Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Mitsubishi Galant 8G -97 V6, rycker vid körning

Startad av Yoshiki · 2011-02-13 · 20 svar

slirfeldt
Styrboxen hämtar in en rad information från diverse givare och där med som denna temperaturgivare som i sin tur delvis styr hur bränsleanrikningen skall vara, så om dess motstånd är felkaktig så kan den tex även då motorn börjar bli varm fortfarande felaktigt ge värden för kall motor. Som då kan ge bränsleanrikning och en bil som går för fett och därmed ryckningar.

Dessa temgivare är med i regel kontrollerbara att dom ger rätt värde vid en mätpunkt iaf, men du har inte möjlighet som med tändkablarna att kunna provbyta även denna givare så vore det med ju kanon. Kan med förstå att du vill ha fart på bilen för att kunna göra dig av med den. Vet att även på vissa bilar med kan med nämd impulsgivare med kunna spöka lite som då brukar vara endera kam eller vevaxelläges givare dock osäker vad just denna motor är beskaffad med.
patrickmteaxda5386
Nu har jag bytt motortempgivaren och det hjälpte såklart inte, bilen går bra när den är iskall och ända tills den blir varm sen börjar den rycka och när den väl börjat rycka så rycker den mer och mer och mer tills bilen mer eller mindre hoppar fram... Bilen rycker mellan 1000rpm-ca2200rpm, går hur fint som helst på varv över det. Provade att lägga i farthållaren i 50km/h när varvet låg på cirka 1700 och då ryckte bilen som f-n, sen växlade jag ner och körde i 50km/h på 3000varv då gick den hur fint som helst

Finns inte så mycket kvar att byta nu, det finns ju en vevaxelgivare på bilen men den styr väl knappast av att bilen är varm eller kall.

Känns som att jag får sälja bilen billigt snart för det verkar inte gå att hitta felet :(
boheme
Vevaxelgivaren är en medlem i gruppen impulsgivare som kan ha värmeberoende fel, har du förresten kontrollerat tändspolen för den kan få värmeberoende fel. Har du en lite fyrkantig spole med inbyggd tändmodul så kan den även drabbas av sprickor vilket kan ge överslag.

Mvh Janne
patrickmteaxda5386
@Janne46 67050 wrote:
Vevaxelgivaren är en medlem i gruppen impulsgivare som kan ha värmeberoende fel, har du förresten kontrollerat tändspolen för den kan få värmeberoende fel. Har du en lite fyrkantig spole med inbyggd tändmodul så kan den även drabbas av sprickor vilket kan ge överslag.

Mvh Janne


Tändspolen sitter inbyggd i fördelaren på denna motorn så den får jag verkligen inte hoppas att det är, får väl prova att byta impulsgivaren. Vad är det som gör att den kan ha värmeberoende fel egentligen?
slirfeldt
Det är just dessa delars uppbyggnad som gör att dessa blir mer eller mindre värmeberoende. Där det tex med VW många motorer är det en tämligen urklassiker att tex just dess hall/impulsgivare ger upp och ofta där med värmerelaterat som ryckningar brukar kunna komma ju varmare bilen i fråga blir. Detta är svårt med att kontrollmäta just att dessa säkerligen ger bra mätvärden som kalla men dåliga eller inga alls just då motorn går som sämst.

Där är annars med vanligt oavsett motor med dessa symtom som den i detta fall felfria motortemperatur givare då brukar vara defekt, så till även nämd sämre fungerande impulsgivare.
patrickmteaxda5386
Var hos han med bildelarna idag och tittade på hans motor, och för att komma åt vevaxelgivaren måste man demontera en HEL DEL krångliga saker i väldigt trång utrymme... Naturligtvis... Jag har dessutom en känsla av att det inte är den det är fel på.

När bilen står på tomgång och man trampar till lite lätt på gaspedalen så går den ner i varvtal tills den nästan dör, jag vet inte vad jag ska ta mig till nu alltså, känns som jag får sälja bilen som den är till högstbjudande :/ kommer förlora en massa viktiga pengar, men det lär jag ju göra om jag ska köpa del efter del efter del tills bilen fungerar också :(