Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Oljeläckage, Galant GDI -99

Startad av Galant -99 · 2009-09-21 · 23 svar

corvetteman
@Peter H 48087 wrote:
Jo planingen är väl inte så mycket men runt 1000:- får man ändå räkna med att det kostar med kvitto och ovannämda tryckprovning med planing för mondeon gick iaf på 1500:-, och precis närmare halvering av den kostnaden är även jag tämligen säker på att du kan komma undan med,,,


Torsviks berättade att de lämnar över planingen och tryckprovningen till nån firma som bara pysslar med detta, och denna firma skulle tydligen ta 2000kr.
Torsviks själva skulle dock ha omkring 12000kr för sin del av jobbet, och nu snackar vi alltså bara arbetstid. Och resten skulle gå till prylarna. Ska kika runt lite på alternativa verkstäder, återkommer. Nån som har tips på nån pålitlig och billig i Stockholm?
slirfeldt
Det var då iaf klart i överkant för detta jobb med tryckprovning och planslipning, även av en firma som bara utför sådana jobb, som ju brukligt är och med kvitto,, och även med den beräknade arbetskostnaden var med i överkant även efter storstadsmått, har dessvärre inga referenser på bra verkstäder i det området men det borde ju gå att får reda på dom olika motorforumena som finns.

Men kolla runt på dom alternativ som finns så får du förmodligen rätt snart bra pejl på hur prisbilden ser ut i ditt område och sedan utgå i från det, med hur seriösa osv respektive verkar och det brukar räcka med ett telefonsamtal för att få reda på just detta.
corvetteman
Får packning bytt inkl. planing och tryckmätning, ny kamrem, rulle, olja och filter för 12000 kr hos Zemiad Autoservice i Sollentuna.
I stort sett halva priset alltså.

De tar f ö 8000 kr för (jobbet) att byta ut hela motorn. En motor som gått 4000 mil ska de ha 12000 kr för och en som gått 15000 mil tar de 4000 kr för. 12-20 tusen alltså för ett helt motorbyte där de lämnar garanti på motor och jobb. Undrar vad Torsviks skulle ta för ett sånt jobb...

Men man ska väl inte ropa hej förrän jobbet är gjort och man kört ett par tusen mil utan problem.
Weird_G
verkstan ligger en bit utanför övik så det är ju en bit =) sen så ska ju resten av jobbet göras .
Men du ser , kan ju löna sig att fortsätta ringa runt =)
corvetteman
Fem dagar efter att jag snackat med Torsviks bilservice var jag övertygad om att de glömt mig. Det hade dock inte, utan nu ringde mig och hade de räknat ut exakt vad det skulle kosta. 27 tusen. Nej, jag skämtar inte. Kundkretsen på Lidingö är kanske inte så benägen att jämföra med andra verkstäder... eller nåt.

Fick erbjudande från en snubbe (med riktig verkstad) att göra det för 14 svart.

Zemiad Autoservice i Sollentuna gjorde det dock för 12 tusen inklusive kvitto och tre månaders garanti!
Alltså: Planing inkl. trycktestning, packningsbyte, kamremsbyte (inkl. spännrulle och löprulle), oljefilter, luftfilter och olja för 12 tusen!
Givetvis är det lite tidigt (bara kört en vecka) att ropa hej, men stället är prydligare än de flesta verkstäder jag varit på och som det ser ut i nuläget kommer de att få fortsatt förtroende så fort nåt pajat.

Dessutom: Jag frågade Zemiad vad det skulle kosta att fixa bakskärmarna. "Fyra tusen, men jag råder dig att låta bli. Det kommer ändå bara att komma tillbaka så det är pengar i sjön." Jag blev ärligt talat nästan chockad av uppriktigheten, inte direkt nåt man är van vid...
slirfeldt
Ja det var då magstarkt med sådan summa som närmare anstår mera ett liknande jobb på en Porsche ju,,, så dessa 12 lakan är måste jag iaf säga var klart prisvärt med vad som ingick, helt klart.

Men detta uttalande om bakskärmarna är iaf inte jag helt överens om efter säkert hundratalet bytta skärmkanter genom åren, så är bara underarbetet, svetsningen och en riktigt efterbehandling med rostskydd riktigt utfört ska det hålla riktigt länge och det är iaf min tämligen långa erfarenhet i branschen.
lenaola
Mitt råd är skit i rost i skärmkanter. En bils huvudsyfte är att ta personer och varor från punkt A till B. Det arbetet går aldeles utmärkt att utföra trots att det är lite rost på skärmkanterna. Se till att det stoppar så det inte blir värre.. smörj in med konsistensfett eller olja under den saltade årstiden, lev med rosten och var glad gör nått roligare för pengarna om du nu har dom till övers. Eller ska du använda bilen för att imponera eller ställa ut kan det ju komma i annan dager.
aw73
köp några burkar med Dinitrol ML och spreja på
men se först till att det är rent och torrt
slirfeldt
Jo det är klart det är ju en smaksak med att ha rostiga skärmkanter eller ej och så länge det inte är fråga om vassa sådana att det renderar anmärkning på besiktining är det ju fritt fram för var och en att avgöra detta.

Och det går annars lika bra med att använda vävtejp som setts på flertalet bilars rostiga skärmkanter. :-)