Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Passat -91 rycker och hostar...ibland

Startad av Speedo · 2007-01-16 · 24 svar

slirfeldt
Ja det kan mycket väl vara så att det var/är lite skit i bränslesystemet, men hade du bytt bränslefilter? Annars bör det inte vara några sådana problem, om nu inte någon av spridarna tillfälligtvis blir igensatta, då den annars går bra.

Jo vad det gäller etanolen så delar du bara samma erfarenhet som övriga säkert tiotusentals,,, och intresset blir bara större, kan sedan priserna bli mer fördelaktiga för etanolen så,,

Javisst har etanol kört om K-sprit och andra mirakel medel när man vill "rensa" upp i bränslesystemet och viss skillnad i pris med, och att tänka på att den mesta bensinen redan har dryga 5% etanol så redan där torde vatten/kondens problemen vara borta .
Som då naturligtvis även är till fördel för bland annat koksbildning osv,, så blanda på du. :-)
fraggelpelle
Peter, här är en som säger att bränsleventilerna kan ryka, om man blandar i Etanol: https://www.stackenbilvard.se/displaysubject.asp?Threadid=19522&Status=20&forumid=4&pageid=1
slirfeldt
Utan att gå än mer off topic,, har inte varit in på detta forum men det cirkulerar en hel del myter/okunskap i ämnet och sedan med tanke på att så många kört på mer eller mindre mängd etanol utan problem talar detta bara sitt tydliga språk.

Då som notis har över 40 000 vanliga bensinbilar i Brasilien enkelt konvertarats till ren E85 drift utan några som helst tendenser till att tex bränsleventilerna skulle ryka, men visst var och en får ha egna uppfattningar om detta, lyssna sedan gärna på flera källor.
klimpen
När syresensorn är dålig får man ibland konstiga symptom. Kall motor går alldeles utmärkt men ljummen till varm motor kan rycka och stanna. Försökte mäta på kontakten till syresensorn och mätte 0.5 Volt. Bytte syresensor (Biltemas entråds variant). Mätte spänningen igen och fick 0.5 Volt med små variationer upp och ned från 0.5 Volt.
Motorn gick alldeles utmärkt.
Syresensonrn är lätt att byta, en 22 mm ringnyckel passar. Hållbarheten enligt medföljande blad är 8 000 - 10 000 mil.
slirfeldt
Nu är detta en _lite_ gammal tråd,,, men visst är en defekt lambdasond ofta felkällan och är därmed som sagt lätt att kontrollera funktionen på, och har med från olika håll hört rekommenderad bytes intervall för lambdasonder kring 10000-15000 mil.

Och har själv med positiv erfarenhet av Biltemas mycket prisvärda sonder, för den delen,,,
fraggelpelle
Konstigt... har inte hört att man brukar byta lambdasond på alla bilar efter 10-15k mil.

Sökte föressten på biltemas hemsida efter lambdasond, men hittade inget?
Kostya
Sök på syresensor, kanske funkar bättre? Lambda är väl Volvos benämning på syresensorn?
Såg den här tråden nu och när jag läste första inlägget så tänkte jag direkt på dålig LMM. Svärfar hade en Camry som ryckte när man höll jämn fart (ca 80kmh) och för att få den att gå jämnt var man tvungen att gasa rätt rejält. Skruvade isär LMMen efter att han köpt en ny och inuti finns en potentiometer, precis som på fläktreglage, och kopparn var väldigt nött strax ovanför tomgångsläget, den fick väl dålig kontakt just på det stället. Lät precis som felet du beskrev!
slirfeldt
Så du har inte fått fart på bilen än? Jo lambda/syresonder är lite av förbrukningsvaror, och på tex www.meca.se är det ett evigt upprepande att dessa rekommenderas byte på mellan 10000-15000 mil,,, Och även Biltema benämner denna som Lambdasond och finns iaf i katalogen på sidan 116 i den nyligen utkommna diton.

Men låt testa upp så att sonden fungerar som den ska, så du inte börjar byta grejor rakt av,, kan även vara LMM där kan man demontera den och försikitgt blåsa/göra ren den och tillse att dess kontakter är bra.
fraggelpelle
Får ni upp nåt när ni söker på "lambdasond" eller "syresensor" på biltema.se? Jag får det inte iaf.

Jag hade föressten en Golf II CL -88 för några år sedan som ibland när den var varm, och destomer efter långkörningar, började gå orent på tomgången och motorlampan tändes. Vet att jag fick tipset om att det kunde vara lambdan, men jag bytte aldrig förrän den såldes. Det var nog förmodligen lambdan...
fraggelpelle
Glömde nästan bort vad tråden handlade om från början. Jo, alltså bilen i fråga, Passaten, rullar just nu 110mil från mig. Min syrra har den i Göteborg och jag bor i Umeå. Enl. henne så har den inte strulat något mer, men hon kör väldigt sällan/kort. Problemen var ju som mest under långkörningen ner till Göteborg från Umeå. Om felet visar sig igen skall jag försöka se till att lambdasonden blir bytt. (Fel brukar ju inte laga sig själv, så något är förmodligen fortfarande inte bra).