Detta ämne innehåller 9 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  zakaria 13 år sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5160

    angla
    Deltagare

    Jag funderar på att köpa en fs1:a och trimma ifrån alla små moppepojkar§e…
    Och då tänkte jag först på lustgas sen turbo och sen kompressor men tillslut fick jag den ultimata iden SYRGAS!:i
    Om man sätter på dt cylinter kan man ha dubbla förknasare…
    En på cylindern och en i vevhuset…
    när man startar och drar iväg kör man med fs1 förgasarn i vevhuset sen när man vill ha lite trycka så vrider man på gasen igenom dt förgasarn som är bestyckad med ca 4-500 munstycke:-)
    vilket resulterar i att membranen till fs1 förgasarn stänger och man kör med bara dt förgasarn…

    Jag tänkte såhär: om man slänger på turbo på en bil med 100 hk sugmotor och laddar 1bar så blir det ca 200 hästar

    i en sygasflaska är det ju 200 bar:e
    om man filar och joxar upp moppen till 10hk och trycker in 200 bar så blir det ca 2000hk om det skulle vara luft men nu är det ju rent syre!! 3-4000hk kanske??

    Men det funkar ju aldrig för då säger det nog pang! men med rimliga mängder så!! vi säger 10hk sugis och 2bar va kan det bli med syrgas 30-50hk?? ganska mycket på en fs1a!!
    osså får man köra med 99oktan och en flaska oktanbooster och ca 15% olja per tank!:D

    Tror ni det funkar??
    Hur högt tryck tål membranen?
    Det finns vell ingen risk för bakeld i en syrgas slang va??
    Hur bra är det att vurpa med 200 bars syrgasflaska??
    Det finns vell små flaskor vad kostar dom??
    Hur länge tror ni dom räcker?

    #33684

    Ludde_57
    Deltagare

    Är du allvarlig?

    #33685

    Krister Lindholm
    Forumledare

    Sånna där drömmar har jag efter en lång natt med en flaska brunt.

    #33691

    MoPar 66
    Deltagare

    lycka till

    #33736

    FreeZer
    Deltagare
    angla wrote:
    Jag funderar på att köpa en fs1:a och trimma ifrån alla små moppepojkar§e…
    Och då tänkte jag först på lustgas sen turbo och sen kompressor men tillslut fick jag den ultimata iden SYRGAS!:i
    Om man sätter på dt cylinter kan man ha dubbla förknasare…
    En på cylindern och en i vevhuset…
    när man startar och drar iväg kör man med fs1 förgasarn i vevhuset sen när man vill ha lite trycka så vrider man på gasen igenom dt förgasarn som är bestyckad med ca 4-500 munstycke:-)
    vilket resulterar i att membranen till fs1 förgasarn stänger och man kör med bara dt förgasarn…

    Jag tänkte såhär: om man slänger på turbo på en bil med 100 hk sugmotor och laddar 1bar så blir det ca 200 hästar

    i en sygasflaska är det ju 200 bar:e
    om man filar och joxar upp moppen till 10hk och trycker in 200 bar så blir det ca 2000hk om det skulle vara luft men nu är det ju rent syre!! 3-4000hk kanske??

    Men det funkar ju aldrig för då säger det nog pang! men med rimliga mängder så!! vi säger 10hk sugis och 2bar va kan det bli med syrgas 30-50hk?? ganska mycket på en fs1a!!
    osså får man köra med 99oktan och en flaska oktanbooster och ca 15% olja per tank!:D

    Tror ni det funkar??
    Hur högt tryck tål membranen?
    Det finns vell ingen risk för bakeld i en syrgas slang va??
    Hur bra är det att vurpa med 200 bars syrgasflaska??
    Det finns vell små flaskor vad kostar dom??
    Hur länge tror ni dom räcker?

    …lite nu eftersom jag i min gröna ungdom (det var länge sedan) rent experimentellt försökte mata på mer luft i Rödqvarnans insug genom att ansluta trycksidan från en dammsugare till förgasaren. Funkade bara för att stoppa motorn…
    Det som gör ditt (och mitt) projekt omöjligt, är att motorn inte kommer att få någon bensin! Då motorn inte hinner suga i sig erbjuden luftmängd, skapas ett rejält övertryck även över spridarröret i förgasaren och du kommer snarare att blåsa in luft i flottörhuset än att suga upp soppa.
    Kompletterar du med ett högtrycksinsprutningssystem, kan du nog få fason på idén…

    #34045

    metallica
    Deltagare

    även om det skulle gå skulle inte jag vilja köra den…
    /Tomas carlsson

    #34071

    Kraniel
    Deltagare

    beror på hur stora tuber du har, men om vi säger att du har 10 liter och 200 bar så har du vid atmosfärstrycket motsvarande 2 kubikmeter syre, men efterom att du skulle ladda din moppe med 2 bar så har du 1 kubikmeter eller 1000 liter syre att tillgå..
    Moppens cylindervilym är ju ca 50cc eller 0,05 Liter.
    Om man tänker sig att wråålåket kommer att varva ca 8000rpm eller 133,3rps så kommer du varje sekund förbruka 0,05*133,3=6,7 liter syre..

    Då kommer alltså ditt syre att räcka i 1000/6,7=150 sek

    Detta e bara räknat på skoj, eftersom att det hela ABSOLUT INTE SKULLE FUNGERA…

    Mitt bästa tips, sälj FS1an och köp en Zundapp, sedan e det bara att trimma med bing och allt annat vackert som finns till dem…. :o)

    #34239

    tagenyberg
    Deltagare

    fs1 det är bra moppe men men varm nyper så lätt det är nog det enda felet på dem moppederna

    #34269

    Kraniel
    Deltagare

    om du har en så kallad 70cc från ex Addemoto så vill jag minnas att de cylindrarna är gjorda för DT, med resultatet att dom tar tjuvluft i kanalerna… Hade en sådan när jag var i moppeålder och den cylindern fungerade inte bra, fick svetsa kanalerna mindre och svarva foten på cylindern för att den inte skulle ta tjuvluft och nypa… Nyper en moped e det något som är fel, med största säkerhet så är det bränsleblandningen som är för tunn,,,

    #34275

    zakaria
    Deltagare

    Angla, hur går det!? Det är en tid sedan du postade första inlägget. Hur många tusen hk har du lyckats pumpa din moppe med? 🙂

    Faktiskt ett väldigt underhållande inlägg! Det finns folk för allt! Tur är väl det! Keep the dream alive!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng