Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

luftkompressor cheva transsport

Startad av gmcheva · 2010-03-13 · 24 svar

matsT
Hej, lånar denna tråd lite eftersom det är samma ämne.

Jag har nyligen köpt en Trans Sport -01 och har problem med att kompressorn låter väldigt mycket och går väldigt länge och ofta(ca 2-3min var tionde minut). Jag har ingen aning om hur nivåregleringen funkar men jag upplever inte att bilen höjs nämnvärt heller,när kompressorn är igång.

Det borde finnas någon nivåavkännare, var finns den och kan man testa den på något vis?
Hur har ni pumpat upp bilen med en extern kompressor, var har ni kopplat in den(vilken slang) och vad är det för nippelventil ni använt?
Har ni några andra tips om vad som kan vara fel, beskriv gärna ingående då jag är inte är någon mekaniker men jag har inte tummen mitt i näven.

/Rhodde
matsT
Någon som har koll på var jag får tag på en reparationshandbok till min bil?
Rimsky
matsT
Tackar, då ska jag beställa en...
kurto
extern kompressor kopplas in tack vare de nya slangar som jag monterade, de nya ac delco stötdämparna har skruvfattning och en grenkontakt som i en av de tre ändarna är en vanlig bilventil, om original kompressor skulle ha kopplats in fanns en adapter med för detta i paketet, man skall då klippa original slang som kommer tillbaka ner från tryckströmbrytaren man har till vänster, den som du kan köra manuellt och pumpa bollar mm. ( via denna ventil verkar det som om luften oxå tömms om man har för högt tryck) men detta har jag inte kollat mera. Jag har nu pumpat min lite mera europeisk fjädring och den går som tåget efter vägen med lite extra luft :)
aFeefSCrureCug23
Hej

Jag "kapar" denna tråd då jag behöver lite input angående fjädringen bak på min Pontiac Montana-03. Det är s"samma" bil som Cheva transport bara att den är importerad så den heter Pontiac Montana ist. Hursomhelst, jag har ALLTID problem med luftfjädringen såfort vädret närmar sig +-0grader. Och nu har kompressorn till luftfjädringen börjat låta som en stenkross också. Så för att eliminera problemet så funderar jag på att ta bort luftfjädringen helt och installera "vanliga" dämpare ist. Någon som har gjort detta? Vet vilka dämpare man ska använda? Vad ska man tänka på osv.. All input är tacksamt mottaget!
Mvh Adam.
slirfeldt
Jo dessa kompressorer brukar rätt ofta ge upp där man sedan i regel väljer att montera vanliga stötdämpare i stället. Till att om man vill försöka få fart på dessa med om det bara är defekt kompressor ersätta denna med en prisbillig sådan från tex Jula så har det fungerat i flera fall.

Men enklast om nu luftfjädringen annars med krånglar och man helst vill slippa denna är att så ersätta denna med vanliga dämpare som Hansen Racing garanterat har även till denna modell. Kolla även in vad ebay har att erbjuda i den vägen: https://shop.ebay.de/i.html?_nkw=Pontiac+Trans+Sport+Stossd%C3%A4mpfer&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_dmpt=Autoteile_Zubeh%C3%83%C2%B6r&_odkw=Pontiac+Trans+Sport&_osacat=0
aFeefSCrureCug23
Var i kontakt med Hansen Raceing o han jag pratade med sa att det är inget de har i sitt sortiment. Blev allt lite paff. Får väll bli ebay då o hålla tummarna de shippar till SWE.

Tack för tipset btw!

/Adam
slirfeldt
Ja det var lite knepigt att inte dom fixade detta där jag annars har rätt goda erfarenheter att ha det "mesta" i jänkeväg. Men i vilket fall så har jag annars med uteslutande positiva erfarenheter från ebay där dom flesta även skickar till sverige.
aFeefSCrureCug23
Ja lite förvånad blev jag med. Men men, nu är det ebay jakt som gäller!

Mer frågor kommer kanske senare:)

Tack

/A