Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Låst bakhjul

Startad av ancla · 2008-02-10 · 20 svar

Millivanilli
Min målsättning är bara att få det i ett sådant skick att jag kan rulla/backa ut bilen för att sedan köra den till verstad och få det fixat.
slirfeldt
Låter förnuftigt,, men trumman låser direkt, alltså den hugger i,, inte bara går trögt när den snurras bakåt? Och inte ens några kraftiga hammarslag får den då att släppa?

I så fall måste den som sagt demonteras för kontroll av vad som är fel, sedan får du/ni bara ut den ur garaget så går det att köra sakta till verkstan för genomgång av denna.
Millivanilli
Den hugger fast totalt, men med några kraftiga hammarslag så lossar den så jag kan snurra framåt. När jag pånytt försöker snurra bakåt så händer följande, antingen hugger den fast direkt eller annars kan jag med viss tröghet snurra den bakåt ett kvarts eller ett halft varv (eller i bästa fall kanske ett helt varv) innan den hugger fast igen. Det går alltså inte att få det konstant bra.
slirfeldt
Troligtvis har en av dessa sprintar som via en fjäder håller varje bromsback lossnat därav att den går att rotera i det här fallet framåt, har råkat ut för detta på några bilar med trummor bak, men ser du inte som du kommer längre så borde det gå att backa ut den om än med visst våld, alltså låst hjul och sedan bara köra rakt fram till verkstaden,,.

För troligt låser den inte framåt i detta fall, men det bästa vore att få bort trumman,,,
oonecho
Hade EXAKT detta problem med Opel Astra 98!!
Jag trodde då att det var nåt som hade släppt och totalt låst hjulet.
Fick rådet att banka på hjulet och vi prövade med en slägga på fälgen.
Efter några rediga slag kunde man "jucka" sig loss och köra 1 km till verkstad.
Vid öppning av bromsar visade det sig att dom var totalt slut och sönderrostade.
slirfeldt
Precis som vi nu här ett tag varit inne på,,, och kan även vara så i detta fall att det inte finns mycket mer att göra innan ett verkstadsbesök, bara hon får ut bilen ur garaget.