenheter så överdriven dessa böcker en del i hur pass mycket man egentligen behöver demontera osv. :-)
lenaola
mmm men de va rätt trångt å få ut den står de i böckerna att den ska bort styrväxeln alltså så är de väl bättre å slänga loss den dårå så man inte sabbar rattaxel eller nått när man bänder in lådan på plats... hmmm hoppas jag inte redan sabbat eller böjt nått....

Ny fråga en liten påse med fett följer med satsen (se bild), jag vet att detta fettet ska på stödlagret, men hur brukar gegga ganska friskrt med detta både på axeländen å i hålet men vad säger ert kunnanande ska man ha det på axel eller hål hur ska det kletas in i hålet osv.
slirfeldt
Jo det omnäms inte mer än att det arbetet klart underlättas med dessa stryväxel demonterad och inte lär ställa till det med styrgeometrin osv,, med detta fett brukar jag klart sparsamt lägga på dess splines innan montering så löper den så lätt och fint sedan.