Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Missljud nissan micra k11-95a

Startad av emilson · 2010-06-27 · 28 svar

d8uaer
Jag är helt hundra på att ljudet kommer inifrån motorn, blir att köra vidare trots allt har ljudet inte förändrats knappt på 2000 mil.

Peter: Har du kommit åt filerna?
mauro
Byt olja i motorn i bland kan de satt i fel olja som gör oljudet vet hur de låter i bland när de är lite olja i en motor då måste man fylla på eller tömma och he dit mer pssande är ju värt att testa :)
Nitrogen
@Lordrill 59502 wrote:
Byt olja i motorn i bland kan de satt i fel olja som gör oljudet vet hur de låter i bland när de är lite olja i en motor då måste man fylla på eller tömma och he dit mer pssande är ju värt att testa :)


Ja, det kan nog vara klokt. Som Peter skrev så har ju dessa motorer ett "inbyggt" rasslande ljud. Om den dessutom gått några mil så blir det knappast bättre. Kör i olja med lite högre viskositet så kan det säkert bli skillnad. Enklaste sättet att kolla om en motor börjar få risigt oljetryck o bli sliten i lagren är att starta motorn när den är varm. Stäng av o slå på tändningen direkt. Lyser oljelampan direkt så är den sliten. Tar det nån sekund så är den bättre. Ett annat tydligt tecken är att motorn är tyst när den är kall men slamrar när den blir varm. Kall motor=kall o tjock olja.
d8uaer
Kör idag på Mobil 10w-40, ska jag gå ner till 5w-40!!?
slirfeldt
Jo har nu lyssnat av ljudfilerna ett antal gånger och visst är det kamkedjerassel och inte ett litet sådant heller,,, låter klart som endera dess sträckare är i grovt behov av byte till byte av kedjan som några andra micraägare på nissanforumet med fått göra.

Och mot detta hjälper det högst troligt inte med oljebyte, men visst denna 5w-40 kör jag annars uteslutande mycket positivt med.
d8uaer
Hur mycket jobb är det att byta spännare? Måste toppen av?

Om spännare byts är det lika bra att kedjan då också, glidskenorna vet jag att det är lika bra att byta.

Något annat som är lika bra att byta när håller på med detta?
slirfeldt
Har ännu,, inte själv fått den "förmånen" att byta dessa på den motorn,, men enligt dess reparationshandbok fixas detta med motor och topplocket kvar, där man sedan jobbar från dess sida efter att diverse täckkåpor demonterats.

Tipset där är att iaf skaffa tex Haynes reparationshandbok som beskrivet dessa moment tämligen tydligt, men i vilket fall bör man ha en del mekvana för det kan annars lätt bli fel iaf om även kamkedjan med skall/måste bytas.
aw73
kollade i autodata så är det 2 st kedjor och sträckare om det är 2 st överliggande kammar
d8uaer
Peter: Har du haynes boken? Var in på deras hemsida och där hittade jag inte den. Vars köpte du din?

Är det verkligen två kedjor i micran, ser bara en kedja när jag skruvat av oljelocket.
aw73
d8uaer
a128: Tack för länkarna, jag som var dålig på att söka.
slirfeldt
Precis denna motor med dubbla överliggande kamaxlar, har mycket riktigt två kamkedjor som sitter ovanför varandra med ett dubbeldrev på mitten, och dels kan man köpa dessa reparationshandböcker via ovan länkar,, det funkar i regel även att köpa/beställa sådana hos Meca/Mekonomen butikerna med.
uffa
Jag håller på för fullt att byta kedja på en micra jag köpte häromdagen (kan för övrigt tipsa om att beställa delarna från england, väldigt mycket billigare än här i sverige, om någon undrar var och hur så får ni höra av er...)

Men det jag gärna skulle ha hjälp med är att veta hur jag kontrollerar så att kamaxlarna verkligen ligger som dom ska, jag har märkt upp och försökt att tänka ordentligt men jag blev så osäker så det vore skönt att veta hur man gör för att säkra upp liksom.

Cylinder 1 är ställd på TDC så så långt är jag med.... men hur gör jag alltså får att vara helt säker på att kammarna ligger rätt? ur ska kammarna ligga i förhållande till varandra och i förhållande till ventilerna?
slirfeldt
Jo kan med tro att det skilljer en hel del med att köpa hem prylarna utomlands,, sedan enligt dess reparationshandbok, skall dom två färgade länkarna ligga precis till vänster respektive till höger om varje kamdrevs centrum i ovankant och då bör båda närmaste kamnockarna peka mot klockan 10 för vänster kamaxel och klockan 14 för höger kamaxel.